"הבטיחו לנו דירת יוקרה ב'פארק בבלי', אך קיבלנו חצי סלון"

בתביעה על סך רבע מיליון שקל טוענים בני זוג שרכשו דירת 5 חדרים בפרויקט האטרקטיבי, כי הופר הסכם המכר, במסגרתו הובטח להם לקבל חבילת שדרוגים בשווי חצי מיליון שקל

פארק בבלי / צילום: איל יצהר
פארק בבלי / צילום: איל יצהר

פרויקט הנדל"ן "פארק בבלי" המוקם בשכונה הצפון-תל-אביבית על-ידי חברת "אלעד ישראל מגורים" ו"אמח"ש השקעות" מקבוצת יצחק תשובה, נחשב לאחד ממיזמי הנדל"ן האטרקטיביים בעיר בשנים האחרונות. אולם, כמו במקרים אחרים, חלק מהאנשים שהחליטו לרכוש דירות בפרויקט היוקרה, טוענים - לקראת סיום בניית הפרויקט ותחילת אכלוסו - כי חלומות לחוד ומציאות לחוד.

בתביעה בסך רבע מיליון שקל שהגישו לאחרונה לבית משפט השלום בתל-אביב נגד שתי החברות של תשובה, טוענים בני הזוג, עורכי הדין קרן וחנן חדד, שרכשו דירת 5 חדרים בפרויקט היוקרתי, כי התברר להם שבניגוד למה שהבטיחו להם החברות, הם קיבלו דירה עם "חצי מטבח", "חצי מקלחון", "חצי סלון", ו"חצי פינת אוכל".

בתביעתם מספרים בני הזוג חדד כי החליטו לרכוש דירת 5 חדרים בפרויקט "פארק בבלי", לאחר שהחברות הציגו כל העת כי מדובר בדירה בבניין הראשון של פרויקט הדגל של האדריכלית הבינלאומית, גל נאור, אותו היא מבקשת למתג כפרויקט המגורים האיכותי והיוקרתי ביותר בישראל. במסגרת זאת, טוענים התובעים, הוסבר להם כי לרוכשי הדירות בפרויקט יוענקו הטבות רבות.

הבטחה להטבות

לפי התביעה, במהלך הפגישות לקראת חתימתו של הסכם הרכישה וגם לאחריו, הוצע לתובעים לקבל 'חבילת שידרוגים' בשווי של 400-500 אלף שקל הכוללת, בין היתר, מטבח עילית מאובזר של חברת "בולהטפ", מוצרי חשמל יוקרתיים של חברת "מילה", וילונות חשמליים ועוד.

כך למשל, לדברי התובעים, המטבח שהוצע להם כלל מעבר למסד המטבח, ארונות, משטח עבודה, ומתקני בישול ואפייה, "אי" עם ארונות אחסון, אך ללא מקומות ישיבה ועוד. "למסכת התיאורים המפליגים ביתרונותיה של חבילת ההטבות והחיסכון העצום שבה, נלוו הדמיות צבעוניות מושכות עיניים, בהן מופיע המטבח מזוויות שונות, תוך הבלטת יוקרתו ונראותו האלגנטית והמושלמת", נטען בתביעה.

הזוג חדד מדגיש כי "נציגי החברות הנתבעות לא חסכו כל מאמץ וטקטיקה שיווקית כדי לשכנע את התובעים לקבל את הצעתן לשדרוג המוצע במפרט הדירה, תמורת התחייבותם שלא לבצע שינויים ותוספות בדירה".

לפי הנטען בתביעה, לאחר שנציגי החברות הציגו הדמיות של המטבח, התובעים התנו את הסכמתם לחתום על הסכם הרכישה, בכך שהחברות הנתבעות יאפרו מקומות ישיבה ב"אי" שבבמטבח באופן שבחזית הדרומית ובצלע המזרחית יהיו מקומות ישיבה. "בתחילה סירבו לכך הנתבעות, אולם לאחר בדיקות שביצעו עם אדריכלים מטעמן, אושרה בקשת התובעים, והחברות הנתבעות התחייבו להתקין את האי במטבח, כך שיהיו בו מקומות ישיבה", צוין.

