מש' אדלסבורג לא מוותרת על רכישת החזקות לוזון בדוראד

המשפחה מערערת על החלטת בית המשפט לדחות את דרישתה לרכוש את מניות דוראד, בעקבות שעבודן למחזיקי האג"ח של קבוצת לוזון

עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי
עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי

על רקע הכותרות שריכזה יצרנית החשמל הפרטית דוראד אתמול (ב'), בעקבות חתימה על הסכם לרכישת גז טבעי בהיקף כספי המוערך במיליארדי דולרים, עולה שוב על הפרק המאבק שמנהלים ביניהם שניים מהגופים המחזיקים בתחנת הכוח - משפחת אדלסבורג מול עמוס לוזון, השותף בדוראד באמצעות חברת דורי אנרגיה.

מאבק זה התחיל בסוף 2016, אז פנתה חברת אדלקום של אורי ויוסף אדלסבורג לבית המשפט בבקשה לסייע לה (במסגרת המרצת פתיחה) ברכישת החזקות לוזון בדוראד, וזאת בעקבות הנפקת אג"ח (סדרה ח') שקידמה קבוצת לוזון. הנפקת האג"ח, לטענת אדלקום, הפעילה עבורה זכות לרכוש את החזקותיו של לוזון בדוראד - וזאת, לטענתה, בשל העמדת מניות דורי אנרגיה כבטוחה למחזיקי האג"ח.

לאחר שבסוף אוגוסט קבע בית המשפט כי טענה זו "אינה מקימה למי מבעלי המניות בדוראד זכות סירוב ראשונה לרכישת המניות", כעת אדלקום החליטה לערער על פסק הדין. החברה טוענת כי בנימוקיו של בית המשפט "נפלו, בכל הכבוד, שגיאות מהותיות המצדיקות את ביטולו של פסק הדין", ובהתאם מבקשת לבטל את פסק הדין.

לוזון: "בית המשפט לא שגה"

בקבוצת לוזון ציינו בתגובה: "החברה סבורה כי בית המשפט לא שגה, ועל כן, אין מקום לשנות את פסק הדין".

בסוף נובמבר 2016 פרסמה קבוצת לוזון תשקיף לצורך גיוס אג"ח בהיקף של כ-70 מיליון שקל, שבו התחייבה לשעבד בשעבוד ראשון את החזקותיה בדורי אנרגיה, שבה היא מחזיקה יחד עם חברת האנרגיה הירוקה אלומיי, שנמצאת בשליטת קבוצת משקיעים בראשות שלמה נחמה.

באדלקום טענו אז בעקבות כך, בין השאר, כי "יצירת שעבוד וזכויות דומות, מכל מין וסוג, על מניות דוראד, נחשבת כהעברת מניות, ומפעילה לפיכך את זכות הסירוב הראשונה" - טענות שנדחו אז על ידי לוזון.

דוראד הוקמה ב-2002 במטרה לעסוק בייצור חשמל ובהקמת התשתית הנדרשת לפעילות זו, והנכס היחיד שלה הוא תחנת כוח פרטית באזור התעשייה הדרומי של אשקלון, שכיום היא תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל. תחנת הכוח פועלת בעיקר על בסיס גז טבעי, וכושר הייצור המקסימלי שלה הוא כ-850 מגוואט. הקמת התחנה הסתיימה באפריל 2014, והיא התחילה לפעול כחודש לאחר מכן, עם רישיון ייצור ואספקה לתקופה של 20 שנה.

ירידה של 80% ברווח החצי-שנתי

אתמול, כאמור, נודע כי דוראד חתמה על הסכם לרכישה עתידית של גז טבעי ממאגרי כריש ותנין של חברת אנרג'יאן היוונית, בהיקף כספי המוערך בכמה מיליארדי דולרים. העסקה בין הצדדים כוללת אספקת גז ל-14 שנה בכמות של כ-6 BCM, במחיר ממוצע של כ-4 דולרים ליחידת חום - נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר שמשלמת חברת החשמל בהסכמי רכישת גז טבעי ממאגר תמר של קבוצת דלק ונובל אנרג'י, שבו מתחרה אנרג'יאן.

השותפים בדוראד הם אדלקום של משפחת אדלסבורג (כ-19%), דורי אנרגיה, שבה מחזיקות לוזון וחברת אלומיי בחלקים שווים (19%), חברת זורלו הטורקית (25%) וחברת קו צינור אילת-אשקלון (קצא"א) הממשלתית (38%). מדוחות דוראד, המצורפים לדוחות לוזון, עולה כי תחנת הכוח סיכמה את המחצית הראשונה של 2017 עם שיפור של 7.5% בהכנסותיה, שהגיעו לכ-1.2 מיליארד שקל.

למרות עלייה של 28% ברווח התפעולי החצי-שנתי, שהגיע ל-152 מיליון שקל, הרווח הנקי של דוראד במחצית השנה צלל ביותר מ-80%, למעט יותר מ-2 מיליון שקל - וזאת בעקבות עלייה של 40% בהוצאות המימון שלה, שהגיעו לכ-150 מיליון שקל. בסיכומה של 2016 כולה, עמדו רווחי דוראד על כ-51 מיליון שקל.

מלבד השותפות עם לוזון בדוראד, החזיקה משפחת אדלסבורג עד לפני כמה חודשים בכ-8% ממניות קבוצת לוזון, שנמכרו במארס האחרון תמורת כ-15 מיליון שקל, בעקבות מחלוקות שהתקיימו בין הצדדים מאז שרכש לוזון את השליטה בקבוצת לוזון (שנקראה בעבר קבוצת א. דורי). סכסוכים אלה נגעו, בין השאר, לאיוש דירקטוריון החברה, לתנאי העסקת עו"ד ארז תיק בתפקידו כמנכ"ל החברה, ועוד.

מאז מכירת המניות של אדלסבורג, מניית קבוצת לוזון איבדה יותר מ-40% מערכה, והבוקר היא נסחרה בשווי של כ-45 אגורות, ששיקף לקבוצת לוזון שווי של כ-105 מיליון שקל, לעומת שווי שהתקרב ל-200 מיליון שקל בעת המכירה.