פורסקאוט הונפקה לפי שווי של 814 מ' דולר; המניה זינקה ב-16%

חברת הסייבר הישראלית-אמריקאית גייסה כ-116 מיליון דולר - סכום שעשוי לגדול בהמשך בעוד 17.4 מיליון דולר ■ רמי קליש: "בתור משקיע, לא רק שאני לא מאוכזב, אני מאוד גאה ושמח"

התקן אבטחה שלפורסקאוט / צילום: אתר החברה
התקן אבטחה שלפורסקאוט / צילום: אתר החברה

כחברה פרטית, ForeScout נחשבה ל"חד-קרן" - חברת סטארט-אפ שהגיעה לשווי של יותר ממיליארד דולר. ואולם, דווקא ההנפקה הראשונית של חברת הסייבר הישראלית-אמריקאית בנאסד"ק בוצעה בשווי נמוך יותר, של 814 מיליון דולר אחרי הכסף. השווי עלול אולי להיראות מאכזב, אבל פורסקאוט דווקא משכה ביקושים גבוהים בהנפקה והנפיקה יותר מניות ממה שתכננה, וברף העליון של המחיר המבוקש (20-22 דולר).

בסך הכל הונפקו כ-5.3 מיליון מניות, ופורסקאוט גייסה כ-116 מיליון דולר. הסכום עשוי לגדול בהמשך בעוד 17.4 מיליון דולר, אם החתמים יממשו את האופציה לרכישת מניות נוספות. שורה של חתמים בולטים ליוו את פורסקאוט לוול סטריט, ובראשם מורגן סטנלי, ג'יי.פי מורגן וסיטיגרופ, ולצדם בנק אוף אמריקה-מריל לינץ', KeyBanc Capital Markets ו-UBS. ביום המסחר הראשון זינקה המניה ב-15.9% לשווי של 944 מיליון דולר.

בעלי המניות העיקריים
 בעלי המניות העיקריים

פורסקאוט מספקת אבטחת סייבר לרשת בגישת agentless - כלומר, אספקת התוכנה ללא התקנה בתחנת הקצה. החברה הוקמה על-ידי יחזקאל (חזי) ישורון, המכהן כיו"ר החברה, יחד עודד קומאי, מנהל הטכנולוגיה הראשי בחברה, דרור קומאי, הארכיטקט הראשי, וכן דורון שקמוני ונגה אלון. החברה מעסיקה 809 עובדים, מהם 171 ברמת החייל שבתל אביב.

מי שמלווה את החברה כמעט מתחילת הדרך, הוא רמי קליש, שותף-מייסד בקרן ההון סיכון פיטנגו, שהשקיעה בפורסקאוט ב-2001. קליש משמש דירקטור בחברה. "המשקיע הראשון בפורסקאוט היה בני ברגמן, שהוביל את BCS, שהשקיע 1.5 מיליון דולר בשלב הסיד. אנחנו היינו הקרן הראשונה, והשקענו בסבב הראשון 4 מיליון דולר, לפי שווי של 15 מיליון דולר 'לפני הכסף'. אחרי כן, המשכנו להשקיע בכל הסבבים, עד האחרון, שהיה כבר בשווי שהוא מעבר לשווי שקרנות הון סיכון משקיעות בו", מספר קליש ל"גלובס".

לדבריו, "כשהשקענו בחברה, עוד לא קראו לזה 'סייבר סקיוריטי'. היא הקדימה את זמנה מבחינת החזון שלה. פורסקאוט האמינה שרשתות המחשבים יהיו חשופות יותר לפגיעה, מבוזרות וניידות יותר - כלומר, שתצטרך להגן לא רק על המחשב שעל השולחן שלך. עם ההצטרפות בשנים האחרונות של כל המכשירים הניידים, האייפדים וה-IoT (האינטרנט של הדברים), למנהלי אבטחה יש קושי לקבל visibility של מה מותקן ומתחבר לרשת, ולאכוף את מדיניות האבטחה בארגון. זה מה שהחברה מציעה, ולכן היא קיבלה כזאת תנופה בשנים האחרונות".

על שאלת המיליארד דולר - מדוע החברה הונפקה בשווי נמוך מזה שאליו כבר הגיעה בשוק הפרטי - משיב קליש: "זה עניין פילוסופי-עקרוני. כשקונים או מוכרים חברה, מסתכלים תמיד על השווי בדילול מלא (כולל האופציות הקיימות, שח"ו), ובמקרה זה השווי יותר ממיליארד דולר. בתור משקיע, לא רק שאני לא מאוכזב, אני מאוד גאה ושמח. אין הרבה חברות ישראליות שמגיעות לשווי כזה, בפרט בתחום הסייבר".

שווי ההחזקה הנוכחי של פיטנגו בפורסקאוט הוא 112 מיליון דולר. נציין שאף משקיע לא ניצל את ההנפקה לבצע הצעת מכר.

הכנסות פורסקאוט צמחו בשנים האחרונות בשיעורים דו-ספרתיים. ב-2016 ההכנסות צמחו ב-32.5% לעומת 2015, לרמה של 167 מיליון דולר, אחרי צמיחה של 77.1% ב-2014. במחצית הראשונה של 2017 ההכנסות הגיעו לרמה של 90.6 מיליון דולר.

במקביל, צמחו גם ההוצאות התפעוליות של פורסקאוט, וכך למשל, הוצאות המו"פ צמחו ב-77% ב-2016 והוצאות השיווק והמכירה גדלו ב-82%. החברה מציגה שורה תחתונה שלילית, כשההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות הגיע ב-2016 ל-74.8 מיליון דולר, ובמחצית 2017 ל-47.7 מיליון דולר.

פורסקאוט

עיסוק: אספקת פתרונות אבטחת סייבר לרשתות

שנת הקמה: 2000

מיקום: קליפורניה / תל אביב

מייסדים: חזי ישורון (יו"ר), עודד קומאי (מנהל הטכנולוגיה הראשי), דרור קומאי (ארכיטקט ראשי), דורון שקמוני ונגה אלון

מנכ"ל: מייקל דה-סזארה

מספר עובדים: 809, מתוכם 171 בישראל

הכנסות מחצית ראשונה 2017: 90.6 מיליון דולר

הפסד נקי מחצית ראשונה 2017: 47.7 מיליון דולר