אלרגן מוחקת עוד 1.3 מיליארד דולר בגין ההחזקה בטבע

ברבעון הראשון מחקה אלרגן קרוב ל-2 מיליארד דולר, לאחר שהפכה לבעלת המניות הגדולה ביותר בטבע לאחר העסקה לרכישת אקטביס, החטיבה הגנרית שלה, בידי טבע

ברנט סונדרס, מנכ"ל אלרגן / צילום: רויטרס
ברנט סונדרס, מנכ"ל אלרגן / צילום: רויטרס

לא רק טבע "סובלת" מעסקת הענק שבמסגרתה רכשה את אקטביס, החטיבה הגנרית של אלרגן , תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר. גם המוכרת בעסקה, אלרגן, ממשיכה לסבול, אם כי במידה פחותה. בדוחות הרבעון השלישי שפרסמה היום (ד') אלרגן היא הכירה בירידת ערך של 1.3 מיליארד דולר, בגין השקעתה במניות טבע.

אלרגן הפכה לבעלת המניות הגדולה ביותר בטבע (כ-10%) עם השלמת העסקה, משום שהעסקה כללה גם רכיב מנייתי.

זו לא המחיקה הראשונה של אלרגן בהקשר זה. ברבעון הראשון של השנה היא מחקה קרוב ל-2 מיליארד דולר בגין השקעתה זו, כך שהיקף המחיקות מגיע כבר לכ-3.3 מיליארד דולר. מאז המחיקה הקודמת, מניית טבע המשיכה במגמה השלילית שלה ומאוגוסט האחרון היא צנחה ב-55.6%, לאחר שהחברה הפחיתה תחזיות שנתיות, סיפקה תוצאות מאכזבות והכירה מחיקת מוניטין של 6.1 מיליארד דולר בגין הפעילות הגנרית בארה"ב, שלפחות חלקה נובעת מפעילות אקטביס.

במקביל, טבע חתכה אז ב-75% את הדיבידנד וחילקה בספטמבר דיבידנד של 8.5 סנט למניה, לעומת 34 סנט ברבעונים קודמים, כך שאלרגן קיבלה בחלוקה האחרונה כ-8.5 מיליון דולר.

כשאלרגן הפכה לבעלת מניות בטבע, באוגוסט 2016, שווי ההחזקה שלה עמד על כ-5.3 מיליארד דולר. כיום שווי ההחזקה מגיע לכ-1.4 מיליארד דולר בלבד. כיום, בניגוד לעבר, אלרגן כבר יכולה לממש את המניות שברשותה ולמכור אותן בשוק הפתוח; החסימה שהייתה על המניות שוחררה ביולי האחרון.

בתוך כך, היום נכנס לתפקידו המנכ"ל החדש של טבע, קאר שולץ, ומחר תפרסם החברה דוחות רבעוניים. טבע עדכנה אתמול על ניצחון על Valeant במשפט פטנטים בגין התרופה Uceris שנמכרת ב-191 מיליון דולר. במקביל, טבע דיווחה רשמית על ירידה להחזקה של 5% בלבד מהחברה האוסטרלית מזובלאסט.