ירידות בסיום המסחר בבורסה; טבע ירדה ביותר מ-3.5%

פיץ' הורידה את דירוג החוב של טבע בשתי דרגות לרמת "זבל", מ-BBB מינוס ל-BB, עם תחזית שלילית ■ בזק נשארת במוקד על רקע המלצת רשות ני"ע להגיש כתבי אישום נגד בכירי החברה

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א הסתיים היום (ג') בירידות לאחר שנפתח במגמה חיובית, על רקע עליות שערים בבורסות חו"ל.

 

דויטשה בנק ממליץ למשקיעים לעשות שורט על השקל, לאחר שחזר להיסחר ברמות שיא היסטוריות. המלצה דומה של דויטשה בנק בסוף יוני החלה גל ירידות שגרם לנסיגה זמנית בשערו של השקל, אך בימים האחרונים שב המטבע הישראלי להתחזק, והוא מתקרב לרמות השיא של כל הזמנים שנרשמו ביוני האחרון. השקל הוא כיום המטבע השני הכי יקר בעולם, אחרי הרנמינבי (יואן), המטבע הסיני. 

"כוחות ואינטרסים אדירים פועלים בכדי שהממשלה הזאת לא תצליח לפתור את משבר הדיור. לא יעזור להם כלום אנחנו נתכנן, נשווק ונבנה עד שהמשבר ייפתר", כך אמר אתמול שר האוצר משה כחלון בטקס חתימה על הסכם-גג במגדל העמק. "תוכנית 'מחיר למשתכן' שמה סוף לעידן שיזמים וקבלנים ניהלו את הביקושים וההיצעים של מדינת ישראל. אף שר לא יעז להפסיק את התוכנית. קרקעות המדינה הן לא קולה, הן משאב של הציבור" [לידיעה  המלאה].

שוק קרנות הנאמנות מנהל כיום נכסים בשווי מצרפי של כ-237 מיליארד שקל. מדובר בגידול של כ-11% בשווי הנכסים שבקרנות הנאמנות הישראליות מאז תחילת השנה - גידול של יותר מ-23 מיליארד שקל בהיקף השקלי. נכון לסוף אוקטובר נוהלו בקרנות המניות בישראל כ-17 מיליארד שקל (כ-7.2% משוק הקרנות), בעוד שבקרנות גמישות נוהלו כ-5.5 מיליארד שקל נוספים (כ-2.3% משוק הקרנות). לצד זאת, בקרנות מניות בחו"ל נוהלו בסוף החודש החולף נכסים בשווי מצרפי של כ-13.5 מיליארד שקל (כ-5.7% מהשוק).  

בית ההשקעות ילין לפידות ממשיך לגייס כספים בסיוע יועצי ההשקעות בבנקים, והפך לשחקן השני בגודלו בשוק קרנות הנאמנות, שני רק למיטב דש. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, יצא בשבת ליפן, שם החל את סיורו באסיה, שיכלול חמש מדינות ב-12 ימים. כצפוי, האיום מצד קוריאה הצפונית גורר את טראמפ ליצור חזית אחידה עם יפן. טראמפ אמר אתמול כי ארצו תתייצב לצד יפן במקרה שצפון קוריאה תאיים על המדינה, כך לפי דיווח של רויטרס. אחרי ביקוריו ביפן ובקוריאה הדרומית, אליה הגיע הבוקר, יגיע טראמפ לבייג'ינג, על מנת ללחוץ על נשיא סין שי ג'ינפינג להגביר את המאמצים לבלימת קוריאה הצפונית.

בשבוע שעבר מינה נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, את ג'רום פאואל כיו"ר הבא של הפדרל ריזרב. ג'רי קוטשטינו, מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון לסקירת מסחר, סבור כי "מידה לא קטנה של אי ודאות הוסרה, כאשר נבחר ג'רום פאואל ליו"ר הפד האמריקאי. המינוי נחשב נוח מאד לשוקי ההון, שכן פאואל שהינו חבר בפד גם כיום, צפוי להמשיך את הקו של ג'נט ילן בהעלאה איטית ככל האפשר של הריבית בארה"ב. גם הנגיד הבריטי הצטרף השבוע למועדון של מעט מאד מדינות, אשר החלו להעלות את הריבית לאחר שנים ארוכות. הריבית בבריטניה עלתה ב- 0.25% ל- 0.5%. אך האם זה באמת מזיז לשווקים?! האינפלציה בבריטניה הגיעה כבר לקצב של 3% בשנה האחרונה והריבית היא רק 0.5%.

