זברה מדיקל של אייל גורה חתמה על שת"פ עם גוגל

לפני שבוע יצאה זברה בתוכנית תמחור "סריקה אחת - דולר אחד" כדי לפשט את המודלים הכלכליים בתחום הרפואי

אלעד בנימין, זברה מדיקל. "להטיב עם החולים" / צילום: איל יצהר
אלעד בנימין, זברה מדיקל. "להטיב עם החולים" / צילום: איל יצהר

חברת זברה מדיקל, שפיתחה יכולות ניתוח תמונות רפואיות לשם עזרה לאבחון על-ידי רופא וכן אבחון לפני רופא, הודיעה כי חתמה על שיתוף-פעולה עם גוגל. במסגרת ההסכם, גוגל תציע את השירות של זברה כחלק מהשירות שלה לשמירת מידע רפואי בענן, כאשר כל סריקה רפואית שתישמר בענן של גוגל, תעבור אוטומטית את כל הסריקות שמציעה זברה.

זברה מדיקל, שהוקמה על-ידי אייל גורה, אייל טולדנו ואלעד בנימין, בונה את עצמה כ-One Stop Shop לפענוח אוטומטי של סריקות רפואיות, בעוד רוב מתחרותיה מתמחות בסריקה לאיתור מחלה ספציפית או סריקה של חלק גוף ספציפי.

המיצוב הזה אפשר לה להשיק בשבוע שעבר את יוזמת "דולר אחד, סריקה אחת" (A|1), במסגרתו מציעה זברה מדיקל לכל בית חולים לסרוק את התמונות הרפואיות בכל האלגוריתמים הרלוונטיים מתוך אלה שפיתה זברה מדיקל, כשהמחיר הוא דולר אחד לסריקה ללא תלות במספר הפענוחים. כך למשל, בית חולים יכול לטעון לתוך התכנה של החברה (או לענן של גוגל) צילום חזה, והוא יעבור אוטומטית בדיקות לשלילת כל הבעיות הרפואיות שניתנות לאיתור על-ידי האלגוריתמים השונים של זברה באותו אזור שצולם.

באמצעות שיתוף-הפעולה עם גוגל, היכולות הללו יהיו זמינות לכל בית חולים בעולם, מבלי כל צורך לבית החולים להתקין מערכת של זברה מדיקל.

בנוסף למודל הדולר לסריקה בענן, המוצר גם מותקן כמערכת עצמאית ב-50 בתי חולים.

בראיון ל"גלובס" שניתן כשבוע לפני פרסום השת"פ, אמר גורה: "אנחנו משיקים מודל של תמחור שווה לכל נפש, שיאפשר לסריקות הללו להגיע לא רק לבתי החולים המובילים אלא לכל בתי החולים בעולם, כולל במקומות או מדינות שבהן ישנה זמינות נמוכה יותר של רדיולוגים מומחים. בתמחור מסוג זה, יקח לנו אולי יותר זמן להגיע למכירות גבוהות, אולם אנחנו מעריכים כי ההיקף הכולל של המכירות יפצה אותנו פי כמה וכמה בהמשך הדרך. בזכות הגישה הזו כבר חתמנו הסכמים בהודו ובאפריקה". גישה כזו גם ממקסמת את המידע שבידי החברה, מה שמאפשר לה לייעל עוד יותר את האלגוריתמים.

החברה אינה מוסרת מה היקף המכירות שלה כיום, אולם גורה סיפר כי עד היום בוצעו כמיליון סריקות על-ידי זברה (כולל סריקות פיילוט ובמסגרת ניסויים קליניים).

גישת "הכל כלול בדולר לסריקה" מאפשרת לבתי חולים לבצע סריקות לא רק לאיתור מחלות שאליהן מכוונים תסמינים קליניים של המטופל, אלא גם לאתר מראש מחלות לפני הופעת התסמינים. כך למשל, מניסוי שערכה החברה היא גילתה כי היא יכולה לאתר שברי דחיסה זעירים המאותתים על תחילתה של מחלת אוסטיאופורוזיס, עוד לפני שמופיעים שברים שגורמים לסבל מורגש ולפעמים אף לפני שרדיולוגים יכולים לראות את השברים אם יביטו בתמונה ללא ההניחה של התוכנה. כך, בכל תמונת הדמיה שבה מופיעות עצמות (גם אם צולמה למטרות אחרות), ניתן לשלול או לאתר אוסטיאופורוזיס ולהתחיל בתהליכי מניעה וטיפול לפני שהמחלה מחמירה.

גישה מניעתית שכזו יכולה לעודד שימוש בתרופות משלב מוקדם יותר, ולכן חברות התרופות מעודדות את הטמעת מערכת. מאידך, היא עשויה לחסוך למערכת הבריאות סכומים שהיום מוצאים עבור טיפול תומך לאחר החמרת המחלה.

כיום הגישה הזו מיושמת באוסטיאופורוזיס, ובעתיד היא עשויה להתאים לתחומים נוספים, למשל מניעה של התקפי לב.

