רשות החשמל הפרה התחייבות - מיליארד ש' לא יוחזרו לציבור

במארס 2012 החליטה רשות החשמל על עדכון רטרואקטיבי - כנראה בציפייה לעליית התעריף - אך בשבוע שעבר הוחלט שיופחתו רק מינואר

עמודי חשמל / צילום: איל יצהר
עמודי חשמל / צילום: איל יצהר

רשות החשמל הפרה התחייבות להוריד את תעריפי החשמל רטרואקטיבית, וכתוצאה מכך מיליארד שקל לא יוחזר לציבור - כך עולה מבדיקת "גלובס".

כזכור, לפני חודשיים וחצי הודיעה רשות החשמל על הורדת תעריף החשמל לצרכנים ב-3% החל מראשית 2018, לאחר שבדיקה שביצעה לאורך שנים הראתה שהתעריף שגובה חברת החשמל גבוה בהשוואה לקריטריונים בינלאומיים ומקומיים. זאת, אף על פי שעוד במארס 2012 הכריזה הרשות כי מכיוון שתהליך הבדיקה שהיא מקיימת מתארך, התעריף החדש, כשייקבע, יוחל רטרואקטיבית מאפריל אותה שנה. בפועל, זה לא קרה. הרשות אמנם הפחיתה את התעריף - אך רק החל מינואר 2018, ולא יתבצעו בו קיזוזים כדי לפצות את הצרכנים על הגבייה המופרזת בעבר.

בשבוע שעבר הסתיים שלב השימוע והתעריף החדש יוחל כאמור בינואר 2018. אפשר היה לחשוב שמדובר בבשורות טובות לצרכנים, אך האמת היא שההפחתה באה באיחור של עשור, שכן בדיקות רשות החשמל לקביעת בסיס תעריף חדש היו אמורות להתחיל ב-2007 אך החלו רק ב-2010 - וכאמור, ההפחתה לא תחול רטרואקטיבית. עם זאת, בשורה משמחת אפשר למצוא בהודעת רשות החשמל כי לראשונה בתעריף החדש יהיה קשר בין ביצוע תוכנית הפיתוח של רשת החשמל לבין ההכנסות שתקבל חברת החשמל "באופן שמבטיח השקעה נאותה בפיתוח הרשת" - וזאת אחרי שבמשך שנים לא היה קשר כזה.

גם בדוח פעילות של רשות החשמל נכתב "הרשות החלה כבר בשנת 2010 בתהליך של קביעת בסיס תעריפים למקטעי ההולכה והאספקה. התעריף החדש יוחל רטרואקטיבית החל מאפריל 2012". באותה תקופה ההשערה הרווחת הייתה כי התעריף החדש שייקבע יהיה גבוה יותר, וייתכן שזו הסיבה להצהרה הנחרצת של הרשות על החלת התעריף רטרואקטיבית - כדי להודיע לכולם שהצרכנים ישלמו בעתיד יותר, ועוד באופן רטרואקטיבי מ-2012. על רקע הנחה זו אישרה הרשות תשלומים מוקדמים לחברת החשמל עבור מקטע הרשת, שכן נראה היה שהיא תקבל עוד מימון נרחב כשייקבעו התעריפים החדשים.

אולם, כאמור, ממצאי הבדיקה הממושכת שערכה חברת החשמל טרפו הקלפים. ולפתע פתאום, כאשר הציבור צריך לקבל את כספו בחזרה ולא לשלם יותר מכיסו, אין יותר זכר לנחרצותה של הרשות: ובשימוע הנוכחי, שפרסמה הרשות לקראת עדכון התעריפים הקרוב, אין אזכור לתחולה הרטרואקטיבית של התעריפים. בנוסף, הרשות לא פרסמה שחזרה בה מהחלטתה להחיל את התעריף בצורה רטרואקטיבית חמש שנים אחורה.

לצורך הבדיקה, הרשות בדקה את עלויות התפעול של חח"י במקטע ההולכה והשוותה אותן לבנצ'מארק הבינלאומי. בנוסף, ביצעה הרשות חישוב של העלות "הנורמטיבית" של שירותי צרכנות בהשוואה לנתוני חברת מקורות, למשל, כמה עולה לחברה לתפעל מוקד 103, לקרוא מונים, לערוך חשבונות, לבצע גבייה ועוד.

מהבדיקות, שפורסמו אגב באותו השימוע, עלה כי הפער בין עלויות התפעול הראויות לבין עלויות התפעול בפועל במקטע החלוקה הגיע ל-715 מיליון שקל בשנים 2012-2016. הפער בין עלות תפעול ראויה לעלות התפעול בפועל במקטע ההולכה הסתכם בשנים האלה ב-326 מיליוני שקלים. כלומר, מדובר ביותר במיליארד שקל של עלות עודפת שגבתה החברה על פי התעריף הישן של הרשות, סכום שלא יחזור לכיסי הציבור.

ברשות החשמל אומרים כי באותה ההחלטה נכתב כי הרשות שומרת לעצמה זכות להחיל את התעריף רטרואקטבית אם ותראה בכך צורך. עוד אמרו כי לא ניתן לדעת כמה בפועל השקיעה חברת החשמל ברשת, וכי החברה הממשלתית אף מנהלת תביעה בגין הוצאות על הרשת שלא קיבלה עליהן תמורה.

"התעריף החדש שפורסם לאחרונה לשימוע", נאמר בתגובת רשות החשמל, "קושר לראשונה בין ביצוע ההשקעות של חברת החשמל ברשת לבין התעריף, כך שמעתה לחברה לא יוכרו השקעות שלא תבוצענה.

"לאור השינוי המהותי במתודולוגיית חישוב התעריף, המליאה לא מצאה לנכון להחיל מתודולוגיה חדשה זו רטרואקטיבית משנת 2012, עת לא היה קשר ישיר בין ההשקעות לבין התעריף. אין כל גבייה עודפת של מיליארד שקל. המדובר בעלויות התייעלות בתפעול הרשת לשנים 2018-2023. עלות זו תאפשר לחברה להתייעל תוך שמירה על יציבותה הפיננסית", לשון התגובה.

עלות התפעול הנורמטיבית במקטע החלוקה
 עלות התפעול הנורמטיבית במקטע החלוקה