אקזיט שני לחיים שלזינגר: מכר את מעבדות אנליסט

סכום האקזיט הנוכחי מוערך בעשרות מיליוני דולרים, ובניגוד לנוירודרם - כולו לשלזינגר

רשת מעבדות אנליסט, הפועלת בתחום האנליזה הכימית לתעשיית הפארמה ומעסיקה 27 עובדים בנס-ציונה, נמכרה לקבוצת אחזקות המעבדות בתחום האנליטיקה, חברת Tentamus - כך נודע ל"גלובס".

אנליסט נוסדה ב-1999 על ידי פרופ' חיים שלזינגר, אשר ייסד בעבר חברות נוספות בתחום בדיקות המעבדה לתעשיית החקלאות והמזון. שלזינגר היה גם אחד משלושה היזמים של חברת נוירודרם, שפיתחה פורמולציה חדשה לתרופות לפרקינסון ונמכרה לאחרונה לחברת מיצובישי טנאבה ב-1.1 מיליארד דולר.

האקזיט באנליסט מוערך בכמה עשרות מיליוני דולרים; בעוד בנוירודרם החזיק שלזינגר פחות מאחוז בעת המכירה, אנליסט היא בבעלותו המלאה.

אנליסט היא אחת מחברות התשתית, אלה המעניקות שירותים לחברות פיתוח התרופות והמכשור הרפואי, אשר על חשיבותם התעכבנו בעת סיקור פאנל מנהלי החברות הציבוריות בכנס IATI-Biomed שנערך לפני מספר חודשים בתל-אביב. ואכן, שוק חברות התשתית מתעורר לאחרונה, כפי שבא לידי ביטוי למשל בשיתוף הפעולה עליו חתמה חברת סמארט אסייס עם חברה האנליזה הפרמצבטית הבינלאומית Aptuit, וכן הפעילות העצמאית של נקסטאר, בין היתר בתחום הקנאביס הרפואי.

"אכן מכרתי את אנליסט לחברה גרמנית, שבבעלותה כ-40 מעבדות. הם פעלו בעיקר בתחום של אנליזה למזון, אולם החליטו להיכנס לתחום הפארמה, ובמקביל לרכישת אנליסט רכשו עוד שבע מעבדות בתחום הפארמה ברחבי העולם. הם אינם מתערבים כמעט בניהול, ורוב העובדים שלנו נשארו. עם זאת הם מימנו את התרחבותנו למעבדה של 1,200 מ"ר בנס-ציונה". שלזינגר עצמו עומד לפרוש לפנסיה בסוף השנה, ויוחלף בתפקיד על ידי ד"ר ויווי זיו.

השירותים שמעניקה אנליסט לחברות התרופות כוללים כימיה אנליטית, פרמקוקינטיקה (ניבוי האופן שבו חומרים שונים יתפרקו בגוף), הערכת חיי מדף, זיהוי רכיבים פעילים בצמחים, זיהוי זיהומים במוצר, בידוד חומרים פעילים מתוך תמציות צמחים ועוד. לחברה רישיון לטיפול במיצויי קנאביס, מסמך נחשק היום עבור חברות בתחום מעבדות הכימיה.

"יש לנו עם מה ללכת למכולת"

כאשר נוירודרם נמכרה, התראיין אחד משלושה היזמים של החברה, פרופ' אלי הלדמן, וקבל על כך שמניות המייסדים בחברה דוללו. "ציפינו לקבל יותר", אמר. "אנחנו הועזבנו מהחברה", מציין גם שלזינגר, אולם אין לו מרירות כלפי צוות נוירודרם.

"מייסדים באופן כללי נזרקים מחברות", הוא אומר. "בעולם אידיאלי, היינו יכולים לחתום על הסכם שבו ללא תלות במספר הגיוסים של החברה, חלקם של היזמים לא יכול לרדת מתחת למינימום מסוים. אולם, לא חתמנו על הסכם כזה, וחלקנו הידלל. כן, הייתה לנו איזו אחזקה, פחות מאחוז. אמנם פחות מאחוז מ-1.1 מיליארד ן דולר, זה לא מעט כסף, אבל השאלה היא כמה פחות מאחוז. בכל מקרה, יש לנו עם מה ללכת למכולת בזמן המוגבל שנותר לנו על פני האדמה".

בפיתוח הגרסה של התרופה שעל בסיסה נוסדה החברה היו שותפים, ביחד פרופ' שלזינגר ככימאי אנליטי, פרופ' הלדמן מתחום הביוכימיה והפרמקולוגיה וד"ר משה קושניר מן הצד הרפואי. שלזינגר מפרגן לצוות ההנהלה של נוירודרם בראשותו של ד"ר עודד ליברמן, שיזכה לנתח גדול יותר מן האקזיט. "הם עשו עבודה מצויינת והקרדיט מגיע להם על כך שהחברה הגיעה לאן שהגיעה".

- אחרי הפרישה הצפויה שלך בסוף השנה, נראה אותם יוזם חברות חדשות?

"חס וחלילה. אני שבע, יש לי מספיק. יש לי הרבה תוכניות שלא כוללות עבודה. אולי אשאר בתחום, אבל אני מתכנן לעבוד רק כמה ימים בחודש, לכל היותר".