לאומי חסם חשבון חברת P2P; שחרר לאחר התערבות הפיקוח

לטענת הבנק, החסימה, ששיתקה את טריא, התבצעה מכיוון שלקוח שלה לא עמד בכללי ציות אמריקאים, אך בטריא אומרים כי הוא אינו אזרח אמריקאי

אייל אלחיאני / צילום: איל יצהר
אייל אלחיאני / צילום: איל יצהר

היחסים בין חברות ה-P2P (הלוואות ישירות) לבנקים נחשבים למורכבים ורגישים. מצד אחד, פלטפורמות ההלוואות הדיגיטליות מתחרות בבנקים ומוותרות על תפקידו כמתווך בין המפקידים ללווים; מצד שני, אותן פלטפורמות הן לקוחות של הבנקים ונדרשות לנהל את כספי המלווים בחשבון בנק.

ל"גלובס" נודע, כי בשבוע שעבר הגיעה המתיחות הזו לשיא בין פלטפורמת ההלוואות טריא לבין בנק לאומי, שם נמצא חשבון הנאמנות שלה. בטריא הופתעו לגלות שללא כל התראה, בנק לאומי חסם לחברה את החשבון. המשמעות הייתה חמורה - לקוחות שרצו להעביר כספים אל הפלטפורמה קיבלו הודעה שהחשבון חסום, מה שמהווה כמובן פגיעה תדמיתית בחברה שפעילה ממילא בענף חדש יחסית שעדיין לא רכש את מלוא אמון הציבור.

בטריא מיהרו לפנות אל הבנק כדי להבין מדוע נחסם פתאום החשבון, אולם לטענתם ניסיונותיהם להשיג את עובדי הבנק לא צלחו. מכיוון שמדובר באירוע מהותי לחברה הם מיהרו לשלוח פנייה אל הפיקוח על הבנקים בנושא. לאחר התערבותו של בנק ישראל, שחררו בלאומי את חסימת החשבון.

לדברי טריא, ההסבר שהתקבל בלאומי לחסימת החשבון היה שלקוח שאמור היה לחתום על מסמכי FATCA (עמידה בכללי ציות המס האמריקאים, ע.א) לא חתם עליהם והעביר לחברה כספים - מה שהביא לחסימה אוטומטית של החשבון. אלא שלדברי טריא, הלקוח כלל אינו אזרח אמריקאי.

בלאומי אמרו בתגובה כי "החשבון האמור נחסם לשם עמידה בהוראות הדין לאחר שהתגלה כי לא מולאה הצהרה שנדרשת על-פי דין. כאשר מתגלית הפרה של הוראת דין, אין לבנק שיקול דעת והוא מחויב לחסום את החשבון. לאחר שהלקוח המציא את ההצהרה הנדרשת והחשבון עמד בהוראות הדין - בוטלה החסימה".

בטריא, המנהלת הלוואות בהיקף של מעל ל-300 מיליון שקל, לא מתכוונים לעבור לסדר היום. לטענתם, האירוע גרם להם לנזק תדמיתי ללא כל הצדקה ובעקבותיו שלחה החברה מכתב לח"כ רחל עזריה, יו"ר ועדת הרפורמות שריכזה את הטיפול בקביעת רגולציה ורישוי על חברות ה-P2P, בבקשה לדון בהקדם האפשרי בנושא היחסים בין הבנקים לחברות ה-P2P, ובדרכים לוודא כי הבנקים לא יפגעו בתחרות מולן.

"בימים האחרונים חווינו במשך שני ימי עסקים חסימה מוחלטת של חשבון הנאמנות של טריא מצד בנק לאומי. פניות חוזרות ונשנות הן מצידנו והן מצד הנאמן לקבלת הסברים זכו בהתעלמות גורפת. רק לאחר איומים ופנייה לפיקוח על הבנקים זכינו לקבל תשובות מהבנק שאנו יודעים בידיעה מוחלטת שאינן נכונות", כתב נדב מנסדורף, סמנכ"ל האסטרטגיה של טריא לעזריה. "חסימה שכזו הנותרת ללא מענה מהווה פגיעה קשה המסבה נזקים אדירים לטריא ולשמה הטוב. אני מתפלא על כך שהבנק אינו בוחל באמצעים, ותוהה כמה זמן הייתה נמשכת החסימה וההתעלמות אילולא התערבות הפיקוח על הבנקים", הוסיף.

מנסדורף פונה לעזריה בבקשה להתערב ולהפעיל את סמכות הכנסת להסדרת היחסים בין הבנקים לפלטפורמות: "יש להסדיר את הנושא אחת ולתמיד ולמנוע הישנות של מקרים אלו".

נזכיר, כי פלטפורמות ה-P2P החלו לפעול בישראל לפני 4 שנים ועד כה חילקו אשראי בהיקף של מאות מיליוני שקלים מתוך שוק של מעל ל-150 מיליארד שקל הלוואות צרכניות. מדובר בפלטפורמות דיגיטליות שמתווכות בין לווים למלווים, ותמורת עמלה מבצעות הליכי חיתום וגבייה. תחום זה נמצא בישראל בתחילת הדרך. לאחרונה עברה בכנסת חקיקה האמורה להכניס את הפלטפורמות תחת רגולציה ורישוי, מה שאמור להגביר את אמון הציבור ולתת להן רוח גבית שתגדיל את נתח השוק שלהן.

טריא

שנת הקמה: 2014

מייסדים: אייל אלחיאני, אסף שלוש וורדה לוסטהויז

פעילות: פלטפורמה דיגיטלית להלוואות בין אנשים, ומוכרת שירותי חיתום למוסדיים

מנכ"ל: אייל אלחיאני

היקף הלוואות: מעל 300 מיליון שקל

מספר עובדים: 20

מקום פעילות: ראש העין