עיריית לוד לביהמ"ש: לאסור על רש"ת להקים מלון בשטח נתב"ג

בעתירה מינהלית נגד רשות שדות התעופה מבקשת העירייה לבטל את המכרז שפורסם להקמת מלון בנתב"ג, שלטענתה ימיט אסון על התיירות בלוד

נתבג / צילום: תמר מצפי
נתבג / צילום: תמר מצפי

עיריית לוד הגישה עתירה מינהלית נגד רשות שדות התעופה (רש"ת), בהמשך למכרז שפירסמה רש"ת בחודש יולי האחרון להקמת מלון בשטח נמל התעופה בן-גוריון. בעתירה מבקשת עיריית לוד מבית המשפט המחוזי בעיר לבטל את המכרז ולאסור על הקמת מלון בנתב"ג, בטענה כי הקמת המלון תמיט אסון על התיירות בעיר לוד.

יש לציין כי רשות שדות התעופה פירסמה את המכרז באיחור של כמה שנים, שכן תוכנית נתב"ג כוללת הקמת מלון זה כבר. בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד עפר שפיר ואמיר בירנבוים ממשרד עפר שפיר ושות', טוענת העירייה כי לרש"ת אין סמכות להוציא את המכרז , וכי הקמת בית מלון בשטח נמל התעופה תנחית מכת מוות על מאמציה של העיר לוד לפתח אזורי תיירות בתחומה.

לטענת העירייה, במהלך חודש אוגוסט 2017 נודע לה, בדרך מקרה, כי הרשות פרסמה מכרז לתכנון, הקמה והפעלה של מיזם מלונאי גדול בתחום נתב"ג, על שטח של כ-10 דונם, במרחק של כ-500 מטרים מטרמינל 3. על פי תנאי המכרז, המיזם יכלול בית מלון של 400 חדרים, מתקני כושר וספא, אולמות כנסים ואירועים ועוד. לטענת העירייה, השטח של נתב"ג הועבר לרש"ת "לשם קיום תפקידה במישור התחבורתי-תעופתי" ולא לצורך "קידום עסקים, אשר בינם ובין תפקידה וסמכויותיה אין דבר וחצי דבר".

עוד טוענת העירייה, כי השטח שקיבל נמל התעופה הבינלאומי הוא שטח גלילי שאינו שייך לאף רשות מקומית ועל כן פטור מארנונה, היטלי פיתוח וחובות מוניציפליות החלות על עסקים דומים בתחום רשות מקומית. בעתירה מציינת העירייה כי על פי מסמכי המכרז, הזוכה "לא יידרש לשלם ארנונה כללית, אגרות והיטלי פיתוח לפי חוקי עזר, או היטל השבחה, ובנוסף לא יידרש לשלם כל תשלום לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י)".

לדבריה, כתוצאה מפטורים אלה נוצר מצב שרש"ת מתחרה בעיריית לוד בתחרות בלתי שוויונית ובלתי הוגנת, דבר המהווה פגיעה אנושה בקידום התיירות בתחום העיר לוד, שעליה עמלה העירייה, בשיתוף משרדי הממשלה. העירייה טוענת עוד, כי הקמתו של מלון עומדת בסתירה להוראות תוכנית המתאר הארצית לנתב"ג, תמ"א 2/4א הקובעת יעוד של "מסופי נוסעים" ושימושים כמו חנויות, משרדים, מרכז תחבורה.

לדברי העירייה, המרוויחה הגדולה מהמיזם תהיה רק רש"ת, מכיוון שעל פי המכרז הזוכה יידרש לשלם לה דמי הרשאה שייקבעו כאחוז מהפדיון ברוטו שישיא המיזם לזוכה. בדרך זו, נטען בעתירה, "הופכת רשות שדות התעופה לשותפה עסקית של הזוכה ולבעלת אינטרס ישיר בהגדלת הפדיון הכספי שלו".

בעיריית לוד מוסיפים, כי רשות שדות התעופה עשתה את כל המהלך בסתר, במטרה שלא להביא את הדבר לידיעת העירייה או לקבל את השגותיה בנושא. לטענתה, תחילה פנתה העירייה לרש"ת בדרישה להקפאת המכרז, שלטענתה אינו חוקי. התשובה שקיבלה העיריה הייתה, כי המיזם המלונאי מגובה בתוכנית שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, ועל כן טענותיה נדחות.

לאחר פנייה לוועדה המחוזית לעיון במסמכים, טוענת עיריית לוד בפנייה לבית המשפט, היא גילתה שהתוכנית "כלל איננה בתוקף, וכן עובדות נוספות אשר חיזקו את מסקנתה כי המיזם המלונאי אותו פועלת המשיבה לקדם ולהוציא לפועל במרץ יוצא דופן הינו בלתי חוקי ונגוע בפגמים רבים ומהותיים".

כזכור, בחודש יולי האחרון פירסמה רש"ת מכרז, בהתאם להחלטת משרד האוצר מאוקטובר 2016, להקמת מלון בנתב"ג בשיטת DBOT, שיהייה שייך למפת אזורי העדיפות בחוק עידוד השקעות הון. המלון יוקם מערבית לטרמינל 3, צמוד לתחנת הרכבת, ויצפה על רחבת החנייה למטוסים ועל מסלולי ההמראה והנחיתה. המלון יכלול בין 140-400 חדרים בגישה ישירה לטרמינל 3, וברמה של 3 כוכבים, ויכלול שירותים כמו אולמות כנסים, חנויות, חדר כושר וכו'. המלון צפוי לשרת אנשי עסקים, צוותי אוויר, נוסעים בטיבות מעוכבות בדומה למלונות בטרמינלים בערים שונות בעולם.

המשקיע יוכל לקבל החזר של בין 20%-33% מסך ההשקעה ממשרד התיירות. אם בקשתו לקבל אישור להחזר השקעה ממשרד התיירות תידחה, תהיה לו הזכות לבטל את החוזה.

מרש"ת נמסר כי היא תגיב לעתירה בבית המשפט.