מתחת ל-40, כריזמטיים ובלי ילדים: המנהיגים החדשים באירופה

מברכים האחד את השני בטוויטר ודוברים את שפת הדיגיטל ■ הגל חדש של פוליטיקאים צעירים שסוחפים את ציבור הבוחרים ברחבי אירופה

סבסטיאן קורץ / צילום: רויטרס Heinz Peter Bade
סבסטיאן קורץ / צילום: רויטרס Heinz Peter Bade

כמה שעות אחרי שהמדגמים באוסטריה הראו כי סבסטיאן קורץ, המנהיג בן ה-31 של מפלגת העם האוסטרית (OVP), הוביל אותה לניצחון בבחירות, מיהר ראש ממשלת אירלנד לברך אותו בטוויטר. "מצפה מאוד לעבוד ביחד", כתב ליאו ורדקר בן ה-38, תוך תיוג הפוליטיקאי האוסטרי כמקובל, "וגם לא להיות יותר ראש הממשלה הצעיר ביותר באיחוד האירופי". השניים מצטרפים לנשיא צרפת עמנואל מקרון ולראש ממשלת אסטוניה יירי ראטאס (שניהם בני 39) וגם לראש המפלגה הליברלית בגרמניה (FDP), כריסטיאן לינדנר (בן 38), במה שנראה כמו גל חדש של פוליטיקאים צעירים שסוחפים את ציבור הבוחרים ברחבי אירופה.

קורץ עוד לא סיים בית ספר יסודי כשטוני בלייר לקח את מפלגת הלייבור המיושנת בבריטניה, חידש את פניה, שבר למרכז, הכריז על "הדרך השלישית" בפוליטיקה האירופית ונבחר לראש ממשלה בגיל שנחשב אז לצעיר - 43. לכן, סביר להניח שאת ההשראה למהלך שהוא עצמו עשה בחמשת החודשים האחרונים - לקחת את מפלגת העם השמרנית המיושנת, להחליף את שמה ואת צבעה, להכניס שמות חדשים ומכובדים לרשימה לפרלמנט ולסחוף את קהל הבוחרים עם הבטחה לשינוי התרבות הפוליטית - הוא לא שאב מבלייר מודל 1997, אלא ממקרון מודל 2017.

מקרון, שהשתלט למעשה על המערכת הפוליטית הצרפתית עם ניסיון מינימלי בפוליטיקה (כשר אוצר) כשהוא מקים רשימה חדשה ומביס בסיבוב השני את מועמדת הימין מרין לה-פן, מבטיח גם הוא שהוא מייצג את "הדרך השלישית" - בין סוציאל-דמוקרטיה לכלכלת שוק חופשי.

"מקרון עשה מהפכה של ממש בצרפת", אומרת ל"גלובס" סטפני מולכו, המנהלת את הסניף הישראלי של משרד עו"ד BERSAY הצרפתי, המלווה חברות ישראליות בעסקאות בצרפת. "אין ספק שהוא הביא עמו רוח חדשה. הוא מתרכז בדיגיטליזציה של צרפת, הוא כבר שינה את יחסי העבודה במדינה על ידי שורת צווים המגבילים את הכוח של האיגודים ומקילים ביצוע של פיטורים, הוא מתכנן לקצץ אלפי משרות ממשלתיות והוא נחוש לקדם את ההשקעה בכלכלה".

לדבריה, "הקהילה העסקית בצרפת מאוד בעדו ובעד הרפורמות שהוא מוביל. מעריכים את העובדה שמקרון נחוש להעלות את הרמה הכלכלית של צרפת לזו של יתר המדינות באירופה. לקצץ את החוב הלאומי ולהבריא את הכלכלה הצרפתית. בין השאר, הוא יזם קרן השקעות דיגיטלית ענקית שתמומן ממכירת החזקות בחברות ממשלתיות - זהו דבר שלא נעשה בעבר". 

עו"ד סטאפני מולכו / צילום: אייל פרידמן
 עו"ד סטאפני מולכו / צילום: אייל פרידמן

מקרון מנסה לקדם רפורמות גם ברמה האירופית. אחרי שבשנים האחרונות הייתה זו גרמניה שהובילה את האיחוד, בשל חולשת הממשלה הצרפתית, מקרון הסתער בסוף השבוע על פגישת ראשי האיחוד עם הצעה מחודשת ליצור תקציב אירופי משותף ולמנות שר אוצר לאיחוד. הוא בעד אינטגרציה עמוקה יותר בגוש האירו ובאיחוד, עד שדווקא גרמניה היא זו שמבקשת ללחוץ על הבלמים. כדי לקדם את חזונו לאירופה נפגש מקרון שלשום עם ורדקר האירי, הומוסקסואל מוצהר, בן לאב הודי, שכבש את המפלגה השמרנית "פינה גייל" ומכהן כראש ממשלה מיוני האחרון. בהודעה בטוויטר שפירסמו השניים אחרי הפגישה נכתב: "לדור שלנו יש האחריות להחיות את אירופה!".

קורץ, מצדו, משתמש לעתים בגילו כיתרון ולעתים כתירוץ. בראיון לשבועון "שפיגל" שפורסם השבוע אמר כי הוא סבור שגילו הצעיר לא שיחק תפקיד בעבור הבוחרים באוסטריה, שהעניקו לו את המנדט להרכיב ממשלה. "הדברים התפתחו במהירות בשבילי בשנים האחרונות, אבל זה לא קרה בן-לילה. יש לי יותר משש שנות ניסיון בממשלה", ציין. לעומת זאת, כשנשאל בהמשך כיצד הוא יכול לנהל שיחות קואליציוניות ולשקול לשתף פעולה עם היינץ-כריסטיאן שטראכה (48), אחרי שראה את תמונותיו משתתף במשחקי מלחמה ניאו-נאציים ביערות בתור גבר צעיר, הקפיד לענות: "אני חושב שהן צולמו עוד לפני שנולדתי".