הקרב על רפורמת המס הגדולה של טראמפ יוצא לדרך

קיצוץ עמוק במס החברות, הפחתת מספר מדרגות מס ההכנסה האישי וביטול מס העיזבון הם הסעיפים הבולטים בתוכנית ■ המתכונת הנוכחית שלה עשויה להשתנות משמעותית במהלך הדיונים בבית המחוקקים ■ מי עשוי להרוויח מהרפורמה, מי יפסיד, ומה הסיכויים שלה לעבור?

דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס
דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס

אנשי המפלגה הרפובליקאית בבית הנבחרים של ארה"ב חשפו את פרטי הרפורמה היסודית ביותר של קוד המס האמריקאי בתקופה של יותר משלושים שנה, שבמסגרתה יבוצע קיצוץ עמוק במס החברות. כעת ייפתח המרוץ לאישור הצעת החוק המורכבת לפני תום השנה הנוכחית.

במסגרת התוכנית יקוצץ מס החברות מ-35% ל-20%, יוקטן מספר מדרגות מס ההכנסה האישי, ויבוטל מס העיזבון. ייתכן שאישור הצעת החוק השאפתנית ייבלם בשל שאפתנותה וכן בגלל הרוב הזעום שיש לרפובליקאים הן בבית הנבחרים והן בסנאט.

כדי לקזז חלקית את אובדן ההכנסות עקב קיצוץ שיעורי המס, הרפובליקאים רוצים להפחית את הניכויים שלהם זכאים יחידים בגין תשלומי מס מדינתי ומקומי ותשלומי ריבית משכנתאות, וכן את הניכויים שלהם זכאים עסקים בגין תשלומי ריבית על הלוואות. במסגרת ההצעה יבוטלו פטורים אישיים שנישומים מבקשים בגין גודל משפחה כדי לצמצם את הכנסתם הממוסה.

הצעת החוק תיצור מרוויחים ומפסידים. יחידים ועסקים שחשבונות המס שלהם עלולים לתפוח כבר החלו לפעול כדי לחסום או לשנות את ההצעה.

יורשיהם של אנשים עשירים, ובעלי עסקים במדינות בעלות שיעור מס נמוך, ייהנו מרפורמת המס. אנשים עשירים מאוד יזכו להטבת מס על עיזבונם. הצעת החוק תכפיל את הפטור ממס ירושה מ-5 מיליון דולר לאדם ל-10 מיליון דולר, בתיאום אינפלציוני. שינוי זה ייכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2018.רוברט וויליאמס, כלכלן במרכז למדיניות מס, מעריך כי מספר העיזבונות הממוסים יצנח מכ-5,000 בשנה לפחות מ-2,000. הצעת החוק גם תשים קץ לחלוטין למס הירושה החל ב-2024.

משפחות עם ילדים ומספר קטן של ניכויים ייהנו גם הן מהרפורמה.

מי יפסיד? שכירים בעלי הכנסה גבוהה במדינות בעלות שיעורי מס גבוהים, אנשים שיקנו בעתיד יחידת דיור גדולה או יחידת דיור שנייה, מוכרי יחידות דיור בעלי הכנסה גבוהה, אנשים בעלי ניכויים רפואיים, ואנשים שישלמו בעתיד מזונות.

תושבי מדינות מסוימות ייפגעו מאובדן ניכויים. הצעת החוק מבטלת למעשה את כל הניכויים המפורטים למעט ריבית על משכנתא, כמה מסי רכוש ותרומות לארגוני צדקה. כמו כן מבטלת הצעת החוק ניכויים אחרים, כגון הוצאות מעבר דירה ודמי מזונות בגין גירושים שייכנסו לתוקפם לאחר 2017.

ביטול הניכויים בגין תשלומי מס הכנסה ומע"מ מדינתיים ומקומיים יפגעו בעוצמה הרבה ביותר בתושביהן של שש מדינות שבהן מתבצעים מחצית מניכויים אלה: קליפורניה, ניו-יורק, ניו-ג'רזי, מרילנד, מסצ'וסטס ואילינוי, לדברי Tax Foundation.

התוכנית סותמת פרצות קריטיות - כגון מדרגות מס ושיעורי מס - בהצעות חוק קודמות. שיעור המס המרבי יישאר 39.6%, אך סף המס יגדל ל-1 מיליון דולר לזוגות נשואים, לעומת 470,700 דולר כעת. שיעור המס התחתון גם יגדל מ-10% ל-12%.

מתכונתה הנוכחית של הצעת החוק עשויה להשתנות משמעותית במהלך הדיונים בבית המחוקקים. המבחן הראשון שלה יתקיים כבר מחר, במסגרת דיון בנושא שיתקיים בוועדת האמצעים והדרכים של הקונגרס.

מה הם עיקרי רפורמת המס?

עסקים

- קיצוץ שיעור מס החברות מ-35% ל-20% לצמיתות, ולא באופן זמני כפי שנשקל לעשות קודם לכן

- עסקים לא יוכלו לנכות תגמולי בכירים תלויי-ביצוע מעל 1 מיליון דולר

- תקרת מס בסך 25% לעסקים pass-through, כגון S corporations ושותפויות. הצעת החוק כוללת מגבלות מסובכות שמונעות מאנשים להפוך מה שעשוי היה להיחשב להכנסה משכר - שממנה ניתן לגבות מס של עד 39.6% - להכנסה עסקית שממוסה בשיעור נמוך יותר. מגבלות חדשות על ניכויי ריבית תאגידיים, שיוגבלו ל-30% מהרווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות - נתון שמשמש לאומדן תזרים המזומנים. חברות נדל"ן ועסקים קטנים יוכלו לזכות בפטור ממגבלה זו

- מס חד-פעמי חדש על רווחים בחו"ל ברמה של 12% לפני החזקות מזומנים, ו-5% בגין החזקות לא-נזילות. סעיף זה נועד לאלץ חברות להשיב לארה"ב כספים שהרוויחו בחו"ל. כמו כן יוצרת הצעת החוק מס חדש בסך 10% על חברות אמריקאיות בעלות חברות-בנות רווחיות מאוד בחו"ל, על בסיס חישוב גלובלי, אך רווחים מפעילות בחו"ל לא ימוסו

יחידים

- הצעת החוק מפחיתה את מספר מדרגות מס ההכנסה האישי משבע לארבע: 12%, 25%, 35% ו-39.6%

- מדרגת המס העליונה נקבעה לזוגות נשואים שמרוויחים 1 מיליון דולר בשנה, וליחידים שמרוויחים חצי מיליון דולר בשנה. מדרגת המס התחתונה נקבעה לזוגות שמרוויחים 90 אלף דולר בשנה, ויחידים שמרוויחים 45 אלף דולר בשנה

- ההצעה אינה משנה את תעריפי המס העליונים על רווחי הון והכנסות דיבידנד

- יחידים לא יהיו זכאים לניכוי בגין תשלום מס הכנסה או מע"מ מדינתי או מקומי

- יחידים יוכלו להמשיך לבקש ניכוי של עד 10 אלף דולר בגין תשלום מסי רכוש