לידר שוקי הון על קבוצת דלק: "האפסייד הסחיר - כ-30%"

האנליסט יהונתן שוחט: "משיחת הוועידה של נובל אנרג'י עולה כי החברה צופה שתמכור 7.5% נוספים מחלקה בתמר במהלך השנה הקרובה", וש"התמורה מהמכירה תשמש את החברה להמשך השקעות בפיתוח לוויתן"

יש אפסייד סחיר של כ-30% במניית קבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, כך נכתב אתמול (ב') על-ידי כלכלני לידר שוקי הון בסקירה הכוללת עדכון מודל ה-NAV הסחיר של קבוצת דלק. את הסקירה כתב האנליסט יהונתן שוחט מלידר שוקי הון - בעקבות הכנס שערכה דלק קידוחים בשבוע שעבר, שבו "הוצגה ההתקדמות המשמעותית בפיתוח מאגר לוויתן". הסקירה נכתבה בהתחשב בכך ש"משיחת הוועידה של נובל אנרג'י עולה כי החברה צופה כי תמכור 7.5% נוספים מחלקה בתמר במהלך השנה הקרובה", וש"התמורה מהמכירה תשמש את החברה להמשך השקעות בפיתוח לוויתן".

לצד זאת צירף שוחט הערכת שווי על פי מודל ה-NAV הסחיר לקבוצת דלק, שממנה עולה כי לטעמו "האפסייד הסחיר עומד על כ-30.4%", כאמור. ההמלצה החיובית של לידר באה על רקע חולשה במניית קבוצת דלק, לאחר שמתחילת השנה היא השילה כ-30% מערכה. בסיכום שנתי מציגה מניית הקבוצה ירידה של כ-20%, שמצטברת לכ-50% בשלוש השנים האחרונות, ומשקפת לה שווי נוכחי של כ-6.5 מיליארד שקל.

יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים שבשליטת קבוצת דלק נסחרת במגמה דומה, אם כי מתונה קצת יותר, עם ירידות של כ-20% מתחילת השנה. שווייה הנוכחי של השותפות מתקרב ל-11.4 מיליארד שקל, אחרי שבשלוש השנים האחרונות נשחק ערך יחידות ההשתתפות שלה בכ-37%.

מכירת המשכנתאות על ידי הבנקים

כמו כן, במסגרת הסקירה התייחס האנליסט אלון גלזר גם ל"מכירת תיקי המשכנתאות על-ידי הבנקים" למערכת המוסדית (שבה נקטו הבנקים לאומי, מזרחי טפחות והפועלים), ש"התחילה בעיקר כפתרון לצורכי ההון של הבנקים, והפכה כיום בעיקר לדרך של הבנקים (בעיקר של מזרחי) להגדלת הרווחיות ולניצול פתיחת מרווחי האשראי בתחום המשכנתאות".

לדברי גלזר, הרווחיות מגיעה משני מקורות: "הבנק ממשיך ליהנות מהעמלות התפעוליות ומעמלות הביטוח בגין כל התיק, ובנוסף הבנק יכול להחליף את המשכנתא הנמכרת במשכנתא עם מרווח פיננסי גבוה יותר".

ואולם, אומר גלזר, "אנו מעריכים כי לא צפויה מכירת תיקי משכנתאות בהיקפים גדולים בשנים הקרובות". לדברי גלזר לא היה מדובר במגמה משמעותית, כי אם כפועל יוצא בעיקר של צורכי חיזוק הון - שהושגו, והיקף מכירת תיקי המשכנתאות הבנקאיים למערכת המוסדית תיוותר בהיקף נמוך יחסית. לדבריו, "למרות היתרונות הרבים במכשיר, אנו לא צופים גידול משמעותי במכירת משכנתאות, הן בשל התשואות הנמוכות יחסית במשכנתאות הנמכרות, הן בשל הביקורת הציבורית והחששות של המוסדיים ושל בנק ישראל, והן מאחר שלבנקים כבר אין בעיות הון".

זאת, להוציא בנק המזרחי, שרואה רווחים של "כ-30-50 מיליון שקל ברוטו בשנה", לפי גלזר, כתוצאה מ"החלפת תיק המשכנתאות הנוכחי".