חומרי הדברה עלולים לפגוע בהצלחה של טיפולי פוריות

ההשפעה השלילית על פריון גברים כבר הודגמה בעבר - כעת מאשש מחקר את ההשערה שחומרי ההדברה משפיעים על פוריות שני המינים

תירס / צילום: שאטרסטוק
תירס / צילום: שאטרסטוק

מחקר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine השבוע מצא קשר בין צריכת פירות וירקות הידועים כאוגרי חומרי הדברה לבין כישלון טיפולי פוריות. בעבר כבר הודגם הקשר בין חומרי הדברה לבין איכות הזרע, וכעת המחקר מאשש שחומרי ההדברה משפיעים על שני המינים.

המחקר הראה שאצל נשים שעברו טיפולי פוריות וצרכו שתי מנות ויותר של פירות וירקות עתירי ריסוס הסיכוי לסיים את הטיפול בהיריון וללדת ילד במועד היה 26% פחות מנשים שצרכו מנה אחת או פחות מהירקות והפירות הללו. מחקר נעשה ב-325 נשים, ומהן 228 ילדו במהלכו.

סכנת תותים?

החוקרים בדקו גם את ההשפעה של פירות וירקות שאינם אוגרים חומרי הדברה, אך לא נמצא לגביהם מתאם עם ירידה בסיכון להיריון.

המזונות האוגרים את הכמות הגדולה ביותר של חומרי הדברה, על פי סקר שערך משרד החקלאות האמריקאי, הם (בסדר יורד): תותים, תרד, נקטרינות, תפוחים, אפרסקים, סלרי, ענבים, אגסים, דובדבנים, עגבניות, גמבה ותפוחי אדמה.

לעומת זאת, פירות וירקות המכילים מעט חומרי הדברה יחסית הם: תירס, אבוקדו, אננס, כרוב, בצל, אפונה, פפאיה, אספרגוס, מנגו, חציל, מלון, קיווי, כרובית ואשכולית.

"תמיד הייתי די סקפטי לגבי האפשרות שחומרי הדברה שנותרו במזון שאנחנו אוכלים יכולים להשפיע על הבריאות", אמר פרופ' ג'ורג' צ'בארו מאוניברסיטת הרווארד, אחד מעורכי המחקר, למגזין Time. "ערכנו את המחקר הזה מתוך אמונה שנוכל להרגיע את הנשים ולומר שהן יכולות לאכול כמה ואיזה פירות וירקות שהן רוצות. התוצאות הפתיעו אותי. אני יותר פתוח לשמוע על מזון אורגני מאשר הייתי לפני כמה חודשים".

עם זאת, פרופ' אלן קופרמן מבית החולים מאונט סיני בניו יורק, שהתראיין לאתר Health Day, אמר שמחקר כזה רחוק מלהספיק כדי להגיע למסקנה שכל אישה בטיפולי פוריות צריכה לעבור לצריכת מזון אורגני. "המחקר הוא מתאמי ולא סיבתי, וזו תהיה הסקה מוגזמת", אמר.

פרופ' קולין ברי, מאונ' המלכה מארי בלונדון, אמר: "המונח חומרי הדברה כולל טווח רחב של חומרים. היה עדיף לקבל מידע על השפעת סוגים שונים של חומרים. כך או כך, ההבדלים בין הקבוצות לא דרמטיים בעיניי, כך שנראה שהשפעה של חומרי ההדברה אינה חזקה".

גיא אליצור, מנכ"ל STK (סטוקטון), חברה מתחום ההדברה הביולוגית (שאינה כוללת את החומרים המזוהים היום עם בעיות הבריאות של ההדברה), אומר ל"גלובס": "גם ההדברה הקונבנציונלית, כלומר לא זו האורגנית, הולכת לכיוון של הורדת ההשפעה הבריאותית השלילית, הנגרמת מהחומרים הכימיים כמו זרחנים אורגניים, וחומרים נוספים שהוכח שגורמים נזק. העולם עובר לתוכניות ריסוס משולבות, בין הדברה כימית לביולוגית, כאשר עבור כל חקלאי נתפרת תוכנית משלו, כדי להביא את כמות החומרים המסוכנים באמת למינימום".

מחקר זה הוא המחקר המשמעותי הראשון המקשר בין חומרי הדברה לבין פוריות אצל נשים, אם כי הקשר כבר נמצא בעכברים. השפעה על הפוריות מעלה את הסיכוי שהמוצרים הללו משפיעים לרעה גם על בריאותנו הכללית.

FDA אינו ממליץ היום על צריכת תוצרת אורגנית, אולם כן ממליץ על רחצה מוקפדת של ירקות ופירות, ללא סבון אך עם מים בשפע, בעזרת מברשת. מומלץ להסיר את העלים החיצוניים מירקות עליים.