"בכל העולם הריבית נמצאת רחוק מאד ממקומה הטבעי. על כן, כל עוד רווחי החברות עולים, הצמיחה הכלכלית משתפרת ואין אינפלציה שמכריחה את נגידי הבנקים המרכזיים להעלות ריבית, אפיק המניות צפוי להמשיך להניב תשואה עודפת, בדגש על מניות ביפן ובגרמניה וסקטורים נבחרים בארה"ב כמו טכנולוגיה ופיננסים".

סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' הורידה את דירוג החוב של טבע  בשתי דרגות לרמת "זבל", מ-BBB מינוס ל-BB עם תחזית שלילית - מה שאומר שהורדה נוספת תיתכן בקרוב. ברמה החדשה האג"ח של טבע מוגדר ע"י פיץ' כלא ראוי להשקעה. בשתי סוכנויות הדירוג האחרות S&P ומודי'ס הדירוג של טבע עדיין נמצא בקטגוריית השקעה, רמה אחת מעל אג"ח "זבל". הדירוג מתייחס לחוב בהיקף 35 מיליארד דולר של חברת התרופות הישראלית.

מיילן פרסמה תוצאותיה אתמול, ימים מספר לאחר טבע, ודיווחה על רווח של 1.1 דולר למניה, בעוד התחזיות המוקדמות צפו רווח של 1.2 דולר למניה. הכנסות החברה הסתכמו ב-3 מיליארד דולר, ירידה של 2.3% ביחס לרבעון המקביל ונמוך מתחזיות האנליסטים, שציפו להכנסות של 3.1 מיליארד דולר. הרווח הנקי Non-GAAP יגיע ב-2017 ל-2.4-2.5 מיליארד דולר. הרווח הנקי למניה ברבעון הרביעי יגיע, אם כך, ל-1.32-1.57 דולר, גבוה משמעותית מ-1.1 דולר שנרשם כאמור היום.

מניות חברות הגז המשיכו לרכז עניין, לאחר שאנרג'יאן הודיעה בשבוע שעבר כי כמות הגז המאגרי כריש ותנין גדולה מהתחזיות המוקדמות. ניתן לצפות לירידת מחירי הגז הטבעי, מה שיפגע בהכנסות השותפות הוותיקות, ובראשן דלק קידוחים , רציו  ותמר פטרוליום 

בזק  עמדה במוקד גם היום, לאחר שאתמול המליצה הרשות לני"ע להגיש כתבי אישום נגד בכירי בזק ומנכ"ל משרד התקשורת. בין היתר הומלץ להעמיד לדין את בעל השליטה, שאול אלוביץ', ומנכ"לית בזק, סטלה הנדלר. מאז נודע על חקירת רשות ניירות ערך, בסוף חודש יוני השנה, איבדה מניית בזק 14.5% מערכה. מחודש יוני ועד אוגוסט, המניה כבר נפלה בשיעור גבוה יותר, של כ-23%, אך לאחרונה המניה התאוששה מעט. 

טאואר   פרסמה התוצאות לרבעון השלישי. מכירות החברה לרבעון רשמו עלייה של 355 מיליון דולר, עלייה של 9% מהתקופה המקבילה אשתקד. אילן ארד קשת, מנכ"ל בית ההשקעות יצירה, אמר כי "טאואר הציגה דוח טוב, החברה דיווחה על הכנסות שיא של 355 מיליון דולר, מעט מתחת לממוצע האנליסטים. הרווח למניה עמד 56 מול צפי של 49 סנט למניה, לתקופה של תשעת החודשים של השנה מציגה טאואר צמיחה של 13% למול התקופה המקבילה אשתקד כאשר הצמיחה האורגנית ללא מפעלי הייצור של פנסוניק ומקסים עומדת על 27%. הדוח האחרון מאשרר מבחינתנו את היחסים הפיננסים הטובים של החברה ev/ebitda מתחת ל- 6, מכפיל רווח של כ- 16, יחס חוב לתזרים מזומנים נמוך מ- 3, מספרים נמוכים בהרבה ממקבילותיה האמריקאיות.

"בנוסף, טאואר פרסמה תחזית פושרת יחסית לצפי אך יש לזכור כי החברה פועלת במספר רב של התמחויות בתחומי צמיחה. בתור חברת צמיחה שעלתה כ-23% רק ברבעון האחרון וכ-48% מתחילת שנה, המשקיעים מצפים לדוח טוב גם בשורת הרווח גם בשורת ההכנסות וגם בתחזית קדימה, ברגע שאחד מהם חסר צפויה פגיעה זמנית במחיר המניה, מכיוון שמדובר בחברה מעולה שמציגה צמיחה לאורך שנים מבחינתנו כל ירידה כזו היא הזדמנות קניה".