טבע מכרה את רוב החזקתה בחברת מזובלאסט האוסטרלית

לפי דיווח בעיתון מקומי, טבע מכרה מכרה מניות בכ-34 מיליון דולר ונשארה עם פחות מ-5%

טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ
טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ

במסגרת מכירת הנכסים שמבצעת טבע, במטרה להשיג מימון לשירות החוב הגדול שלה, החברה מכרה גם את רוב החזקותיה בחברה האוסטרלית Mesoblast - כך לפי דיווח בעיתון The Australian. לפי הדיווח, טבע מכרה כ-29 מיליון מניות תמורת 1.5 דולר אוסטרלי למניה, כלומר בתמורה כוללת של כ-43.5 מיליון דולר אוסטרלי, שהם כ-33.6 מיליון דולר אמריקאי, וירדה להחזקה של פחות מ-5% בחברה. במניית מזובלאסט באוסטרליה התנהל הבוקר מחזור מסחר חריג והמניה נפלה ב-11%. החברה נסחרת במקביל גם בנאסד"ק ושווי השוק שלה הוא 592 מיליון דולר.

בשלב זה עדיין לא פורסם דיווח רשמי על ההחזקות של טבע בחברה. עם זאת, לא מדובר במהלך מאוד מפתיע, הן על רקע כוונותיה המוצהרות של טבע למכור נכסים שאינם בליבת עסקיה, והן משום שלפני למעלה משנה טבע כבר זנחה את שיתוף הפעולה שהיה לה עם מזובלאסט.

מזובלאסט מפתחת מוצרים המבוססים על תאי גזע, לטיפול בהתוויות רפואיות שונות. טבע קיבלה את ההחזקה בה ואת שיתוף הפעולה איתה כחלק מרכישת ספלון ב-2011. בין ספלון למזובלאסט היה הסכם פיתוח ומסחור, שבמסגרתו ספלון שילמה למזובלאסט 130 מיליון דולר. השותפות נגעה למוצר CEP-41750, שהיה אז בניסוי קליני שלב 3 כטיפול עבור כשל לב כרוני, וטבע החזירה את הזכויות בו לידי מזובלאסט. עוד לפני זניחת שיתוף הפעולה בין החברות, טבע הכירה בשנת 2015 בירידת ערך של 171 מיליון דולר הנוגעת להשקעתה במזובלאסט. ברבעון השני של 2016, בעקבות הפסקת השת"פ, טבע הכירה בירידת ערך של 258 מיליון דולר, שהיה הערך של התרופה בפיתוח כפי שהוכר קודם בספרי טבע. כך התברר בדיעבד שגם מזובלאסט היא נכס לא מוצלח נוסף שהגיע לטבע כחלק מרכישת ספלון המאכזבת.

חברת מזובלאסט עמדה גם במוקד תביעה מתוקשרת נגד טבע, כשגל הירש (מי שכמעט מונה למפכ"ל המשטרה) טען שהוא זכאי לדמי תיווך מטבע משום שהציג למנכ"ל טבע לשעבר, שלמה ינאי, את החברה האוסטרלית. הירש תבע מטבע 19 מיליון שקל משום שלטענתו רכישת ספלון נולדה ממהלך זה, אך לפני שנתיים הוא משך את התביעה.

עדיין בסכנת הורדת דירוג

טבע מכרה לאחרונה את פורטפוליו המוצרים הייחודיים של עסקי בריאות האישה הגלובליים שלה בשתי עסקאות, תמורת סכום כולל של 2.48 מיליארד דולר. זאת, כחלק מהניסיון לעמוד בקובננטס (ההתניות הפיננסיות) של החוב שלה. נכון לסוף הרבעון השני עמד היקף החוב על 35.1 מיליארד דולר, לאחר שטבע השלימה בשנה שעברה את רכישת אקטביס מאלרגן בעסקה של כמעט 40 מיליארד דולר, וסוכנויות הדירוג הפחיתו את דירוג החוב שלה לרמה אחת מעל אג"ח זבל. טבע הגיעה לאחר מכן להסכמות עם הבנקים המלווים על הגדלת יחסי המינוף הנדרשים ממנה (עבור כ-10.9 מיליארד דולר מהחוב הכולל), אך החשש מפני הורדת דירוג נוספת עדיין קיים, על רקע החשש מפני פגיעה בתזרים של טבע בעקבות השקת התחרות הגנרית לקופקסון מצד מיילן.

טבע נסחרת בבורסות ניו-יורק ותל-אביב ושווי השוק שלה הוא 14.5 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 54% במניה מתחילת אוגוסט לרמת שפל של כ-14.3 דולר בלבד.