לדברי בני הזוג חדד, לאחר מספר פגישות עם נציגי החברות הנתבעות, הם חתמו על הסכם לרכישת דירת 5 חדרים. "לאור הבטחותיהן ומצגיהן של החברות נתבעות ונוכח החיסכון הכספי הכרוך בכך מבחינת התובעים - שלא ייאלצו להוציא סכומי כסף גבוהים לצורך השקעה כלשהי בבנייה או בשדרוג המטבח וברכישת מוצרי חשמל הנדרשים בכל דירה, וכן נוכח מצגי הנתבעות כי מדובר בדירת 5 חדרי פונקציונלית ומאובזרת - הסכימו התובעים להצעת הנתבעות וחתמו, זמן רב לאחר החתימה על הסכם הרכישה, על "נספח עדכון מפרט טכני - דירות מותג" ו"נספח הטבה לאספקת אביזרים ומכשירי חשמל". זאת, לדבריהם, תוך שהחברות הנתבעות מבטיחות ומבהירות כי יוענקו לתובעים עוד הטבות רבות בהמשך הדרך".

אולם, לטענת הזוג חדד, בימים אלה, עם התקדמותו של הפרויקט לקראת גמר עבודות הבנייה ת, הם נדהמו לקבל לראשונה "תוכנית העמדה" של המטבח, השונה ממה שהוצג להם במצגות.

לפי כתב התביעה, "לתובעים התגלה כי בכוונת החברות נתבעות להתקין את המטבח בדירתם ללא מתקנים ואביזרי פרזול מקובלים וסבירים, כפי שהוצג והובטח להם כקיימים במטבחי 'בולטהפ', וכן כי מוצרי החשמל שהובטחו לא יסופקו כמובטח וכמוסכם, אלא יסופק להם כ'הטבה' 'חצי מקרר' (SIDE BY SIDE) וכי חצי המקרר השני יסופק כנגד תשלום ויותקן בנפרד בצדו האחר של המטבח (מקרר מפוצל - ממש כך!)".

התובעים ממשיכים לתאר כי התגלה להם ראשונה בביקור בדירה לדוגמה, אליו הוזמנו לראשונה לפני זמן קצר, כי בדירה שרכשו, "קיימת בעיית תכנונית קשה, שכן הדירה מתוכננת באופן לקוי ופגום שלא מאפשר, לדברי החברות נתבעות עצמן, העמדת סלון ופינת אוכל סבירים, וכפועל יוצא מכך על התובעים 'לוותר' או על סלון או על פינת אוכל או לחילופין להסתפק ב'חצי סלון' וב'חצי פינת אוכל' - ממש כך!".

כשל תכנוני מהותי

החדדים מציינים כי בימים אלה קיבלו מייל מהנתבעות בו נמסרה להם לראשונה, תוכנית העמדת המטבח השונה ממה שהוצג להם. לדבריהם, "המטבח המתוכנן (שאינו של 'בולטהפ' כמובטח) יימסר בהעמדה לא הגיונית ולא סבירה שלא אושרה מעולם על-ידי התובעים - המטבח יימסר ללא מדפים נשלפים ומגירות פנימיות, וכן ב'אי' המתוכנן, לא יותקנו ארונות אחסון בחלק הפונה לחדר המגורים, כך שלמעשה תתאפשר ישיבה ב'אי' רק בדופן הדרומית שלו. כמו-כן הובהר כי במטבח לא יותקנו מגירות נשלפות או פרזולים כפי שהוצג".

בנוסף לדברי התובעים, הובהר כי להם חצי מארונות המטבח בקיר הצפוני "נעלמו" בשל העברת הכיור ממקומו המתוכנן. זאת לטענתם, "בניגוד להתחייבויות החברות הנתבעות ומתוך רצונן לחסוך בעלויות על גבם של התובעים ותוך גרימת כשל תכנוני מהותי לדירה".

