השקעה בטוחה? 10 דברים שכדאי לדעת על גיוסי ICO

יותר ויותר חברות מבצעות גיוסי ICO - כלומר, מציעות לציבור לרכוש מטבעות קריפטוגרפיים שלהן כדי לממן את פעילותן ■ באילו מקרים כדאי להשקיע ולרכוש מטבעות ב-ICO, ומתי ממש לא?

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

1. מה זה ICO?

ICO, ראשי תיבות של Initial Coin Offering, הוא תהליך שבו חברה מוכרת מטבעות (Tokens) קריפטוגרפים המבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין. המטבעות יכולים להיות Native Tokens, המהווים חלק אינהרנטי מתשתית הבלוקצ'יין שעל בסיסו הם נוצרו וחסרי שימוש ספציפי מעבר ליכולת עבירות, דוגמת הביטקוין המוכר, או Utility Tokens, אשר להם שימוש מסוים בפלטפורמה או שירותים של הגוף המנפיק.

2. מדוע בזמן האחרון אנחנו שומעים על יותר ויותר חברות שמשתמשות ב-ICO?

מדובר בטכנולוגיה חדשה בשלבי התפתחות, שתפסה תאוצה יוצאת דופן בשנה האחרונה. במקור, ICO היווה כלי לגיוס מקורות מימון עבור סטארט-אפים שמוצריהם התבססו על בלוקצ'יין, בין היתר מכיוון שלא הייתה להם גישה למקורות מימון מסורתיים יותר. ככל שטכנולוגיית הבלוקצ'יין מתפתחת ונהיית יותר נפוצה, וככל שחברות מצליחות לגייס סכומי כסף משמעותיים באמצעות ICO, כך הפרקטיקה מקבלת יותר חשיפה תקשורתית ויותר חברות מבקשות לבצע ICO. ה-ICO נתפס ככלי יחסית נוח למימון פעילות חברה, ללא מתן זכויות ניהול וזכויות כלכליות עודפות למשקיעים.

3. מה המשקיע צריך לבחון לפני שהוא שוקל לרכוש מטבעות ב-ICO?

מקובל שחברות שמבצעות ICO מפרסמות White Paper - מסמך שמסביר על החברה, על המוצר שלה ועל המטבע שאותו היא מוכרת. זהו מקור משמעותי לאינפורמציה שתעזור למשקיע לקבל החלטה מושכלת. מכיוון שלרוב ה-ICO מבוצע לפני שהמוצר של החברה מפותח במלואו, מומלץ לבחון את הצוות שעומד מאחורי ה-ICO ולראות שהוא אכן מסוגל לפתח את המוצר או הטכנולוגיה ולבצע את התוכניות שעל בסיסן ה-ICO נעשה.

4. מה ההבדל בין IPO ל-ICO?

מעבר לכך שהמונח ICO נלקח בהשאלה מהשם IPO, מדובר בשני תהליכים שונים בתכלית. IPO הוא תהליך שבמסגרתו חברה מציעה לציבור לרכוש ממניותיה והופכת מחברה פרטית לציבורית. IPO מנוהל לפי כללי רגולציה מאוד מפורטים והמניות מוצעות בבורסה מוכרת.

לרוב מדובר בחברה עם היסטוריית פעילות רחבה, וה-IPO מהווה סוג של אקזיט שבו היזמים והמשקיעים המוקדמים יכולים להנזיל את ההשקעות שלהם.

לעומתו, ICO הוא תהליך שבמסגרתו חברה מציעה לציבור לרכוש מטבעות קריפטוגרפיים שלה. כיום, אין רגולציה שמכתיבה את אופן ניהול ה-ICO, והחברה היא זו שמחליטה על אופן ביצועו. בניגוד לניירות ערך המוצעים ב-IPO, מטבעות לא מייצגים זכות בעלות בחברה או זכות השתתפות ברווחיה, אלא זכות שימוש במוצר או בפלטפורמה שאותם החברה מפתחת. ICO מבוצע לרוב על ידי חברות בתחילת דרכן ומהווה כלי למימון פיתוח המוצר, ולא אקזיט.

5. מהי טכנולוגיית הבלוקצ'יין ומדוע היא מקושרת ל-ICO?

בלוקצ'יין היא טכנולוגיה המאפשרת יצירת מרשם או מסד נתונים מבוזר (Decentralized Ledger), שלא מאוחסן או מנוהל על ידי גוף או ארגון מרכזי, אלא מוחזק, מנוהל ומאובטח באופן מפוזר על ידי המשתמשים בו. הטכנולוגיה מאפשרת, בין היתר, לבצע עסקאות peer-to-peer ללא מתווך (דוגמת בנקים) ברמת אמון גבוהה.

