אחרי הפיצול: קשת בראש, "המירוץ למיליון" סיפקה ניצחון לרשת

ההישג המשמעותי ביותר של קשת עד כה נוגע לעובדה שהיא משיגה צפייה גבוהה משמעותית בתוכניות הזהות של חברת החדשות ■ רשת מובילה ברצועת הבוקר, אך "אקס פקטור" ספגה ביום חמישי מכה כואבת ■ בערוץ 10 יכולים לשאוב סיפוק מהרצועה המשודרת לפני החדשות

"ארץ נהדרת". המשדר שהניב את הרייטינג הגבוה ביותר עד כה בעידן שאחרי הפיצול / צילום מסך
"ארץ נהדרת". המשדר שהניב את הרייטינג הגבוה ביותר עד כה בעידן שאחרי הפיצול / צילום מסך

4 ימים ראשונים ומרתקים של קרב רייטינג אמיתי, ראש בראש, בין קשת לרשת מסתיימים נכון לעכשיו בניצחון - ראשוני ביותר, כמובן - של הראשונה. 8 מתוך 10 התוכניות הנצפות ביותר בארבעת הימים האחרונים שייכים לקשת, וגם שני המשדרים בעלי הרייטינג הגבוה ביותר - "ארץ נהדרת" שבראש ו"חתונה ממבט ראשון" שבמקום השני - שייכים לה.

רשת יכולה להתנחם בינתיים בהצלחה של "המירוץ למיליון", שהיא גם התוכנית הנצפית ביותר בפרמטר של צפיית פרטים בכלל האוכלוסייה (כ-540 אלף צופים), וגם הביאה לה אמש ניצחון ראשון, עם הרייטינג הגבוה ביותר בערב השידורים של מוצ"ש. איפה נמצא כל אחד משלושת הערוצים המסחריים בחלוף 4 ימים ראשונים של תחרות - בשורות שלפניכם.

רייטינג 5.11.17
 רייטינג 5.11.17

1. קשת: ההישג הגדול ביותר עד כה של החברה - שרושמת הובלה בתום ארבעה ימים - טמון בכך שהיא הצליחה לשכנע כמות משמעותית רבה יותר של צופים ש"ערוץ 22 עבר ל-12" (בפרפראזה על סיסמה של רשת דווקא, שנפסלה).

למעט ערב הצפייה האחרון, שבו התפלגה הצפייה ב"חדשות סוף השבוע" באופן שווה בין הערוצים (11% בכל ערוץ), בשלושת הימים האחרים הצפייה בתוכניות הזהות של חברת החדשות ("מהדורה ראשונה", "שש עם", "המהדורה המרכזית" ו"אולפן שישי") הייתה גבוהה יותר ב-50% ומעלה בערוץ של קשת.

אם היתרון הזה יישמר, וזה כמובן עדיין מוקדם מאוד, מדובר בהישג שלא ניתן להמעיט בחשיבותו. חלק גדול מהנחיתות המובנית של ערוץ 10 במשך שנים, וגם הסיבה לביטולו של אפיק 22, נבע מכך שכמעט עשר שנים שבהן ערוץ 2 היה הערוץ המסחרי היחיד, הפכו אותו לאפיק ברירת המחדל של הצופה הישראלי.

כמובן, בימים שבהם ערוץ 10 הציע משהו "מיוחד" (למשל, "הישרדות" בעונתה הראשונה), או שבהם המשדר בערוץ 2 היה לא אטרקטיבי, הצופים ידעו לעבור אליו. אבל היות שרוב ערבי השידור הם "רגילים", לכוחה של האינרציה יש חשיבות קריטית. אם קשת אכן תשמר ותבסס את היתרון הזה, הוא יכול להיות המפתח עבורה לניצחון במערכה כולה (זה גם המקום להזכיר את קניית אפיק 12 במחיר של למעלה מ-25 מיליון שקל, מהלך שניתן להניח שגם לו יש חלק בכך).

2. רשת: ארבעת הימים הראשונים מספקים לרשת הרבה נקודות למחשבה ולתיקון - אחת החשובות שבהן נוגעת לרצועת 19:00-20:00 שלה (ראו מסגרת) - אבל יש לה גם שתי נקודות אור. הראשונה נוגעת לכוחו הגדול של המותג "המירוץ למיליון". זו התוכנית היחידה של רשת שנכנסת לטבלת ארבעת הימים הראשונים (מקומות 3 ו-4) לאחר שהצליחה לספק קרב צמוד ל"ארץ נהדרת", ולגבור אמש על "מאסטר שף".

