הבורסה הגדולה בעולם מהמרת על הביטקוין

בשבוע שעבר נחשפה תוכניתה של מפעילת הבורסות CME להשיק חוזה עתידי על הביטקוין ■ צעד זה מהווה אינדיקציה לכך שהתעשייה הפיננסית מתחילה להתרגל למטבע הדיגיטלי התנודתי

טרנס דאפי / צילום: צילום: רויטרס - Gary Ca
טרנס דאפי / צילום: צילום: רויטרס - Gary Ca

בתחילת אוקטובר נפגש מנכ"ל ויו"ר CME, טרנס דאפי, עם אחד מעוזריו הבכירים ביותר, והשיק תוכנית מסוכנת שמפעילת הבורסות הזו פיתחה בחשאי בשנתיים האחרונות: השקת חוזה עתידי על הביטקוין.

התוכנית נחשפה בשבוע שעבר, והיא ייצגה צעד גדול לקרת הכנסת המטבע הדיגיטלי התנודתי מאוד אל הזרם המרכזי. הביטקוין, שהחל להיסחר רק ב-2009, נחשב מאז לשוק נישה, והוא ממשיך לסבול מדימוי של קשר לפעילות לא חוקית ולעבריינים.

בזכות דאפי, הביטקוין נהנה כעת מברכתה של ענקית בורסות עולמית בשווי 47.6 מיליארד דולר. אם CME משיקגו תוכל לבסס שוק חוזי ביטקוין חי ובועט, גם הבנקים בוול סטריט וגם המשקיעים הקטנים יהיו צפויים יותר לסחור במטבע הדיגיטלי, אומרים פעילי שוק רבים. CME מתכננת לרשום את חוזי הביטקוין למסחר בסף שנה זו, בכפוף לאישור הרגולציה.

ההכרזה של CME היא האינדיקציה הברורה ביותר עד כה לכך שהתעשייה הפיננסית מתחילה להתרגל לביטקוין. רק לפני כמה שבועות הודיעה קבוצת גולדמן זאקס שהיא שוקלת להקים יחידת מסחר במטבעות דיגיטליים. יריבתה הקטנה יותר של CME בשיקגו, Cboe Global Markets, הודיעה גם היא באוגוסט שהיא תשיק שוק חוזי ביטקוין עתידיים. 

מחיר הביטקוין
 מחיר הביטקוין

מסתכן בגרימת נזק למוניטין החברה

אם חוזי המטבע הדיגיטלי יתפסו, דאפי יוסיף עוד הישג חשוב לכהונתו ב-CME, אם כי הוא מסתכן בגרימת נזק מוניטין חמור לחברה שלו אם החוזה ייכשל או יצית מחלוקת.

דאפי, בעברו סוחר חוזי בשר חזיר, שהתחיל את הקרירה בזירות המסחר הסוערות של בורסת המסחר בשיקגו, ממונה כעת על אימפריית בורסות מסועפת שמנהלת מגוון מסחרר של שווקים, מנפט גולמי וזהב עד חוזים על מניות. כיו"ר CME מאז 2002, דאפי עזר להפוך את החברה למפעילת הבורסות המובילה בעולם, שיש לה שיתופי פעולה עם לשכת המסחר בשיקגו מאז 2007 ועם בורסת הסחורות בניו יורק מ-2008. הוא טיפל גם במשימה העדינה של שכנוע סוחרי הזירה החזקים לשעבר של CME להשלים עם יותר מסחר אלקטרוני, כשהוא נעזר בהיסטוריה שלו בזירות המסחר כדי לעשות נפשות לשינוי הזה.

דאפי התמנה למנכ"ל רק לפני שנה, אחרי שקודמו פרש במפתיע. מאז, מניית CME עלתה בקרוב ל-20%. המעבר לביטקוין הוא ההימור הנועז ביותר שהוא לוקח כמנכ"ל.

"מטבעו אני חושב שהוא בחור די שמרן, אבל הוא פועל במהירות כשהוא צריך לפעול", אמר ריץ' רופטו, אנליסט בסנדלר או'ניל ושות'.

CME לא הרבתה לדבר על תוכנית הביטקוין שלה לפני ההודעה ביום שלישי שעבר, וכמה דיווחים בתקשורת אמרו שהיא קיבלה רגליים קרות מהרעיון. אבל מאחורי הקלעים, החברה מניחה זה זמן רב את התשתית להשקה.

