השותפה של החברות המערביות בסין: המפלגה הקומוניסטית

הפשרות שחברות זרות עושות כדי לעשות עסקים בסין הופכות למביכות כשעובדים שהם חברי המפלגה מנפנפים בפוליטיקה בשעות העבודה

פארק דיסני בשנחאי/ צילום:רויטרס, Aly Song
פארק דיסני בשנחאי/ צילום:רויטרס, Aly Song

כ-300 חברי המפלגה הקומוניסטית שעובדים בפארק השעשועים של וולט דיסני בשנחאי לא שומרים לעצמם את הפוליטיקה שלהם. רבים מהם משתתפים בהרצאות בשעות העבודה, ומציגים סמלי מגל וחרב על שולחנותיהם. פרסומים של החברה והמדיה הממלכתית משבחים אותם כעובדים למופת. אנשי המפלגה מסייעים בענייני רווחה של העובדים ומארגנים פעילויות כמו סמינרים פוליטיים ותחרויות שירה לעובדים.

ביוני, עיתון המפלגה החשוב יותר בשנחאי ציטט את מארי קינג, סגן הנשיא הקנדי של פארק דיסני ליחסי ציבור, שאמר שהעובדים הטובים ביותר הם חברי המפלגה הקומוניסטית הסינית.

הפשרות שחברות מערביות עושות כדי לעשות עסקים בסין העממית הופכות ליותר ויותר מביכות כעת כשהנשיא שי ג'ינפינג פועל לשילוב עמוק יותר של המפלגה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. שי יצא מקונגרס המפלגה האחרון בשבוע שעבר עם עוד חמש שנים כמנהיג העליון במדינה, ועם כוח פוליטי שווה כמעט לזה שהיה ליו"ר האגדי מאו צדונג. אחת העדיפויות בעיניו היא לשקם את המפלגה ככוח בחייהם של הסינים, ולהחזיר לה את תחושת השליחות המהפכנית.

החיכוכים שיוצרת הנוכחות האסרטיבית יותר של המפלגה מורגשים בכל העולם התאגידי. תחום אחד של מתיחות הוא סביב השאלה אם חברי מפלגה יכולים להתכנס במהלך שעות העבודה, לקיים ישיבות בבניינים ובמפעלים של חברה, או לקבל זמן חופשי לפעילות מפלגתית. כמה חברות זרות חוששות מכך שהפונקציונרים המפלגתיים יקבלו עם הזמן השפעה על החלטות ניהול, או ייצרו מוקד של כוח חלופי בחברה.

החברות הזרות לא מותחות ביקורת על הרשויות או על סין בגלל יוזמת השילוב המפלגתי. כמה מנהלים מערביים אמרו בראיונות שביקורת גלויה תהיה התאבדות תאגידית בשוק כה קריטי כמו השוק הסיני.

חדירה גלויה

החדירה המפלגתית לעסקים הזרים גלויה מאוד במקרים רבים. בשלוחה הסינית של ענקית הקוסמטיקה הצרפתית ל'וריאל, עובדים קומוניסטיים מקשטים את שולחנות העבודה שלהם במטה החברה בשנחאי במדבקות שעליהן כתוב, "אם יש בעיה, חפש חבר מפלגה".

ביוני, ל'וריאל סין תלתה סמלים מפלגתיים, כלומר את המגל והחרב, בקפיטריה של עובדיה בשנחאי. בסינית השלטים והכרוזים אומרים שהקפיטריה משרתת "את המפלגה וקבוצות נוספות", ואילו באנגלית מדובר על "תחנת שירות לעובדים". דוברת של החברה אומרת שהקפיטריה פתוחה לכל העובדים.

המיזם המשותף של יצרנית הרכב הצרפתית רנו בסין החל השנה לארגן הרצאות לעובדים הזרים החדשים של החברה על המפלגה והתפקיד המיוחד שלה בחברה הסינית. חברי המפלגה בשלוחה הסינית של חברת ההנדסה הגרמנית בוש רקסרות (Bosch Rexroth) מבלים לעתים תכופות את השבתות שלהם בלימוד נאומיו של נשיא שי.

בוש רקסרות אומרת ששותפיה בסין "חופשיים לאמץ את האינטרסים המגוונים שלהם", כולל פעילות מפלגתית. רנו לא הגיבה לבקשות תגובה.