בפרמטר של צפייה בכלל האוכלוסייה, שני משדרי התוכנית מדורגים במקומות הראשון והשלישי. אנחנו עדיין בשלב מוקדם מאוד, ומותגים אחרים של רשת, כמו "מהפכה במטבח" ו"אבודים", עדיין לא עמדו למבחן - אך "אקס פקטור" ספג ביום חמישי מכה כואבת והוא אפילו לא נכנס לרשימת 10 התוכניות הנצפות - אבל במקרה קיצון, רשת יכולה לבחור לשדר את "המירוץ למיליון" שלוש פעמים בשבוע.

נקודת אור נוספת עבור רשת היא תוכנית הבוקר שלה, "העולם הבוקר", בהגשת אברי גלעד, הילה קורח, אלעד זוהר ומיה זיו-וולף. את הימים רביעי וחמישי סיימה כתוכנית הבוקר הנצפית ביותר, והותירה הרחק מאחור את התוכנית המתחרה של קשת בהגשת ניב רסקין.

3. ערוץ 10: על רקע המערבולת שמייצרת מלחמת הענקים של קשת ורשת, בערוץ 10 מנסים להחזיק את הראש מעל למים ולשמר גישה לאותה כמות מספקת של חמצן שאפשרה לו להחזיק מעמד בכוחות עצמו בשנתיים האחרונות. כמו שצפו בערוץ, קל זה לא יהיה. המותגים המובילים שלו, שבעבר ייצרו רייטינג דו-ספרתי או קרוב לכך, נחתכים, והשאלה היא עד כמה עמוקה תהיה הפגיעה. "המסע המופלא של אהרוני וגידי" עם 6.9% ביום חמישי זה אולי נתון שאפשר לחיות איתו, אבל "גב האומה" עם 5.4% אמש זה עניין בעייתי יותר.

בינתיים בערוץ ביצעו צעד אסטרטגי חכם, שמנצל את חוסר הגמישות המובנה של חדשות 2 לאור המצב החדש, והעלו משדר חדשותי מקדים ב-19:30, ורצועת 19:00-20:00 של הערוץ (שבתוכה גם "הכול כלול"), מנצחת את הרצועה המקבילה ברשת. גם מהדורת החדשות המרכזית מביאה נתונים נאים, אך קשה לשפוט אותה באמת כל עוד היא משודרת ללא פרסומות.

שינויים ראשונים: אבי ברזילי, עורך "לפני החדשות", עוזב את רשת

תוצאות הרייטינג של הימים הראשונים כבר מביאות לשיניים פרסונליים ולשינויים בלוחות המשדרים. בצד הפרסונלי, אבי ברזילי, שהצטרף רק לאחרונה לרשת כעורך התוכנית "לפני החדשות" בהגשת אודי סגל ולוסי אהריש, יעזוב את תפקידו. התוכנית עלתה לאחרונה ברשת לקראת הפיצול כרצועת אקטואליה המשודרת בין 19:00 ל-20:00 ואמורה לספק לערוץ את מקפצת הרייטינג לקראת המהדורה המרכזית, שמשודרת במקביל גם בקשת.

כחלק מההסדר שהושג לאחרונה בין הזכייניות, לתוכנית אושר לשלב במשדר פעם אחת ביום עיתונאי מחברת החדשות, זאת למרות העובדה שבאופן כללי קבעה הוועדה שבראשה עמדה תמי רווה, כי לאחר הפיצול אנשי חברת החדשות לא יופיעו עוד במשדרים המתחרים של שני הערוצים (אלא רק בתוכניות המשותפות).

למרות זאת, שתי התוכניות הראשונות ששודרו בעידן שאחרי הפיצול לא התרוממו והניבו רייטינג נמוך של 4.9% ו-4.5%, בעוד התוכניות המקביליות בקשת - "הערב עם גיא פינס" ו"התוכנית הכלכלית" - רושמות רייטינג דו-ספרתי, וגם הרצועה המקבילה בערוץ 10 רושמת נתונים גבוהים יותר.

בתוך כך, הזכייניות עורכות בימים אלה שינויים בלוחות המשרדים המתכוננים, כך שהערב אמור להיערך קרב של תוכניות "ריאליטי כישרונות", בין "אקס פקטור", שרשמה נתון נמוך ביום חמישי, ובין "הכוכב הבא", שכוחה עדיין לא נמדד בעידן החדש. יש להניח שבשבועות הקרובים נהיה עדים לתזוזות נוספות בלוחות השידורים, על רקע נתוני הרייטינג שיתקבלו.

מרשת ומברזילי, איש תקשורת ותיק שהגיע לערוץ לאחר ששימש כראש מחלקת האקטואליה בגלי צה"ל, לא התקבלה היום תגובה.