"שר המסחר בממשל טראמפ מושקע עם משפחת פוטין בעסקים"

מסמכים שדלפו ממשרד עו"ד בברמודה עולה כי לשר ווילבור רוס יש אחזקות בחברת ספנות יחד עם חתנו של פוטין ומקורבים אחרים של נשיא רוסיה ■ לג'ארד קושנר יש שותף רוסי שקיבל כספים מגורמים בקרמלין

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

מסמכים שהודלפו ממשרד עורכי דין בברמודה, מקלט מס ידוע באיים הקריביים, מראים שלשתי דמויות מרכזיות בממשל טראמפ - ווילבור רוס, שר המסחר, וג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא - יש קשרים פיננסיים עם גורמים רוסיים. רוס מושקע בחברה אחת עם בן משפחה ומקורבים של ולדימיר פוטין; בחברת נדל"ן של קושנר מושקע שותף רוסי שקיבל כספים להשקעתו מהקרמלין.

מדובר בכ-13 מיליוני מסמכים שזלגו ממשרד עורכי הדין אפלבי, בברמודה - אחד מהמשרדים הגדולים בעולם ליעוץ למשקיעים בסוגיות של מקלטי מס - לעיתון הגרמני "זידויטשה צייטונג" וממנו ל"קונסורציום הבינלאומי של תחקירנים", שבו חברים, בין היתר, "ניו-יורק טיימס" ו"גארדיאן". זה היה גם מסלול החשיפה של מסמכי פנמה, שהודלפו אשתקד ממשרד של עורכי דין בפנמה-סיטי וחשפו כיצד עשירי תבל מנתבים את כספיהם למלקטי מס. קובץ המסמכים החדש זכה בשם "מסמכי גן עדן", כהראה רמז למוניטין של ברמודה כאי קיט פנטסטי.

ובעוד ששימוש בשירותים בנקאיים במדינות שנחשבות כמקלטי מס אינו בהכרח עבירה על חוקי רוב מדינות תבל, כל עוד השימוש בשירותים אלה מדווח לשלטונות המס הרלוונטיים, הגילויים שיצאו מ"מסמכי גן העדן" מטילים צל נוסף על ממשל טראמפ, שמשמש מטרה לחקירה הפרקליט המיוחד רוברט מולר בסוגיית הקשרים הפוטנציאליים בין מטה הבחירות של המועמד טראמפ, ב-2016, לבין גורמים ברוסיה.

כזכור הגיש מולר בשבוע שעבר כתבי אישום ראשונים נגד יו"ר מטה הבחירות של טראמפ, פול מאנאפורט, ועוזרו, ריק גייטס. הוא הודיע גם, שיועץ למדיניות חוץ במטה, ג'ורג' פאפאדופולוס, הודה ששיקר לחוקרי FBI לגבי קשריו עם רוסיה ועתה הוא משתף פעולה עם החוקרים נגד עמיתיו לשעבר. "לפאפאדופולוס, ככל שהיה זוטר, יש עתה פוטנציאל למוטט את נשיא ארה"ב", כתב אתר החדשות "דיילי ביסט".

על רקע זה, אין שמחה גדולה בבית הלבן על החשיפות החדשות ב"מסמכי גן העדן". הגילוי המעניין ביותר הוא שלרוס יש אחזקות בחברת הספנות הרוסית "נאוויגטור" (Navigator) באמצעות חברות השקעות שפועלות ממקלטי מס. אחת מהלקוחות הגדולים ביותר של חברת "נאוויגטור" זו היא חברת האנרגיה הרוסית הגדולה "סיבור" (Sibur). בעלי האחזקות הגדולים בחברה הם מקורבו של פוטין, גנאדי טימצ'נקו, שהוכרז, אישית, כאחד ממטרות הסנקציות האמריקאיות על אנשי עסקים רוסיים, וכן ליאוניד מיקלסון, שעל פי "פורבס" הוא האדם העשיר ביותר ברוסיה ושחברת האחזקות שלו, "נובאטק" הוכרזה כמטרה של הסנקציות האמריקאיות. בעל אחזקות נוסף הוא קיריל שאמאלוב, שנשוי לבתו של פוטין.

בנפרד, המסמכים שדלפו מראים כי מיליארדר רוסי, יורי מילנר, מושקע בחברת נדל"ן בשליטת ג'ארד קושנר ואחיו. בעבר היו למילנר השקעות בטוויטר ובפייסבוק, שנתונות עתה בחקירה בגין תרומתן לחדירה רוסית לרשת המדיה החברתית של ארה"ב. הוא מכר בינתיים את אחזקותיו בחברות אלה, אך "מסמכי גן העדן" מגלים, כי את ההון לרכישת האחזקות האלה הזרימו בנק רוסי בשליטת השלטונות וחברת אנרגיה ממלכתית.

עוד חושפים המסמכים, על פי "ניו-יורק טיימס", קשרים עסקיים בין רוסים לבין כמה בכירים נוספים בממשל טראמפ, לרבות גארי קוהן, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן, ושר החוץ רקס טילרסון.

דובר מטעם רוס אמר, כי השר הקפיד לא להשתתף בכל דיון שעוסק בענייני ספנות בינלאומית.