יוצאים למאבק: עובדי בנק אגוד ישבתו מחר - הסניפים ייסגרו

ועד עובדי בנק אגוד מתנגד נחרצות למיזוג המתהווה עם בנק מזרחי טפחות: "חלפה תקופת השקט. אנחנו לא נלך כצאן לטבח"

בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין
בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין

לראשונה לאחר 24 שנים, 1,200 עובדי בנק אגוד ישבתו מחר (ג'). כל סניפי הבנק יהיו סגורים, לא תהיה קבלת קהל. כך החליטו אמש ועדי העובדים בבנק, זאת לאחר שנציגי הבעלים הודיעו כי אין בכוונתם לנהל מו"מ בנוגע להתייעלות הבנק במטרה להותירו כבנק עצמאי. נציגי הבעלים הודיעו כי הם נחושים למכור את הבנק לבנק מזרחי טפחות וכי בכוונת מזרחי טפחות למזגו לתוכו. לפיכך, מו"מ יתנהל אך ורק על תנאי המיזוג, כאשר הכוונה היא להביא לפיטורי עד 70% מהעובדים.

בתוך כך, הודיעו הנציגים כי בכל הקשור בהסכמי התעסוקה, בכוונתם להפריד את עובדי בנק אגוד שיוותרו לאחר הפיטורים מהסכמי התעסוקה של עובדי בנק מזרחי טפחות.

בעקבות הפגישה התכנסו כל ועדי העובדים בבנק אגוד והוחלט פה אחד להחריף את המאבק.

"חלפה תקופת השקט. אנחנו לא נלך כצאן לטבח. אם הבעלים רוצים להיות הנער השליח של מזרחי טפחות - זכותה. אנו לא נשתף עם כך פעולה. עובדי בנק אגוד ינהלו מאבק בלתי מתפשר כדי למנוע את המיזוג".

על-פי הודעת דוברות ועד העובדים, השבתת הבנק מחר הינה צעד ראשון בשורה של צעדים שבכוונת עובדי הבנק לנקוט שיכללו פעולות ארגוניות, תקשורתיות ומשפטיות.

עוד נמסר מוועדי העובדים כי "לא מתקבל על הדעת לסגור בנק רווחי ויציב תוך פגיעה ב-1,200 עובדיו המסורים. יתכן כי בבנק ישראל מבקשים לחסוך במשאבי פיקוח על בנקים קטנים, לפיכך פועלים לצמצומם תוך פגיעה בתחרות וחיזוק בעלי השליטה בבנקים הגדולים, אשר ממילא מחזיקים בעוד תאגידים רבים במשק.

אין ספק כי המרוויחים הגדולים יהיו משפחת עופר, לנדאו, מנור, אלמוג, שלמה אליהו ועוד. מיזוג שכזה הוא רע לעובדים ורע ללקוחות. כך גם לדידם של כלכלנים בכירים ופקידי האוצר. לקוחות כלל הבנקים בסופו של יום ישלמו מחיר כבד מאוד. הריבית על ההלוואות תעלה ועל הפיקדונות תרד ו'חשבון הפוך' יעלם. בצעד נדיר, הביעו כל חברי ועדת הכספים פה אחד, התנגדות למהלך חיסולו של בנק אגוד, תוך הבעת ביקורת חריפה על התנהלות בנק ישראל בנדון. עובדי בנק אגוד לא מתכוונים לוותר. ננהל מאבק נחוש ובלתי מתפשר".

מבנק אגוד נמסר: ״שלושת הוועדים בבנק אגוד - ועד המנהלים, ועד הפקידים וועד אגוד מערכות - הודיעו היום, על כוונתם להשבית את הבנק ליום אחד מחר. שביתה הוכרזה על רקע המו״מ המתנהל למכירת בנק אגוד לבנק מזרחי טפחות. הנהלת הבנק פועלת למזעור הפגיעה בלקוחות״.

בבנק אגוד נערכים לשביתה מחר. הסניפים יוצרים היום קשר עם לקוחות עתירי פעילות, על-מנת שיבצעו פעולות כבר היו, ויאפשרו ביום רביעי לבצע פעולות עם ימי הערך של יום שלישי במידת הצורך. כמו כן אתר הבנק והאפליקציה יעבדו כרגיל.

מטעם בעלי השליטה בבנק אגוד נמסר: "קבוצת הבעלים מצרה על כך שלאחר שנים ארוכות של שיתוף פעולה בוחרים העובדים לנתק מגע במקום לשבת להידברות רצינית. בעלי השליטה מחזיקים בבנק עשרות שנים שבהן לא הניב הבנק תשואה נאותה על השקעתם. מזה 9 שנים הבנק גם לא מחלק דיבידנדים. הסיבות לכך רבות ומגוונות , אך הגורם העיקרי הוא נטל ההוצאות הכבד של הבנק , שהופך אותו לבנק לא יעיל שקשה לשפר את ביצועיו בגלל גודלו והסביבה הרגולטורית בארץ ובעולם. עתידו בעידן של טכנולוגיה וחדשנות, שאינה מבוססת על כוח-אדם, לוט בערפל, בעיקר בהתחשב בכך שאין לבנק מערך מיחשוב עצמאי.

לפיכך החליטו הבעלים למכור את מניותיהם יחד עם שלמה אליהו, המחויב למכור על-פי דין. הבעלים השקיעו מאמצים רבים למצוא קונה ראוי, בארץ ובחו"ל, שישמור על עצמאותו , אך קונה כזה לא נמצא. הבנק מוכן לשבת עם העובדים למו"מ במטרה לשלב מאות מעובדיו במסגרת העסקה המתגבשת. קבוצת הבעלים הודיעה על כך לעובדים והיא קוראת להם להתיישב למו"מ רציני שישמור ככל הניתן על זכויותיהם. אין ספק כי מבחינת העובדים, חלופה זו עדיפה בהרבה על חלופה שבמסגרתה תימכר פעילות הבנק בחלקים".