קושנר ביקר בסעודיה במאמץ לקדם שלום ישראלי-פלסטיני

"ג'ארד תמיד היה נחוש בהחלטתו לנסות וליישב את הסכסוך" ■ "פוליטיקו": בולטות מאמצי קושנר בולטת על רקע הפחתת פעילותו בסוגיות בינלאומיות אחרות

ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג
ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג

ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ואחד מיועציו הבכירים, ביקר בסעודיה במחצית השניה של השבוע שחלף. הביקור, שתחילה לא ניתן לו פומבי, נועד לקדם את מאמצים ליישוב הסכסוך הישראלי פלסטיני. כך דיווח אתמול (א') האתר "פוליטיקו" מפי פקיד בבית הלבן.

קושנר טס לסעודיה בטיסה מסחרית, למרות שהיה יכול להתלוות למשלחת אמריקאית בראשותו של שר-האוצר, סטיבן מנוצ'ין, שביקר בריאד לשיחות על שת"פ אמריקאי - סעודי במאבק בטרור. ייתכן שהחלטתו של קושנר לערוך ביקור נפרד בסעודיה נועדה להדגיש את החשיבות שמייחס ממשל טראמפ למאמצים להשכין שלום בין ישראלים לפלסטינים.

לקושנר התלוו סגנית היועץ לביטחון לאומי, דינה פאואל, ושליח הבית הלבן למזה"ת, ג'ייסון גרינבלט. כתום הביקור בריאד המשיך גרינבלט למצרים, ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית.

ממשל טראמפ הודיע לא פעם שהאסטרטגיה שלו במזה"ת מבוססת על שילוב מנהיגי מדינות סמוכות לישראל במאמצים ליישב את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "מאז ומתמיד היה ג'ארד נחוש לנסות לפתור את הסכסוך בין שני הצדדים", אמר המיליארדר טום בראק, ידיד קרוב של דונלד טראמפ. "המפתח לפתרון הסכסוך הוא מצרים, והמפתח למצרים הן אבו-דאבי וסעודיה".

"פוליטיקו" מציין, כי ביקור קושנר בסעודיה בולט על רקע הפחתת פעילותו בסוגיות בינלאומיות מחוץ למזה"ת , כסין למשל. השיחות בריאד מעידות על כך שחתן הנשיא מוסיף לאחוז בביטחון בתיק הישראלי-פלסטיני.

הפקיד בבית הלבן לא מסר עם מי שוחח קושנר בסעודיה, אך ידוע שהוא טיפח יחסים עם הנסיך מוחמד בין סאלמאן, יורש העצר של שליט הממלכה, שמשמש גם סגן ראש הממשלה ושר-ההגנה.קושנר ובין סאלמאן. שניהם בשנות ה-30 לחייהם. בביקורים קודמים במזה"ת נפגש קושנר עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאותו הוא מכיר מילדות, כאשר נתניהו ביקר בבית הוריו בניו-ג'רזי לפני שנים רבות, ונשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס.

"השיחות האזוריות יוסיפו למלא תפקיד חשוב", אמר פקיד הבית הלבן ל"פוליטיקו". אך הנשיא חזר ואמר, כי מאמצים לשלום בין ישראלים לפלסטינים יוכלו להתנהל רק באמצעות מו"מ ישיר בין הצדדים וכי ארה"ב תוסיף לעבוד בצמידות עם שני הצדדים במאמץ לרשום התקדמות לקראת השגת שלום".