בזק העמידה למכירה קרקע בצומת מסובים בכ-460 מ' ש'

פנתה לחברות נדל"ן גדולות שיגישו הצעות לרכישת "מתחם סקיה" ■ במסגרת העסקה תבנה הרוכשת עבור בזק את משרדיה החדשים, שיועברו ממגדלי עזריאלי בת"א

חברת התקשורת בזק פנתה לאחרונה למספר חברות נדל"ן מובילות, להגשת הצעות לרכישת קרקע שבבעלותה בצומת מסובים - כך נודע ל"גלובס". מדובר בקרקע ("מתחם סקיה") עליה ניתן לבנות 350 אלף מ"ר של משרדים וחניות. השווי ההוגן של הזכויות בקרקע הוערך אשתקד בכ-460 מיליון שקל, ומכירתה צפויה להניב לבזק רווח הון של מאות מיליוני שקלים.

פנייה להגשת הצעות נעשתה, ככל הידוע, לחברות גב ים, עזריאלי ותדהר, כאשר המועד לבחירת החלופה המועדפת על ידי בזק צפוי בסוף השנה. בזק עצמה מעוניינת לשכור מידי רוכש הקרקע 35-50 אלף מ"ר מהשטחים שייבנו בפרויקט, ולהעביר לשם את משרדיה ((Sale and Lease back) ממגדלי עזריאלי בתל-אביב.

בזק שוכרת כיום 17 קומות במגדל המשולש במרכז עזריאלי והיא מאכלסת כמחצית משטחי המגדל (22.4 אלף מ"ר). חוזה השכירות בין בזק לעזריאלי נחתם ב-1999 ומאז מימשה בזק אופציות להארכתו, כשתקופת השכירות הנוכחית צפויה להסתיים בסוף 2020. בשל היותה שוכר עוגן ותיק במגדל, משלמת כיום בזק מחיר שכירות נמוך משמעותית ממחיר השוק.

תצא מחוזקת מהחקירה?

באפריל 2013 חתמה בזק מול רשות מקרקעי ישראל חוזה הרשאה לתכנון לשטח של 115 דונם בסקיה. בדוחות בזק לשנת 2016 צויין כי היא "צפויה לחתום על חוזה חכירה בקשר לנכס, ביחס לשטח של כ-70 דונם נטו".

עוד נכתב כי החברה "בוחנת את האפשרויות השונות העומדות בפניה למימוש זכויותיה בנכס, לרבות האפשרות למכירת הנכס או חלק ממנו, שחלקן עשויות להביא לרישום רווח מהותי בהיקף, אשר לפי הערכה של החברה בטרם ביצוע כל הבדיקות הרלוונטיות עשוי להגיע למאות מיליוני שקלים".

מניית בזק, נזכיר, נפלה מאז אמצע חודש יוני ב-16%, ובשבוע האחרון התאוששה ועלתה בכ-10%. ברקע לירידות במניית חברת התקשורת עמדה חקירת רשות ניירות ערך בחשד לביצוע עבירות על פי חוק ני"ע ועל פי חוק העונשין הנוגעות לעסקאות הקשורות לבעל השליטה, שאול אלוביץ'.

קודם לעליות האחרונות במניה, פרסם ברקליס בתחילת החודש המלצה שבה קבע כי "מניית בזק זולה מכדי לשמור ממנה מרחק", וקבע לה מחיר יעד של 7 שקלים, פרמיה של כ-35% על המחיר הנוכחי. "בעוד אנחנו מצפים שהמניה תמשיך להיות תנודתית, עד שרשות ני"ע תחליט אם להעביר את התיק לפרקליטות המדינה לקראת כתבי אישום פוטנציאליים, אנחנו ממשיכים להמליץ למשקיעים להתמקד ביסודות הכלכליים של בזק ולהסתכל מעבר לחקירה", כתב האנליסט טבי רוזנר. רוזנר סיפק הערכה אופטימית, שלפיה בזק תצא מהפרשה הנוכחית עם ממשל תאגידי מחוזק, שיפתור את היחסים הסבוכים עם בעל השליטה בה. נוסף על כך, הוא מעריך שלא יהיה בעתיד הנראה לעין שינוי במדיניות חלוקת הדיבידנד של החברה - 100% מהרווחים.