דויטשה בנק שוב ממליץ: שורט על השקל - נסחר ברמות שיא

בסקירה מציינים האנליסטים כי בנק ישראל בדרך להתערבות בשוק המט"ח, אשר תגרור היחלשות של המטבע הישראלי ■ עפ"י ניתוח הבנק, המטבע הישראלי נופל במחירו רק מהיואן הסיני

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

דויטשה בנק ממליץ למשקיעים לעשות שורט על השקל, לאחר שחזר להיסחר ברמות שיא היסטוריות. המלצה דומה של דויטשה בנק בסוף יוני החלה גל ירידות שגרם לנסיגה זמנית בשערו של השקל, אך בימים האחרונים שב המטבע הישראלי להתחזק, והוא מתקרב לרמות השיא של כל הזמנים שנרשמו ביוני האחרון.

דויטשה בנק מעריך כי בנק ישראל יחזור ויגדיל את היקף התערבותו בשוקי המט"ח לאחר שצמצם מאוד את רכישות המט"ח שלו בחודשים האחרונים.

השקל הוא כיום המטבע השני הכי יקר בעולם, על-פי שקלול שלושת המדדים המרכזיים להערכת מחירי מטבע, מצוין בסקירה ד"ר קאלאני גותם, האנליסט שמכסה את השקל במחלקת אסטרטגיות המט"ח של דויטשה בנק. המטבע הסיני, הרנמינבי (יואן) הוא המטבע היקר העולם, על-פי אותו ניתוח.

שער החליפין של השקל בשבוע שעבר ביטא ייסוף של כ-6.1% ב-12 החודשים האחרונים מול סל המטבעות האפקטיבי (המשקלל את שערי המטבעות של המדינות שסוחרות עם ישראל). התחזקות השקל נמשכת למרות המשך רכישות המט"ח על ידי בנק ישראל (סך היתרות המנוהלות בבנק כבר חצה את קו ה-110 מיליארד דולר), למרות שריבית בנק ישראל נמוכה ביותר מנקודת אחוז שלמה מריבית הפד האמריקאי (0.1% לעומת 1%-1.25% של הפד) ולמרות שבנק ישראל אינו צופה העלאת ריבית לפני סוף 2018 - בעוד הפד מתכנן ארבע העלאות במשך אותה תקופה.

בראיון שהעניק לאחרונה ל"גלובס", הסביר ד"ר קאלאני כי פעילות ספקולטיבית בהיקפים גבוהה הייתה אחת הסיבות להתחזקותו של השקל במחצית הראשונה של השנה. כפי שצפה קאלאני הנסיגה בשער השקל בחודשים יולי-אוגוסט הייתה רק תיקון טכני והמטבע הישראלי שב להתחזק. "השקל הוא המטבע היחיד בשווקים המתעוררים שהתחזק מול הדולר בחודשיים האחרונים", כותב קאלאני בסקירה הנוכחית שהופצה למשקיעים בסוף השבוע.

שער חליפין
 שער חליפין

על פי המדדים שבהם משתמש דויטשה בנק, השקל מתומחר כיום ביתר ב-9.2%-10%.

דויטשה בנק מעריך כי אינפלציית הליבה בישראל, המייצגת מחירי מוצרים ושירותים בעלי תנודתיות נמוכה (בניכוי סחורות כמו דלק ומזון שמחיריהן תנודתיים) - נמצאת עדיין עמוק בטריטוריה שלילית.