חקירת קשרי טראמפ-רוסיה: כתבי אישום ראשונים – מחרתיים

השמות שהוזכרו עד עתה כמועמדים ראשונים לקבלת כתבי אישום: מייקל פלין, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, ופול מאנאפורט, יו"ר מטה בחירות של טראמפ ■ הערכות: מאמץ ללחוץ על חשודים משניים להעיד נגד טראמפ ומשפחתו

טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס
טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס

חבר מושבעים גדול בוושינגטון אישר אתמול (ו') הגשת כתבי אישום ראשונים נגד אדם אחד או כמה אנשים ששמם עלה בחקירה שעורך החוקר המיוחד, רוברט מולר, בפרשת קשריו של דונלד טראמפ עם רוסיה במהלך מסע הבחירות לנשיאות - כך מסרה אמש רשת החדשות CNN.

מולר רשאי לחקור גם כל פרשה אחרת שתעלה במהלך החקירה המרכזית, כראות עיניו, לרבות חשדות לעבירות פיננסיות שביצעו בכירים במטה הבחירות של המועמד טראמפ. בשלב זה לא פורסמו שמות החשודים הפוטנציאליים, אך ההערכות הן שצוות החוקר המיוחד יתמקד תחילה בדגים קטנים יחסית, אולי במאמץ ללחוץ עליהם להעיד נגד מושאי החקירה המרכזיים, כלומר טראמפ ובני משפחתו, לרבות חתנו ג'ארד קושנר, תמורת המרת סעיפי אישום חמורים בסעיפים קלים יותר ועונשים חמורים פחות.

שניים מהמועמדים לקבלת כתב אישום בימים הקרובים, כנראה מחרתיים (ב'), הם פול מאנאפורט, ששימש כראש מטה הבחירות של טראמפ במשך תקופה קצרה, ושקיבל מיליוני דולרים מגורמים רוסיים ואוקראיניים, תמורת שירותי ייעוץ פוליטי, ומייקל פלין, שהיה היועץ לביטחון לאומי, אך פוטר לאחר כמה שבועות לאחר שהתברר כי לא דיווח לממונים עליו על קשריו עם רוסים. לימים התברר גם, כי קיים קשרים עם גורמים טורקיים בלי לדווח לבית הלבן.

מטה החוקר המיוחד מתמקד בשני ענפים: ענף הריגול הנגדי, כלומר מה היה היקף הבחישה הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב אשתקד, מה היו הפרמטרים הטכנולוגיים שלה ומה הנזקים שהיא גרמה; והענף הפלילי, כלומר באיזו מידה, אם בכלל, הסתייעו הרוסים במשתפי פעולה אמריקאים, לרבות חברים במטה הבחירות של טראמפ, שלחלק מהם יש קשרים מתועדים עם רוסיה שהחלו זמן רב לפני הבחירות. בענף זה כלולות חקירות גם בנושאים שאינם קשורים ישירות למטה הבחירות של טראמפ, לרבות חקירה האם ניסה הנשיא לשבש הליכי משפט כאשר פיטר את הראש הקודם של FBI, ג'יימס קומי.

על פי CNN, מתכנן משרד החוקר המיוחד לעצור את החשוד/ים, ולהביאם לפני שופט כדי שתינתן להם הזדמנות להודות או לכפור באשמות שייוחסו להם. על החקירה ממונה סגן שר המשפטים, רוד רוזנסטיין, לאחר ששר המשפטים, ג'ף סשנס, נאלץ לפסול את עצמו מכל פעילות שקשורה בחקירה בעקבות חשיפה שהוא עצמו קיים מגעים עם רוסיים כאשר היה פעיל במטה הבחירות של טראמפ ולא מסר על כך לאיש.