זברה מדיקל הוקמה ב-2014 כאשר אייל גורה היה בעצמו מאושפז בבית חולים לאחר תאונת צלילה, אך לא אבחנה ברורה. גורה היה אז יו"ר חברת עיבוד התמונה פיקסקאוט (שנמכה בסופו של דבר לגטי אימג'ז ב-20 מיליון דולר לאחר שגייסה מיליון דולר בלבד). בעודו ממתין לרדיולוג, חשב גורה על יישומי עיבוד התמונה לעולם הרפואי. "המילים ביג דאטה ודיפ לרנינג עוד לא היו נפוצות אז", הוא אומר היום.

ההתחלה של זברה מדיקל עוד לפני פרוץ התחום, אפשרה לה שהות להשיג את המידע הדרוש לבניית האלגוריתם. "היו לנו 10 מיליון תמונות, אי אפשר בלי זה. התחלנו בסי טי, אחרי כן ממוגרפיה ועכשיו אנחנו מפענחים גם צילומי רנטגן. בקרוב ניכנס לתחום ה MRIוהאולטרסאונד". בין המחלות שהאלגוריתמים של החברה מזהים נמצאים: אוסטיאופורוזיס, כבד שומני, מפרצת עורקים, אמפיזמה, חסימות עורקים.

גורה: "מערכות עיבוד תמונה באופן כללי, שיפרו את הדיוק שלהם דרמטית כך שאם רק ב-2012 למערכות תיוג התמונות של גוגל היו 16% טעות, היום הן טובות מבני אדם"

- הרדיולוגים הם הלקוחות שלכם בתחום מערכת הבריאות. הם לא מנסים לחסום אתכם?

"יש ביקוש כל כך גבוה היום לרדיולוגים שהם רק שמחים שאנחנו מיעלים את עבודתם, ומונעים מהם טעויות שיכולות להיות קטלניות. אנחנו רוצים להפוך כל רדיולוג ליעיל פי 10, וגם אז כל הרדיולוגים בעולם לא יספיקו. מעבר לכך, אנחנו גם מקלים עליהם את החיים מסביב, למשל על-ידי הוספה למערכת של רכיב שכותב עבורם דוחות". גם היום, המילה האחרונה לגבי כל סקירה היא של הרדיולוג.

לפעמים זברה מוכרת ישירות לבתי החולים ולעיתים היא מהווה רכיב בתוך מערכות אגירת תמונות בבית החולים (מערכות PACS). "ישראל היא מעצמה בתחום ה-PACS, כל הטאלנט בתחום נמצא כאן, מרוכז בעיקר בחיפה, בחברות כמו פיליפס, GE, IBM, ובחברת אלגוטק ברננה שנרכשה על-ידי קואדק". אלעד בנימין, היום מנכ"ל זברה, היה בעבר בכיר באלגוטק. 

"מערכת היחסים שלנו עם חברות ה-PACS היא מצויינת כי כולם רוצים להראות שיש להם משהו בתחום ה-AI", אומר גורה.

מלבד זברה מדיקל בה הוא משממש כיו"ר, גורה משקיע בשתי חברות נוספות בתחום הרפואי. האחת היא מדיסייף, שדייסה לאחרונה 8 מיליון דולר עבור הפעילות שלה לאיתור טעויות במתן תרופות (בגישה של ביג דאטה ודיפ לרנינג, כמובן). גם מדיסייף נכנסה לתחום מוקדם יחסית ולכן נחשבת למובילה בתחום. "החברה מוכרת כבר במספר מיליוני דולרים ויש לה 4.5 מיליון משתמשים קבועים, מהם מפיקים גם מידע המעניין מאוד את חברות התרופות".

חברה צעירה יותר היא KolGene, שמנסה לפתור בעיה לוגיסטית בתחום הבדיקות גנטיות, הן בדיקות לקראת ותוך כדי הריון והן בתחום החם של אפיון גנטי של גידולים סרטניים לשם התאמת תרופות לסוג הגידול.

גורה: "נוספו בשנים האחרונות עוד 60 אלף סוגי בדיקות גנטיות בעולם. הרופאים עוד לא הסתגלו לבדיקות שכבר היו. אנחנו מאפשרים לקלינאים למצוא מי המעבדה הנכונה לכל בדיקה ומהווים זירת מסחר למעבדות האלה - הרופא מבקש הצעת מחיר, מקבל הצעה מאחת מ-52 מעבדות, ואחר כך יכול לעקוב אחר סטטוס ההזמנה. היום בדיקות הולכות לאיבוד או נשכחות וזמן רב מושקע בלנסות להבין איפה הבדיקה ואם כבר יש תשובה".

זברה: תעודת זהות

שנת הקמה: 2014

תחום פעילות: פיענוח אוטומטי של תמונות הדמיה

מייסדים: אייל גורה, אלעד בנימין ואייל טולדנו

מנכ"ל: אלעד בנימין

גיוסי הון עד היום: כ-20 מיליון דולר בהובלת Intermountain Healthcare, Koshla Ventures, Ourcrowd.