דאו כמיקל ופרודנשל פייננשל מארה"ב התנגדו תחילה לעבודת חברי מפלגה במיזמים הסיניים שלהן, לפי פקידים סינים שמשבחים כעת את שתיהן על אימוץ הנוכחות המפלגתית בסופו של דבר. דוברת של דאו מסרה שהתא המפלגתי במפעל הסיני הראשי של החברה אינו מעורב בניהול תפעולי. פרודנשל, שמעורבת במיזם משותף, לא הגיבה.

החדרת פוליטיקה למקום העבודה היא אתגר נוסף ברשימת האתגרים הרבים שניצבים בפני עסקים זרים בסין, כמו גניבת קניין רוחני ותחרות חזקה יותר מצד חברות מקומיות.

כוח חיובי?

בתגובה לשאלות, משרד המידע בממשלת סין מתאר את תפקיד המפלגה בעסקים פרטיים ככוח חיובי, כמו מחלקת משאבי אנוש משלימה. לפי המשרד, תאי המפלגה מייעצים להנהלות החברות הפרטיות בנושאי מדיניות ממשלתית רלבנטית, מסייעים לעסקים לטפח כישרונות ולפתור בעיות עם עובדים. המפלגה, מסר המשרד, אינה מתערבת בניהול החברות הזרות והמיזמים המשותפים שלהן.

בעידן היו"ר מאו, המפלגה חדרה לכל היבט של החיים בסין. ההשפעה הזו פחתה כאשר הכלכלה הריכוזית פורקה, ויוזמה פרטית ועסקים זרים - שהיו אסורים בסין במשך עשרות שנים - חזרו למדינה.

החייאת המפלגה ככוח בחייהם של אנשים היא עדיפות בעיני הנשיא שי. המפלגה מקיפה כעת כ-89 מיליון חברים, כ-6.5% מאוכלוסיית סין. הללו כוללים ראשי עסקים ויזמים, שהתקבלו רשמית בברכה אל שורות המפלגה מתחילת שנות ה-2000.

צו ממאי 2015 של הפוליטבירו הסיני בהנהגת שי הורה לארגונים ולעסקים להקים תאי מפלגה לחיזוק הנהגת המפלגה בחברה הסינית. בשנה שעברה אמר שי לקבוצת ראשי עסקים שעליהם להנחות את עובדיהם לכבד את "המסורת המפוארת של האזנה לדברי המפלגה והליכה בדרכה".

הרשויות בסין מתלוננות על כמה מנהגים של חברות מערביות. הלשכה לקידום ההשקעות בבייג'ין, שהיא גוף עירוני, מסרה שהמסורת של החברת הזרות של שמירת שכר העובדים בסוד מקשה על חישוב דמי המפלגה מהשכר, שצמודים לגובה השכר.

הגשר של דיסני

בפארק דיסני בשנחאי, תאגיד המדיה והבידור האמריקאי ביצע כמה התאמות לטעמים ולכללים המקומיים מעבר למה שהוא עשה במדינות אחרות. לדיסני עצמה יש רק החזקת מיעוט ישיר בפארק, אבל היא מחזיקה ב-70% מהמיזם המשותף שמנהל אותו.

השותפה הסינית, קבוצת שנדי שבבעלות המדינה, אומרת שהנושאים והנותנים מהצד הסיני דרשו שהמיזם המשותף יערוב לזכות להקים בו יחידה מפלגתית שתנהל פעילות. המדיה הממלכתית תיארה את היחידה המפלגתית בדיסני - שהוקמה ב-2011 עם 14 חברים - כ"גשר של הערכה הדדית" בין ההנהלה האמריקאית להנהלה הסינית.

"באותה עת, ההנהלה האמריקאית עוד לא הבינה את זה", אמר יו"ר שנדי, פן שיפינג, ליומון המפלגה בשנחאי בדוח מיוני שציין את שנת התפעול הראשונה של הפארק. הדיווח ציטט את סגן נשיא פארק דיסני קינג, שאמר שהתא המפלגתי "יוצר ערך לבעלי המניות".

דוברת של דיסני מסרה שהחברה "תמיד מודעת במלואם לכל החוקים והתקנות בכל מדינה שבה היא פועלת, ותמיד מצייתת להם". דובר של שנדי מסר שחברתו צריכה להתייעץ עם דיסני לפני מתן תגובה, מפני ש"הן משתפות פעולה בצורה הדוקה בנושאי המפלגה.

אתר דיסני מעסיק היום כ-300 חברי מפלגה, בערך פי שניים ממספרם לפני שלוש שנים, מתוך 11,000 עובדים במשרה מלאה ועוד 17,000 עובדי קבלן. מוקד פעילות מפלגתית, עם דמויות מיקי מאוס, מפותח השנה במרחב מנהלי מחוץ לפארק.