שולח ידיים: תראו מה הרובוט החדשני הזה יודע לעשות

רובוטי בינה מלאכותית מהדור החדש זקוקים לראות את האובייקט אותו הם נדרשים לאחוז ע"י מצלמה מיוחדת, או לקבל הוראות מפורטות מהמפעיל, לפעולה הרצויה ■ כעת, רובוט חדש שנחשף לאחרונה בארה"ב מסוגל לעשות זאת גם בתנאי ראייה קשים ובחושך מוחלט, ומבלי לקבל הוראות מפורשות

רובוט מושיט יד/ צילום: מתוך הוידאו
רובוט מושיט יד/ צילום: מתוך הוידאו

כשאתם שולחים יד לתוך הכיס להוציא את צרור המפתחות אתם יכולים לחוש בצורה בה הם מונחים בכיס גם מבלי לראות אותם. אתם מסוגלים לבנות לעצמכם תמונה בראש על סמך תחושה בלבד. 

היכולת הזאת היוותה מקור השראה לקבוצת מהנדסים מאונ' סן דיאגו שבקליפורניה שפיתחה תפסן רובוטי רך אשר מסוגל לבנות מודל תלת ממד של אובייקט ע"י מגע בלבד. 

רובוטים רגילים זקוקים לראות את האובייקט בו הם אוחזים ע"י מצלמה מיוחדת, או לקבל הוראות מפורטות כיצד לאחוז בו. הרובוט הזה מסוגל לאחוז באובייקט גם בתנאי ראייה קשים, ומבלי לקבל הוראות מפורשות לגבי כיצד לאחוז בו. 

הוא עושה את זה ע"י שימוש בשלוש אצבעות עשויות סיליקון גמיש ונאנו טיובס מקרבון ( carbon nanotubes). כאשר אחת האצבעות באה במגע עם האובייקט, לחץ האוויר באיזור המגע גובר. שינוי הלחץ גורם למוליכות החשמלית בנאנו טיובס להשתנות. ולשלוח אות בהתאם ללוח השליטה, שם נוצר מודל התלת ממד. בזכות היכולות האלו יכול הרובוט גם לבצע פעולות עדינות במיוחד כמו הברגה של מנורה.