כחלון יפחית מסים? "30 מיליארד שקל יחזרו למשק ויניעו אותו"

שר האוצר: "מבצע הדיבידנד שחרר 30 מיליארד שקל כלואים; התוכנית שלנו היא להחזיר את הכספים לציבור" ■ "הכלכלה שלנו במצב מצוין, ואני צופה שהחוב שלנו יירד גם בשנה הבאה" ■ "החוב של ישראל נמוך, וכשהחוב נמוך, אפשר להשקיע באזרחים"

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

שר האוצר, משה כחלון הגיע היום (ד') לחנוך את מפעל התרופות החדש של חברת אוניפארם ביקנעם. בנאומו התייחס כחלון לראשונה לכספי המסים שהצטברו בקופת המדינה במהלך שנת 2017 ואמר: "מבצע הדיבידנד שחרר 30 מיליארד שקל כלואים שיחזרו למשק ויניעו אותו. כסף צריך לעבוד ולהיות בשוק ולא להיות קבור וכלוא".

"גלובס" חשף כי מבצע הדיבידנד שבמסגרתו הופחת המס לבעלי שליטה בחברות שחילקו לעצמם דיבידנד מ-30% ל-25% הכניס לקופת האוצר 17.5 מיליארד שקל, 12 מיליארד שקל יותר מהתחזית שהכינה רשות המסים. בכירי הכלכלנים, בראשות נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג קראו לכחלון לא להשתמש בעודפים לצורך הורדת מסים משום שמדובר בהכנסה חריגה וחד-פעמית כשהורדת מסים מפחיתה את הכנסות המדינה באופן פרמננטי. פלוג, היועצת הכלכלית של הממשלה, קראה להשתמש בעודפים לצמצום הגירעון התקציבי.

כחלון אמר היום כי "התוכנית שלנו היא להחזיר את הכספים לציבור, לזוגות הצעירים ומעמד הביניים בצורה אחראית. הכלכלה שלנו במצב מצוין, ואני צופה שהחוב שלנו יירד גם בשנה הבאה. החוב של ישראל נמוך, וכשהחוב נמוך, אפשר להשקיע באזרחים. אני מעדיף להקטין את החוב באמצעות הצמחת המשק והגדלת העוגה ולהשקיע את הכסף בחזרה במשק.

"מסים גבוהים הם לא ערובה להכנסות גבוהות - זאת טעות. אפשר להוריד מסים ולהכניס יותר כסף. יש יותר מדי מכסים מיותרים בישראל ואנחנו הולכים לטפל גם בזה. כספי המסים יחזרו לציבור באופן אחראי. נמשיך לסייע לזוגות הצעירים ומעמד הביניים שהנטל הכלכלי עליהם הוא הגדול ביותר. התקציב שנעביר לשנת 2019 משדר יציבות ואופק לעולם. יש הרבה חברות רב לאומיות גדולות בדרך לישראל. בשנים הקרובות נראה זרם של חברות כאלה".