בני הזוג חדד ממשיכים לתאר את "שיטת החצי", שבה לדבריהם נוקטות הנתבעות. כך, לטענתם, "הנתבעות מספקות 'חצי מקרר', כש'החצי השני' מרוחק 3 מטרים ממנו!". לדבריהם, "במסגרת התחייבות החברות נתבעות הובטח כי הדירה תסופק עם מקרר יוקרתי ופונקציונלי - 2 דלתות, שהוצג ככזה שיועמד כיחידה אחת שלמה", אך בפועל לטענתן "התברר לראשונה כי החברות הנתבעות מספקות חצי מקרר בגודל של 60 ס"מ בלבד, ושתכולתו מינימלית אינה יכולה להספיק לצרכיה של משפחה ממוצעת סבירה".

עוד לפי התביעה, "הנתבעות הבטיחו חדרי רחצה מאובזרים הכוללים ארונות אמבטיה, מקלחונים ועוד", מספרים בני הזוג חדד, "אך נציגת החברות נתבעות מיהרה להודיע כי גם כאן החברות החליטו להעניק רק 'חצי מקלחון' ללא דלת הזכוכית, וכי אם התובעים מעוניינים, הם יכולים לרכוש דלת לאחר שיקבלו את החזקה בדירה".

עוד טוענים החדדים כי הנתבעות מספקות גם "חצי סלון" ו"חצי פינת אוכל". "בשיחות עם התובעים הבהירו בעלי מקצוע מוסמכים בחברות הנתבעות, כי התובעים ייאלצו לוותר למעשה על פינת האוכל ולהישאר עם 'חצי סלון'", נטען. לדברי עו"ד חדד, נציגת החברות הנתבעות אף אמרה לו: "אני אומרת לך, גם בהתייעצות עם האדריכלים של הפרויקט - הדירה הזו קטנה מדי על-מנת לאפשר ישיבה ליד האי... גם אם אתה מוותר על פינת אוכל".

לסיכום, טוען הזוג חדד, כי "לדברי הנתבעות עצמן, הן תכננו דירת 5 חדרים באופן פגום ולקוי מיסודו; הגם שהם מכרו לתובעים דירת 5 חדרים הכוללת מטבח סלון חדר אוכל, הרי שעתה התגלה לתובעים כי גם אם 'יוותרו' על פינת האוכל, בקושי יוותר להם חלל לסלון, והם יישארו עם "חצי סלון"!!!

"תביעה חסרת בסיס"

מחברת "אלעד ישראל מגורים" נמסר בתגובה: "אנו דוחים על הסף את טענות התובעים ומצרים על כך שהם בחרו להגיש תביעה חסרת בסיס, שכל מטרתה לנסות ולקבל מהחברה הטבות נוספות שלא מגיעות להם, וזאת מעבר למה שסוכם עימם בחוזה, ומעבר להטבות הרבות והשדרוגים שממילא מוענקים לכל שאר הדיירים בפרויקט, כחלק מתפיסת העיצוב החדשנית והייחודית של הפרויקט".

עוד נמסר מאלעד מגורים: "חשוב לציין שכל השינויים שנעשו בדירה של מר וגברת חדד, עורכי דין במקצועם, נעשו לבקשתם, ועל דעתם, ולאחר אישור האדריכלית מטעמם, ומשכאן לא ברורה טענתם בנושאים אלה. פרויקט פארק בבלי הינו פרויקט מגורים מוביל וייחודי, בעל רמת גימור ומפרטים באיכות הגבוהה והיקרה ביותר שניתן למצוא בתחום דירות היוקרה בישראל, ואנו נמשיך להציע לקהל רוכשי הדירות בפרויקט שירות מקצועי, מסור ואמין, ללא פשרות".