ספרד הכריזה: ממשלת קטלוניה תודח, בחירות בעוד חודשיים

לאחר הכרזת העצמאות החד-צדדית של החבל, הודיע רה"מ ראחוי כי שריו יתפסו את תפקיד השלטון הקטלני המודח ■ כמו כן, במדריד מאיימים כי הנשיא הקטלני פוג'דמון יועמד לדין ■ בעולם הביעו תמיכה בספרד: "עלינו להימנע מפיצולים"

הפגנה נגד משאל העם על עצמאות קטלוניה  / צילום: רויטרס
הפגנה נגד משאל העם על עצמאות קטלוניה / צילום: רויטרס

שעות לאחר הכרזת העצמאות החד-צדדית של קטלוניה, הודיעה היום (ו') הממשלה המרכזית במדריד שבספרד על הצעדים שיינקטו כחלק מיישום סעיף 155 בחוקה, המאפשר כפיית שלטון על החבל. נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון קרא מוקדם יותר להידברות, אך מסתמן כי התביעה בספרד דווקא תגיש נגדו כתב אישום בגין המרדה.

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי הודיע, בתום דיון חירום של הקבינט בנוגע ליישום הסעיף, כי הממשלה בברצלונה תודח ובחירות יתקיימו בחבל האוטונומי ב-21 בדצמבר. כמו כן, הודיע ראחוי כי מפקד המשטרה הקטלנית יפוטר, נציגויות קטלניות מעבר לים ייסגרו, ושרים בממשלה המרכזית במדריד ייקחו בינתיים את תפקידיהם של בכירי הממשלה המודחת בקטלוניה. כמו כן, ציין ראש הממשלה כי הכרזת העצמאות אינה חוקית.

לאחר ההכרזה, שהתרחשה לאחר הצבעה בפרלמנט הקטלני שהסתיימה ברוב של 70 קולות למען היפרדות חד-צדדית מספרד, יצאו רבבות קטלנים לחגוג ברחובות ברצלונה . לצד החגיגות, בית המשפט העליון של ספרד החל בסקירת ההצבעה בפרלמנט הקטלני, ולרשות התביעה במדינה שלושה ימים להצבעה על ליקויים בהליך, שטרם קיומו יצאו מהמליאה חברי מפלגות האופוזיציה.

בעולם הגיבו להכרזת העצמאות הקטלנית בהבעת תמיכה בממשל המרכזי בספרד. נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק מסר כי מבחינת האיחוד האירופי, הכרזת העצמאות אינה משנה דבר - שכן היא רואה בספרד המאוחדת החברה היחידה בה. בעבר טענו בכירים באיחוד כי קטלוניה עצמאית לא תהיה חברה בגוש. גם נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע את תמיכתו בראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי . "תמיד אמרתי שיש לי מקביל אחד בספרד, וזה ראש הממשלה ראחוי. יש שלטון חווק בספרד, עם חוקים המעוגנים בחוקה. אם ראחוי רוצה שיכבדו את החוקים האלה, יש לו את תמיכתי המלאה", אמר.

נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, אמר גם הוא כי חשוב להימנע מפיצולים בגוש האירופי. "אני לא רוצה מצב שבו מחר האיחוד האירופי יהיה מורכב מ-95 מדינות. אנחנו צריכים להימנע מפיצולים, משום שכבר יש לנו מספר שסעים ואנו לא צריכים עוד כאלה", אמר.

גם בוושינגטון הביעו תמיכה בראחוי וממחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי היא תומכת בממשלה במדריד. "אנו רואים בקטלוניה חלק אינטגרלי מספרד, וארצות הברית תומכת בצעדיה החוקתיים של ממשלת ספרד לשמירה על המדינה מאוחדת וחזקה", מסרה דוברת מחלקת המדינה הת'ר נוירט בהצהרה.

בכיר נאט"ו התייחס למשבר ואמר כי ספרד ממשיכה להיות חברה חשובה בברית, וכי המשבר עם קטלוניה הוא עניין פנימי שצריך להיפתר במסגרת המוסדות הספרדיים. "ספרד היא בעלת ברית מחויבת שתורמת משמעותית לביטחון המשותף שלנו. העניין עם קטלוניה הוא פנימי ועליו להיפתר לפי החוקה הספרדית", אמר הבכיר.