בנובמבר 2016, אחרי קרוב לשנת עבודה, החלה CME לפרסם מדד מחירי ביטקוין יומי, שיהיה הבסיס לחוזים עתידיים החדשים שלה. לאחרונה היא התייעצה עם יועצים חיצוניים, כולל משקיעי ביטקוין גדולים, על איך שהחוזים יעבדו, מסרו אנשים יודעי דבר. בפגישה בניו יורק במאי, דנה הקבוצה באופן הטיפול של CME ב"מזלג" - מצב שבו מתכנתים דיסידנטים ישיקו גרסה חלופית של ביטקוין.

דאפי אומר שהוא נתן אור ירוק להשקה באוקטובר, אחרי שחזר ושמע מלקוחות של CME שהם מעוניינים בחוזי ביטקוין. הוא לא מסר מי השתדל אצלו ישירות, אבל מנהל אחר בחברה אמר שהיא שמעה חברות מסחר אלקטרוני, קרנות גידור ומנפיקי קרנות סחירות, וכן בנקים שלקוחות שלהם שאלו שאלות על הביטקוין.

המנכ"ל בן ה-59 אמר שהוא החל להרגיש בנוח עם הביטקוין אחרי שראה שהוא שורד מכות חוזרות ונשנות, כמו הצעדים שננקטו נגדו בסין, שהיא מוקד עולמי למטבע הדיגיטלי. "זה סיפור שלא רוצה להיעלם", הוא אמר.

CME מרוויחה מגביית עמלות כאשר החוזים העתידיים נסחרים בשווקים שלה. זה אומר שהיא ניטרלית לגבי מחירי הסחורות עצמם, אבל רווחיה עולים עם מחזורי מסחר גדולים יותר, מה שאומר בדרך כלל קפיצות של תנודתיות.

יצירת שוק חדש לביטקוין, שידוע לשמצה בתנודות המחירים שלו, יכולה לנפח את פעילות המסחר של CME, ולהכניס עמלות חדשות כאשר התנודתיות בשוקים רבים מתונה. המטבע דיגיטלי עלה ביותר מ-600% השנה, לשיא זמני של מעל 7,300 דולר ביום חמישי שעבר.

אבל הספקנים מכנים את תופעת הביטקוין בועה שתפקע בסופו של דבר, עם השלכות אפשריות על CME.

להתגבר על הספקנות

"אם השוק יקרוס והרבה משקיעים קטנים ייפגעו, הם יאשימו את שוק החוזים העתידיים, כפי שהם עשו מאות פעמים לאורך ההיסטוריה", אמר ניל וולקוף, לשעבר מנכ"ל בורסת המניות האמריקאית.

דאפי יודע שהמסחר הזה כרוך בסיכון מובנה. כסוחר זירה צעיר ב-1981 הוא שמע לא נכון הזמנה של לקוח, והפסיד 150 אלף דולר, אירוע שכמעט סיים את הקריירה שלו כסוחר. הוא חולץ על-ידי המורה הרוחני שלו בזמנו, סוחר בדימוס בשם וינסנט שרייבר. דאפי הקדיש שלוש שנים להחזרת החוב, מכסף שהוא הרוויח מהמסחר היומי ומעבודה כברמן בלילות.

היום תלוי פורטרט של שרייבר המנוח במשרדו של דאפי, בין תמונות ממוסגרות של כוכבי הוליווד ופוליטיקאים שאיתם התיידד הבוס של CME במרוצת השנים, כמו הילארי קלינטון וג'ון ביינר (יו"ר בית הנבחרים לשעבר).

דאפי, רפובליקני רשום שתרם לפוליטיקאים משתי המפלגות, מכיר היטב את וושינגטון, והוא העיד בקונגרס עשרות פעמים. הכישרון שלו בשכנוע מפקחים עשוי לקדם את תוכניות הביטקוין של CME, ולהתגבר על הספקנות שממונים רבים חשים ביחס למטבע הדיגיטלי. CME זקוקה לאישור הרגולטור שלה - נציבות המסחר בחוזי סחורות - כדי להשיק את חוזה הביטקוין.

דאפי מכיר בכך שההימור הגדול שלו עלול להיכשל. "אני לא אומר שזה הולך לעבוד", הוא אומר, "אבל אני יודע שיש ביקוש מצטבר מצד אנשים להשתתף בזה, ואני הולך להציע את זה בפלטפורמה מפוקחת".