נעילה חיובית בבורסה; פרוטרום זינקה, טבע בלטה לשלילה

המסחר הושפע מהמגמה החיובית בוול סטריט בימים האחרונים, שם דוחות כספיים טובים מהתחזיות מושכים את השוק למעלה ■ פרוטרום הודיעה על רכישת מלוא מניות אנזימוטק

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (א') בעליות. בימים האחרונים של המסחר בוול סטריט נרשמו עליות שערים נאות, שנבעו משני גורמים: הגורם הראשון הוא נתוני המאקרו החיוביים על הכלכלה הגדולה בעולם, אולם הנתון השני משמעותי יותר, והוא הדוחות הטובים של הענקיות האמריקאיות.

 

קשה שלא להפריז בחשיבות של הדוחות הטובים בארה"ב, שמשקפים את התאוששות הכלכלה וטיוב הביצועים של החברות אל מול הכלכלה הריאלית המשתנה. אלה למעשה גרמו למשקיעים להזרים ביקושים לשוק המניות, כשברקע, יש לזכור, הבנק המרכזי שזורק לשוק מדי חודש אגרות חוב  בהיקפי ענק ולוחץ את התשואות כלפי מעלה. נקודות האיזון בין תשואות גבוהות בשוק האג"ח לשוק מניות עולה עלולה להתהפך בקרוב, וההערכות הן כי עלייה בתשואות האג"ח הממשלתי ל-10 שנים בעוד כ-0.5% תהיה הטריגר למימוש משמעותי בשוק המניות. כך או כך, השוק עוד לא שם - אבל קרוב לשם.

שוק ההון הישראלי הגיב בשני כיווני מנוגדים להתפתחויות בשבוע האחרון בניו-יורק: האופן הראשון הוא חיובי שמושפע מהאווירה הטובה בשווקים הפיננסים באופן כללי, אך מנגד עומדות ההזדמנויות שעומדות בארה"ב לעומת השוק המקומי, שנראה שהוא מתומחר באופן מלא כרגע. המשמעות של הדברים היא פשוטה: האווירה בארה"ב טובה, הפירמות משפרות את הביצועים שלהן, ולכן המשקיעים בתל-אביב יעדיפו להטות כספים לארה"ב על פני השוק המקומי.

ריכזו עניין: מניית טבע  פתחה בפער ארביטראז' שלילי של יותר מ-3%. טבע, יש לזכור, תפרסם בחודש הבא את הדוחות הכספיים שלה, שישפכו יותר אור על ההערכות ההנהלה החדשה לגבי ביצועי החברה ודרכי ההתמודדות שלה עם התחרות לקופקסון ולהתפתחויות בשוק הפארמה האמריקאי. עד אז החברה תמשיך לסבול מסנטימנט שלילי בכל הנוגע למסחר בבורסות.

מניות קבוצת אלוביץ' ובעיקר בזק  עמדו במוקד, לאחר שבסוף השבוע פורסם כי שר התקשורת, איוב קרא, ינסה לעכב את פרישת הסיבים האופטיים של פרטנר.

מניות הבנקים פועלים  ולאומי  ריכזו עניין על רקע ההתקדמות של בנק לאומי במכירת לאומי קארד וההודעה של בנק הפועלים ששכר את סיטי בנק למצוא רוכש לישראכרט.

פרוטרום  ריכזה עניין לאחר שהבוקר הודיעה החברה שתבצע רכישה, באמצעות מיזוג משולש הופכי (דרך חברת יעד) של יתרת מניות אנזימוטק שאותן היא לא מחזיקה (כ-81%). עד היום רכשה פרוטרום כ-19% ממניות אנזימוטק במחיר ממוצע של 9.6 דולר למניה ולאחר מכן פרסמה כי בכוונתה לפרסם הצעת רכש מלאה לשאר המניות במחיר של 11.5 דולר למניה. כעת מודיעה פרוטרום כי העלתה את מחיר הצעת הרכש בכ-4% ל-11.9 דולר למניה, מהלך שאפשר ככל הנראה להשלים את המהלך.