אחד הכלים הבסיסיים ביותר שבו אנשים משתמשים לצורך ביצוע עסקאות הוא מטבעות, שמהווים אמצעי חליפין, ולכן טכנולוגיה זו מתאימה באופן טבעי ליצירת מטבעות אשר ניתן לבצע באמצעותם עסקאות על הבלוקצ'יין. הדוגמה הבולטת לאמצעי תשלום כאמור היא מטבע הביטקוין.

6. איזו רגולציה כדאי שהממשלה תחיל על ICO?

כרגע אין חוקים ספציפיים שמתייחסים ל-ICOs, אך רשויות במדינות שונות מחילות על ICOs חוקים קיימים רלוונטיים, אשר העיקריים ביניהם הם דיני ניירות ערך ודיני איסור הלבנת הון. ההסדרים הקיימים לא תמיד מתמודדים בצורה נכונה עם ICOs, ולכן יש חשיבות מכרעת לעיצוב המטבע המוצע והליך המכירה באופן שיתמודד עם רגולציה קיימת. שוק ה-ICOs עדיין בחיתוליו, ולהערכתנו בשנתיים-שלוש הקרובות, במידה והתופעה תימשך, מדינות יתאימו את החוקים הקיימים לתהליך ה-ICO או יאמצו חוקים ייעודיים להסדרת התחום.

7. יש דוגמה לסיפורי הצלחה של ICO?

FileCoin גייסה לפחות 250 מיליון דולר, Bancor Protocol הישראלית גייסה 153 מיליון דולר, ו-Kik גייסה כ-100 מיליון דולר. חלק ניכר מה-ICOs בוצעו כאשר השווי של הביטקוין והאיתריום היה נמוך משמעותית מהשווי כיום. מאחר שרוב התמורה המתקבלת ממכירת טוקנים משולמת במטבעות אלו, השווי של הכסף שגויס ב-ICO המשיך לעלות וחברות אלו מחזיקות היום סכומים גבוהים אף יותר.

8. ודוגמה לסיפורי כישלון?

Tezos גייסה 232 מיליון דולר ב-ICO ונקלעה לסכסוכי הנהלה. סכסוכים אלה עלולים לפגוע בפיתוח המוצר ולהציב את כספם של המשקיעים בסכנה. זו דוגמה לכך שעיון בצוות שמאחורי ה-ICO ובמבנה המנפיק חשוב ביותר טרם קבלת החלטת השקעה. בחודשים האחרונים, בעקבות כניסה של מיזמים רבים לתחום, נוצר מצב של צפיפות בעולם ה-ICOs. לאור זאת, על אף שערכו של הביטקוין עולה, מה שבעבר היווה סממן לשוק המטבעות הקריפטוגרפים כולו, ערכם של מטבעות רבים נמצא מתחת לערך ההנפקה שלהם.

9. האם בעתיד יהיו יותר חברות שמשתמשות ב-ICO?

ככל שהשוק יעבור תהליך של התבגרות וברגע שתהיה רגולציה שתסדיר את הענף, כך תצטמצם העמימות בתהליך ולהערכתנו יותר יזמים ישתמשו ב-ICO. ככל שטכנולוגיית הבלוקצ'יין תאומץ באופן יותר רחב, ייתכן שגם מניות תונפקנה בעזרת טכנולוגיה זו וייווצר טשטוש בין גיוס "מסורתי" ל-ICO.

10. האם מומלץ לחברה לעשות ICO?

על חברה ששוקלת לעשות ICO לבחון האם כלי זה שמתאים לה. יזמים צריכים להבין שה-ICO הוא נקודת הזינוק ולא קו הסיום. לא מדובר באקזיט, אלא בגיוס הון לפיתוח המיזם.

ככל שהקשר של החברה לטכנולוגיית הבלוקצ'יין קטן, ICO פחות יתאים לה ככלי לגיוס הון. למרות הרושם שנוצר בציבור, ICO אינו דרך קלה לגיוס הון, ומדובר בתהליך שדורש רצינות, מאמצים והשקעת משאבים רבים. לכן האפיק מומלץ רק לחברות שבאמת מאמינות שהנפקת מטבע לשימוש במוצר שלה מהווה הכיוון העסקי הנכון מבחינתן במבט צופה עתיד.

ICO גייסו
 ICO גייסו

הכותבים הם מומחי בתחום הבלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים, מטעם משרד עורכי הדין GKH (גרוס)