כלי רכב רובוטיים משתלבים בהדרגה בצבאות העולם

השנה פרסם צבא ארה"ב אסטרטגיה שבמסגרתה תואץ השקתם של כלי רכב אוטונומיים ■ הצבא החל לבצע ניסויים בכלי רכב כאלה בצפון מישיגן

כלי הטיס Reaper./ צילום: רויטרס, Benoit Tessier
כלי הטיס Reaper./ צילום: רויטרס, Benoit Tessier

צבא ארה"ב שוקד על פיתוח משאיות שמסוגלות להסיע את עצמן בשיירה. בתערוכת נשק באוגוסט הציגה רוסיה לראווה את נרחטה (Nerekhta), טנק זעיר שמסוגל גם לירות במכונת ירייה וגם לנסוע בכוחות עצמו.

במשך שנים יכלו אנשי חיל הרגלים רק לצפות מהצד בטרנספורמציה שעברו קרבות האוויר הודות להשקת הרחפנים. מערכות כגון המטוס ריפר (Reaper) מתוצרת General Atomics Aeronautical Systems, הפכו לחלק שגרתי מהלוחמה בעיראק ובאפגניסטן. מערכות אלה סייעו לחייל האוויר לבצע משימות ממושכות וחופשיות מבעיות כגון עייפות. כעת מתחילים גם חיילות הקרקע ליהנות מכמה יתרונות דומים.

"תחום הרובוטיקה - לפחות מבחינת הצבא - מעורר עניין עצום בפנטגון. המון דברים שנראו שייכים לעתיד הרחוק צוברים במהירות תאוצה", אמר קווין מילס ממרכז מו"פ והנדסת הטנקים האוטונומיים של צבא ארה"ב.

השנה פרסם צבא ארה"ב אסטרטגיה שבמסגרתה תואץ השקתם של כלי רכב אוטונומיים. הצבא החל לבצע ניסויים בכלי רכב כאלה בצפון מישיגן. במשאיות מוכנסים שינויים כדי שניתן יהיה לשלבן בשיירות בנות שמונה כלי רכב כל אחת, שבהן רק כלי הרכב הראשון מופעל בידי אדם. שאר המשאיות מצוידות בטכנולוגיה שמאפשרת ניווט, בלימה והאצה אוטומטיים.

מדובר בקונספציה אטרקטיבית לא רק עבור צבא ארה"ב. "הייתי מרוצה מאוד אם החיילים שלי היו יכולים לנוח בזמן הנהיגה", אמר רמטכ"ל צבא שבדיה, קרל אנגלסרקטסון, בכנס שנערך במועד מוקדם יותר השנה.

ההתקדמויות הטכנולוגיות - שמושגות בתוכניות מסחריות לייצור מכוניות אוטונומיות כמו של אלפאבית, החברה האם של גוגל, ושל טסלה שבבעלות אילון מאסק - מסייעות גם לצבא. למרות שהצבא אינו יכול להשתמש ישירות בקניין הרוחני של החברות המסחריות, אמר מילס כי יוזמות רכב אוטונומי מנמיכות את מחירן של טכנולוגיות קריטיות שנחוצות לניווט כלי רכב בשדה הקרב.

המהלך הבא עבור צבא ארה"ב הוא מערכת שאותה מכנה הצבא Wingman. הצבא מתכנן להציג תוך שלוש שנים גרסה לא-מאוישת של הרכב הרב-תכליתי שנמצא בשימוש צבאי נרחב. גרסה זו תהיה מצוידת בנשק שממנו ניתן יהיה לבצע ירי באמצעות שליטה מרחוק. מילס אמר כי המערכת תעבור ניסויים במטווח כדי להשוות בין ביצועיה לבין ביצועים אנושיים. המטרה היא שביצועי המערכת יהיו בעשירון העליון מבחינת הביצועים.

הביקוש הרב בקרב הכוחות המזוינים בעולם ממריץ את יצרנית הנשק האירופית BAE Systems לנער את האבק מהאבטיפוס של הטנק "האביר השחור" (Black Knight), שהושק לראשונה ב-2006. הטנק הופעל מרחוק בידי אנשים שישבו בכלי רכב משוריין אחר. בשנה הבאה רוצה BAE להציג את פעולותיו האוטונומיות של הטנק. הטנק, המצויד בתותח 30 מ"מ, מסוגל להגיע למהירות של כ-77 קמ"ש, לדברי מארק סיניורלי, מנהל תכנון אסטרטגי בחטיבת Platforms and Services של BAE בארה"ב.