הנאמן לנכסי פישמן מבקש לבטל המניות שהעניק לבני משפחתו

הנאמן מבקש ש-99.9% מהמניות יועברו לקופת פשיטת הרגל ■ חברת "נכסי משפחת פישמן" תוקפת את עו"ד בנקל: "התמונה שיצר הנאמן אינה מדויקת"

אליעזר פישמן ועורך דין יוסי בנקל/ צילומים: שלומי יוסף
אליעזר פישמן ועורך דין יוסי בנקל/ צילומים: שלומי יוסף

עו"ד יוסי בנקל, הנאמן לנכסיו של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן, ממשיך ברצף הבקשות לביטול "מתנות" לכאורה שהעניק פישמן לבני משפחתו: יומיים בלבד לאחר שהגיש בקשה לביטול הענקת 4 וילות בסביון מפישמן לבנותיו ולבנו ובני זוגם, הנאמן הגיש הבוקר (ג') בקשה נוספת לביטול "הענקות" של מניות בקבוצת פישמן, אותן העניק לכאורה אליעזר פישמן לרעייתו טובה, לבנותיו ולבנו - ענת מניפז, אייל פישמן ורונית פישמן-אופיר ולחתניו - טל מניפז ואופיר רותם.

במסגרת הבקשה, מבקש בנקל מבית המשפט להורות על דילולן של כל אחזקות בני המשפחה בחברות המשתייכות לקבוצת פישמן, באופן שיוקנו לקופת פשיטת הרגל מניות בשיעור של 99.9% בכל אחת ואחת מן החברות.

לחלופין מבקש בנקל, כי בית המשפט יצהיר, כי כל החובות בתיק פשיטת הרגל של פישמן שמקורן בערבויות אישיות שהעמיד לחברות, ייחשבו כהלוואת בעלים מטעמו לכל חברה ושכל "מחילות החוב" שביצע כלפי מי מהחברות - בטלות. לטענת הנאמן, פישמן "גלגל" במהלך תקופה ארוכה חובות במיליארדי שקלים, באמצעות קבוצת החברות שאותן הקים וניהל ובהן הקצה מניות לבני משפחתו, ללא תמורה, נשא לבדו בחובות הקבוצה כולה - בין בדרך של הזרמת כספים ישירה מכיסו או מחברות בשליטתו ובין בדרך של העמדת ערבויות אישיות - וכתוצאה מקריסת קבוצת פישמן הוכרז כפושט רגל.

חרף קריסת קבוצת פישמן, טוען הנאמן, ממשיכים רעייתו של פישמן, בנותיו וחתניו, להחזיק בנכסים רבים ובהם מניות בחברות ובכללן בחברות בעלות ערך נכסי חיובי, כאילו כלום לא אירע, וזו דרכו של עולם, שרק בעל מניות אחד נושא לבדו בנטל מימון עסקי החברות, בעוד יתר בעלי המניות פטורים מכך. כל זאת, נטען, חרף העובדה כי פשיטת הרגל של פישמן - מקורה בהלוואות, ערבויות וביטחונות שהוא ורק הוא העמיד לחברות בקבוצת פישמן, כאשר בני משפחתו "הופטרו" על-ידו באופן חד-צדדי, מחובתם האלמנטרית לשאת בנטל.

הנאמן מבקש להזכיר לבית המשפט, כי למעלה מ-90% מסך כל החובות שהצטברו בתיק פשיטת הרגל של פישמן, המגיעים כמעט ל-4 מיליארד שקל, מקורם בהלוואות, ערבויות אישיות ובטוחות אחרות שהעמיד פישמן לבדו לטובת קבוצת פישמן, כאשר הוא הפטיר את בני משפחתו מחבויות מטרידות אלה.

"מיחזור טענות חסרות שחר"

עו"ד דוד לשם, המייצג את ילדיו של פישמן, ועו"ד שלום גולדבלט המייצג את טובה ואליעזר פישמן, מסרו בתגובה: "מדובר במיחזור של טענות חסרות שחר הסותרות באופן גס ומתריס שורה של חוקים, ובהם דיני פשיטת הרגל, החברות והחוזים. בנקל שוב מתיימר ליצור עבור משפחת פישמן מערכת חוקים מפלנטה אחרת. את תגובתנו לטענות המופרכות נמסור לבית המשפט ונבקשו לדחות גם הליך נפסד זה".

