הצרות של דרהי: איך מפסידים 35 מיליארד שקל ב-5 חודשים?

צלילת מניות קבוצת התקשורת של המיליארדר, שבין החזקותיו בתחום נמנית גם הוט הישראלית, מוסברת בחששות מיכולתה להגדיל את נתח השוק שלה בצרפת

פטריק דרהי. הבעיות בעסקי התקשורת שלו התפשטו מאירופה לארה"ב / צילום: רויטרס - Benoit Tessier
פטריק דרהי. הבעיות בעסקי התקשורת שלו התפשטו מאירופה לארה"ב / צילום: רויטרס - Benoit Tessier

איש העסקים פטריק דרהי, בעל עסקי טלקום חובקי עולם ובהם חברת התקשורת הישראלית הוט, נמצא על-פי דירוגים שונים שפורסמו בשנה האחרונה בראש רשימת עשירי ישראל. אלא שבחודשים האחרונים בכלל ובסוף השבוע האחרון בפרט, נרשמה ירידה חדה בהון שלו. זאת לאחר שמניית אלטיס  (Altice N.V) - קבוצת החזקות התקשורת הממונפת שדרהי הקים, מנהל ושולט בה - צנחה בכ-20% ביום שישי בבורסה של אמסטרדם.

יתרה מכך, מניית אלטיס, שאיבדה ביום שישי קרוב ל-5 מיליארד אירו משווייה, השלימה צניחה של 45% מאמצע חודש יוני השנה, והיא נסחרת כעת בשווי של 17 מיליארד אירו, כך שהיא הסבה הפסד של כ-15 מיליארד אירו למשקיעים במניותיה ודרהי בראשם. דרהי עצמו מחזיק קרוב ל-60% מאלטיס (באמצעותה הוא מחזיק בבעלות בהוט) כך שההפסד שלו "על הנייר" מגיע לכ-2.8 מיליארד אירו בסוף השבוע האחרון וכ-9 מיליארד אירו (35 מיליארד שקל) בחמישה חודשים.

הצרות בעסקי התקשורת של דרהי התפשטו מאירופה גם לארה"ב, שם נסחרת חברת Altice USA - זרוע הפעילות האמריקאית של חברת אלטיס. לפני מספר שנים החליטה אלטיס להיכנס לפעילות בארה"ב והקימה את אלטיס USA, שרכשה שתי חברות כבלים אמריקאיות - את סאדנלינק, בעסקה של 9.1 מיליארד דולר, ואת Cablevision בעסקה של 17.7 מיליארד דולר, כולל חוב.

מניית אלטיס USA, אשר הונפקה בוול סטריט בחודש יוני האחרון, נפלה ביום שישי האחרון ב-7.8% למחיר של כ-22.6 דולר שמשקף לה שווי של 16.7 מיליארד דולר. מאז ההנפקה צנחה המניה בכ-25%. אלטיס USA מספקת שירותי טלוויזיה בכבלים, אינטרנט וטלפוניה ל-4.9 מיליון לקוחות ב-21 מדינות בארה"ב, והיא נסחרת בשווי נמוך בכ-9.5 מיליארד דולר משוויה בעת ההנפקה הראשונית. אלטיס מחזיקה בכ-75% מאלטיס USA.

תוצאות הוט ברבעון השלישי במיליוני שקלים
 תוצאות הוט ברבעון השלישי במיליוני שקלים

תחרות גוברת בצרפת

הירידות במניות קבוצת אלטיס מוסברות בכך שבשוק חוששים מפני יכולתה של הקבוצה להגדיל את נתחי השוק שלה בצרפת. החברה דיווחה כי ברבעון השלישי עזבו אותה 75 אלף לקוחות פס רחב בצרפת, שהיא השוק המרכזי שלה. זאת, בעיקר על רקע תחרות גוברת מצד מתחרותיה של החברה, שהציעו למנויים הטבות מפליגות שגרמו להם לעזוב את החברה.

מאז רכישת השליטה בחברת התקשורת הצרפתית SFR במהלך 2014 הצטמק מספר מנויי החברה בתחום הסלולר בכ-1.6 מיליון ויותר מחצי מיליון מנויי אינטרנט נטשו אותה, בין השאר לאחר שהעלתה בקיץ את מחיר השירות ב-3-5 אירו. בחודשיים האחרונים הודיעו מספר בכירים בחברה על התפטרותם. לפי דיווחים בחו"ל, אלטיס השקיעה מיליארדי אירו ברשתות שלה, ומאות מיליוני אירו ברכישת תוכן לשירותי הטלוויזיה שהיא מספקת, בין היתר זכויות השידור לליגת הכדורגל של אנגליה.

