טרור במנהטן: 8 נרצחו ו-11 פצועים באירוע דריסה; הנהג נעצר

(עדכון) - נהג משאית בן 29 שנסע בשביל אופניים פגע באזרחים, סמוך למרכז הסחר העולמי ■ במהלך מעצרו שלף נשק דמה - והמשטרה ירתה לעברו ■ ראש העיר: "יום כואב, אך לא יפחידו אותנו"

 טרור / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
טרור / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לפחות שמונה בני אדם נהרגו אמש (ג') בפיגוע דריסה במנהטן, ניו-יורק, ועוד 11 נפצעו במתקפה שבוצעה על ידי מהגר בן 29, שנורה ונעצר. המחבל, שזוהה בתקשורת האמריקאית כסייפולו סייפוב, שהגיע למדינה ב-2010 מאוזבקיסטן ושהה בפלורידה, שעט עם משאית שכורה לעבר מסלול אופניים ונורה בידי שוטר כשיצא מכלי הרכב אחרי שהתנגש באוטובוס תלמידים.

לפי הרשויות, הוא פעל לבדו ולא ידוע על שום שיוך ארגוני שלו. עם זאת, שני גורמים רשמיים סיפרו הלילה ל"ניו-יורק טיימס" כי חוקרי הפיגוע גילו פתקים ליד המשאית שבה השתמש המחבל, ובהם הערות בכתב יד בערבית שמצביעות על נאמנות לארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש).

לפי משטרת ניו-יורק, המחבל נורה בבטנו אחרי שאחז בשני אקדחים, שבהמשך התבררו כאקדחי דמה. עדי ראייה סיפרו כי הוא צעק "אללה אכבר" עם יציאתו מהמשאית וברשויות רק אישרו כי הדברים שאמר ואופי הפעולה שלו "מתיישבים עם אירוע טרור". מפקד משטרת ניו-יורק ג'יימס אוניל אמר כי שישה מקרב שמונת ההרוגים הוכרזו מתים בזירה והשניים הנוספים בבית החולים. לפי גורמי ממשל, הבולשת הפדרלית (FBI) הצטרפה לחקירת המקרה.

הנשיא דונלד טראמפ , שעודכן לפי הבית הלבן בהתפתחויות במהלך האירועים, אמר כי המחבל הוא אדם "חולה ומשוגע מאוד" בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. "לא בארצות-הברית!", כתב טראמפ, שבהמשך אמר כי אסור לאפשר לאנשי ארגון "המדינה האסלאמית" להיכנס ל ארצות-הברית. הוא לא פירט מעבר לכך, אך תומכי הארגון ביצעו בשנים האחרונות שורת פיגועים דומים ברחבי אירופה, וגם בארצות-הברית.

טראמפ הוסיף כי הוא הורה למחלקה לביטחון המולדת להגביר את הליך הסינון של כניסת אזרחים זרים לארצות-הברית. "להיות תקין פוליטית זה בסדר, אך לא בנושא זה", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. הוא הוסיף כי יכנס את הקבינט לדיון בעקבות הפיגוע.

"לא ניתן להם לנצח"

ראש עיריית ניו-יורק אמר כי זהו "מעשה טרור פחדני" אך דחק בתושבי העיר להמשיך בשגרת חייהם. "זה יום כואב לעירנו", אמר ביל דה בלאזיו בתדרוך שבו השתתף לאחר שביקר בזירה. "זה כוון לאזרחים חפים מפשע שלא ידעו מה הולך לקרות להם".

לדבריו, "אנחנו יודעים שזו פעולה שנועדה לשבור את רוחנו אבל אנחנו גם יודעים שתושבי ניו-יורק חזקים. לא יפחידו אותנו, לא נירתע. אני רוצה להודות לשוטרים שעצרו את הטרגדיה הזו, לכל אלה שהושיטו עזרה".

לאחר הפיגוע, נראו זוגות אופניים מעוכים ושבורים לאורך השביל, שעובר במקביל לכביש בווסט סייד, בקצה המערבי של מנהטן ולאורך נהר ההאדסון. המשטרה הודיעה כי תתגבר את כוחותיה בעיר, החוגגת את ליל כל הקדושים.

המושל אנדרו קומו אמר כי אין בידי הרשויות מידע המצביע על פעולה רחבה, אלא של אדם אחד שהתכוון לגרום לנזק ולנפגעים. "זו טקטיקת הטרור החדש, של זאבים בודדים שמבצעים פעולות טרור", אמר קואמו. "אנשים עזבו את הבית בבוקר סתווי יפהפה, ולא ישובו הביתה.

"ניו-יורק היא סמל בינלאומי לחופש ודמוקרטיה, ואנחנו גאים בזה. זה הופך אותנו למטרה לאותם אנשים שמתנגדים לעקרונות הללו. חיינו עם זה קודם, חשנו את הכאב בעבר ואנחנו חשים אותו כעת. לא ניתן להם לנצח. אם נשנה את חיינו, הם ינצחו ואנחנו נפסיד".

נשיא ארצות-הברית לשעבר ברק אובמה כתב הלילה בחשבון הטוויטר שלו כי "מישל ואני חושבים על קורבנות המתקפה בניו-יורק, ועל כל מי ששומר על ביטחוננו". הוא הוסיף כי "תושבי ניו-יורק הם הכי חזקים שיש".

יוג'ין, עד ראייה שנכח בזירת האירוע סיפר לרשת ABC: "כולם נמלטו בריצה. הכול קרה כל כך מהר". לדבריו, "נהג האוטובוס דהר בלי אבחנה לעבר רוכבי האופניים והולכי הרגל, עד שנעצר כשהתנגש במכוניות שמנעו ממנו להתקדם. אחר כך הוא יצא מרכבו ונראה יורה".

עד ראייה אחר, סיפר לרשת CNN כי ראה את הנהג "מבולבל ומתוסכל". לדבריו, "הוא יצא מהמכונית ונראה מסומם. הוא צעק ברחוב. אחר כך, המון אנשים רצו מולי וצרחו: 'יש לו אקדח, יש לו אקדח'. הוא נראה די רע".

"ממה שראיתי באותו רגע, הוא לא הכה אף אחד. רק שמעתי את הפגיעה של המכונית. בינתיים מצאתי מחסה. דיברתי עם קצין ואמרתי שאני בסדר", סיפר עד הראייה ל-CNN.