הבקשה החדשה מצטרפת, כאמור, לבקשה שהגיש הנאמן שלשום לבטל את הענקתם של ארבעה נכסי נדל"ן בסביון, בשווי עשרות מיליוני שקלים לילדיו של פישמן ובני זוגם. לטענת הנאמן, נכסים אלה נרכשו ממקורותיו של פישמן והועברו ללא תמורה לילדיו במשך שנים, כדי להבריחם מהנושים של פישמן האב.

למרות שחלק מהנכסים הועברו לילדים במתנה שנים ארוכות לפני פתיחת תיק פשיטת הרגל נגד אב המשפחה, לטענת הנאמן, בפועל מדובר בהברחת נכסים מתוכננת מראש. זאת, לדבריו, משום שפישמן ידע כי הוא פושט רגל לפני למעלה מעשור, אך משך את ההליכים המשפטיים נגדו, על-מנת לתת לעצמו מרווח נשימה להברחת הנכסים. בני משפחת פישמן טוענים מנגד, כי על-פי חוק אין כל אפשרות לבטל את הענקת הווילות, מאחר שאלה נעשו 13-17 שנים לפני הליך פשיטת הרגל.

"הנאמן פעל בחוסר מקצועיות"

בתוך כך, הגישה חברת "נכסי משפחת פישמן" את תגובתה לטענות אחרות שהעלה הנאמן, בפני בית המשפט, ולפיהן גילה לאחרונה כי חברת "נכסי משפחת פישמן" העבירה לאורך השנים 1.6 מיליארד שקל, למבנה של מקלט מס בהולנד (חברת FTT), שהשליטה בו בידי פישמן ומשפחתו. לדבריו, החברה ההולנדית נותרה חייבת לחברה הישראלית 1.06 מיליארד שקל, מבלי שכנגד חוב זה יש נכסים משמעותיים.הדברים עלו במסגרת בקשת הנאמן בנקל להתמנות כמפרק ל"נכסי משפחת פישמן".

בתגובה - שהוגשה בידי עורכי הדין שלום גולדבלט ורהב עין-דר ממשרד גולדבלט-גינדס-יריב - טוענת "נכסי משפחת פישמן" כי עמדת הנאמן רצופה שגיאות יסודיות, שנובעות מעומס העבודה בו הנאמן טוען שהוא מצוי בו. "אם הנאמן אינו מסוגל לעמוד בעומס הנובע מתפקידו כנאמן, קל וחומר שלא יוכל לעמוד בעומס הנובע מכפל התפקידים - נאמן ומפרק".

לטענת הנאמן, פישמן הזרים סכומי-עתק מ"נכסי משפחת פישמן" ל-FTT, שבוצעו בשעה שאחוז האחזקות של פישמן ב"נכסי משפחת פישמן" עמד על 54%, ואילו ב-FTT עמד על 24%. כלומר, לטענתו, ככל ששיעור האחזקות של פישמן ב"נכסי משפחת פישמן" עלה, כך הלך וגדל היקף הזרמות הכספים מהחברה ל-FTT וגדל היקף החוב של FTT כלפיה.

אולם, לטענת "נכסי פישמן", עיון בכרטסת FTT מגלה שהמתאם הוא הפוך לחלוטין. "עולה כי התמונה שיצר הנאמן אינה מדויקת. בעוד שהוא קבע כעובדה ש'ככל שחיובי FTT ל'נכסי משפחת פישמן' גדלים ... אחזקתו של פישמן ב'נכסי משפחת פישמן, גדלה ואילו אחזקותיהם של בני משפחתו בחברה קטנים בהתאמה', התמונה העולה מהמסמכים שהנאמן עצמו הגיש כנספחים לעמדתו, היא הפוכה בתכלית", נכתב בתגובת החברה. עוד צוין, "גם אם נניח לטובת הנאמן את 'חזקת החפות', ולא נייחס לו כוונת זדון - להטעות את בית המשפט (על-מנת לזכות במינוי לתפקיד נוסף ובשכר הטרחה), קשה להימנע מן המסקנה שהנאמן פעל בחוסר מקצועיות, ומיהר להגיש לבית המשפט מסמך שגוי, מוטעה ומטעה".

לטענת "נכסי משפחת פישמן", המידע על כך של-FTT - קיימת יתרת חוב כלפיה, ושיתרת חוב זו עומדת על סך של כ-1.06 מיליארד שקל, הוצג על-ידי פישמן לנאמן כבר בפגישתם הראשונה, ולא "התגלתה" לו לפתע כעת.