חוב של כמעט 50 מיליארד אירו

דרהי היה עד לא מזמן חביבם של המשקיעים, לאחר שביצע חיתוך בהוצאות של החברות אותן רכש, הן באירופה והן בארה"ב. ואולם, כעת רוצים המשקיעים לראות אם הוא מסוגל להביא לצמיחה בשורה העליונה. בנוסף חוששים בשוק מפני החוב שרובץ על החברה, כ-50 מיליארד אירו.

"אנחנו תוהים לגבי השיטות האגרסיביות של אלטיס להתרחבות, והאם הנהלת החברה יכולה להמשיך לשמור על קצב ההתרחבות בטווח הארוך", אמר לרויטרס אחד המשקיעים בחברה. משקיע אחר ציין כי "אני אופטימי בטווח הארוך, אולם בשוקי ההון אין סבלנות והסוחרים רוצים לראות תוצאות טובות מרבעון לרבעון. מדובר על תחום הדורש השקעות עתק ויש בו יתרון ברור לגודל. הדרישה לרוחב פס שיאפשר העברת נתונים מהירה, רק תלך ותגדל בשנים הקרובות".

דוחות הוט: ההכנסות עלו ב-3.1% לכמיליארד שקל, הרווח זינק

בתוך כך, פורסמו בסוף השבוע גם דוחות חברת התקשורת הישראלית הוט, שבבעלות דרהי. החברה מפרסמת את דוחותיה משום שיש לה אגרות חוב הנסחרות בבורסה המקומית.

הוט, בניהולה של טל גרנות-גולדשטיין, רשמה גידול בהכנסות, ברווח הנקי וב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ברבעון השלישי של 2017. ההכנסות הסתכמו בכ-1 מיליארד שקל, עלייה של 3.2% ביחס לרבעון המקביל וכמעט ללא שינוי לעומת הרבעון הקודם. מתחילת השנה ההכנסות הסתכמו ב-3.1 מיליארד שקל, עלייה של 3.8% לעומת התקופה המקבילה.

הרווח הנקי ברבעון הגיע ל-74 מיליון שקל, לעומת 31 מיליון שקל ברבעון המקביל, ומתחילת השנה מגיע הרווח של הוט ל-168 מיליון שקל. ה-EBITDA צמח ב-6.1% ברבעון ל-438 מיליון שקל ומתחילת השנה הוא הגיע לכ-1.3 מיליארד שקל.

במגזר הכבלים, מספר הלקוחות של הוט ירד ב-4,000 ברבעון השלישי לכ-1 מיליון, כאשר מספר לקוחות הטריפל (הרווחיים ביותר לחברה) עלה ב-1,000 ל-488 אלף. ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי הייתה 229 שקל, ירידה של 2 שקלים מהרבעון הקודם.

הכנסות המגזר הסתכמו ב-756 מיליון שקל, ירידה של 1.2% מהרבעון המקביל, וה-EBITDA ממנו הגיע ל-376 מיליון שקל, ירידה של 3.1%.

במגזר הסלולר עלה מספר המנויים ב-46 אלף ברבעון לכמעט 1.6 מיליון, וגם בהכנסה החודשית ממנוי נרשם שיפור של שקל אחד, ל-53 שקל. הכנסות הוט ממגזר הסלולר צמחו ב-15.5% וב-5% בהשוואה לרבעון המקביל ולרבעון הקודם, בהתאמה, לרמה של 313 מיליון שקל. החברה המשיכה לרשום הפסד תפעולי מפעילות זו, אך צמצמה אותו ב-73% מהרבעון המקביל וב-27% מהרבעון הקודם, ל-24 מיליון שקל. ה-EBITDA ממגזר הסלולר הגיע ל-62 מיליון שקל, עלייה של 148% ו-22% ביחס לרבעון המקביל ולרבעון הקודם, בהתאמה.

"קבוצת הוט ממשיכה להציג שיפור ניכר בכל הפרמטרים הכספיים ומסיימת את הרבעון השלישי בעלייה ניכרת וצמיחה כוללת", מסרה המנכ"לית גרנות-גולדשטיין. "אסטרטגיית החברה להציע מנעד רחב של מוצרים המאפשרים לכל לקוח לבחור את המוצר שעונה על צרכיו, משתקפת במגמה החיובית במצבת הלקוחות. HOT mobile גייסה את כמות המנויים הגבוהה ביותר בשוק הסלולר זו שנה שלישית ברציפות, וממשיכה במגמת הצמיחה בהכנסות וב-EBITDA".