ביטקוין או ביטקוין 2X? השאלה שמטרידה את שוק המטבעות הדיגיטליים

המתווה הטכנולוגי של המטבע הדיגיטלי המוביל בעולם עומד החודש בפני מבחן קשה, שלא בטוח שתוצאותיו יניבו רווח ■ קוד חדש, Segwit2x, שמטרתו להגדיל את יחידת הנתונים הבסיסית של הבלוקצ'יין ■ התרחישים האפשריים

ביטקוין / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ביטקוין / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נובמבר הוא חודש מורט עצבים לשוק הביטקוין. עדיין לא ברור אם Segwit2x - גרסת התוכנה החדשה של הביטקוין, שפעילותה צפויה להתחיל ביום חמישי הבא, ה-16.11 - תשאיר בסופו של דבר את השוק עם מטבע דיגיטלי אחד או שניים. גורלו של שוק בשווי של יותר מ-120 מיליארד דולר מונח כעת על הכף, ולגמרי לא בטוח שמשקיעי הביטקוין ירוויחו מהזעזועים בשוק.

מחיר הביטקוין כבר עלה ביותר מ-600% מתחילת השנה וחצה את הרף של 7,000 דולר (הבוקר הוא נסחר סביב מחיר של 7,300 דולר). ההכרה במטבע הדיגיטלי מצד המיינסטרים של שוק ההון האמריקאי גוברת והולכת, אחרי שקבוצת CME, מפעילת הבורסות הגדולה בעולם, הודיעה בשבוע שעבר כי תשיק השנה חוזים עתידיים על הביטקוין. אפילו תעשיית המוזיקה מגלה עניין בביטקוין, אחרי שבאחרונה הודיעה הזמרת האיסלנדית המפורסמת ביורק כי ניתן להזמין באתר שלה את האלבום החדש שלה, "Utopia", שיושק בעוד כשבועיים, ולשלם תמורתו במטבעות דיגיטליים.

ואולם, חילוקי דעות לגבי פלטפורמת הקוד הפתוח, שעליה מבוסס הבלוקצ'יין (מסד הנתונים המבוזר) של הביטקוין, גורמים ללא מעט דאגות בשוק. אחרי שנים של ויכוחים על הכיוון שבו הפלטפורמה צריכה להתקדם, הצעה של קוד חדש (או בשפת אנשי התוכנה, "מזלג"), שנקראת Segwit2x (קיצור של Segregated Witness 2), מעמידה את המתווה הטכנולוגי של הביטקוין בפני המבחן הקשה ביותר שעמד בפניו, מאז שהונפק לראשונה בינואר 2009.

בעוד ההצעה זוכה לתמיכה ניכרת מצד כורי ביטקוין ועסקים הפעילים בשוק זה, עדיין לא ברור אם התוכנה החדשה תשנה את החוקים של פלטפורמת הביטקוין הקיימת או אם ייווצר מטבע דיגיטלי חדש, שפעילים בקהילת הביטקוין מכנים אותו bitcoin2x. חוסר הבהירות נובע מכך שמעולם לא נעשה שינוי כה גדול בפלטפורמת הביטקוין - ודאי לא כזה הנתקל בביקורת כה חריפה.

האם חוקי הביטקוין ישתנו?

Segwit2x הוא לא רק הצעה של שינוי בתוכנת הביטקוין, אלא גם הסכם רשמי שנחתם בין כמה קבוצות בתוך קהילת הביטקוין, המעוניינות בשינוי זה. בדומה ל"מזלגות" קודמים ברשת הביטקוין (האחרון שבהם היה עם היווצרות המטבע הדיגיטלי "ביטקוין גולד" ב-23 באוקטובר, ולפניו היה "ביטקוין קאש" ב-1 באוגוסט), Segwit2x מציע שינוי בפרוטוקול התוכנה (הקוד של Segwit2x נקרא BTC1). הפתרון הזה מנסה להגדיל את גודל ה"בלוק" - יחידת הנתונים הבסיסית של הבלוקצ'יין. סוג כזה של שינוי בתוכנה נקרא "מזלג קשיח" - והמשמעות היא שכל מחשב ברשת הביטקוין שלא תותקן עליו תוכנת Segwit2x, לא יהיה חלק מהרשת.

ואולם, המקרה של Segwit2x שונה מזה של "מזלגות" קודמים. בעוד שמפתחי ביטקוין קאש, למשל, יצרו בלוקצ'יין חדש עם חוקים חדשים, המטרה של Segwit2x היא להשאיר את כל משתמשי הביטקוין הקיימים על אותו בלוקצ'יין. לכן, לפתרון הזה יכולות להיות תוצאות אחרות לגמרי.

אפשרות אחת היא שחוקי הביטקוין ישתנו, כאשר כלל (או רוב) כורי הביטקוין יעדכנו את התוכנה שלהם. במקרה כזה, הבלוקצ'יין של הביטקוין ימשיך לפעול, אבל יהיו לו בלוקים גדולים יותר בנפחם (נפח של 2 מגבייט, במקום 1 מגבייט כיום) - כלומר, החוקים של Segwit2x יהפכו לחוקי הביטקוין. אפשרות שנייה היא שייווצרו שני ביטקוינים, זה לצד זה. במקרה כזה, רק חלק מהכורים יעדכנו את התוכנה שלהם, וכך ייווצרו שני בלוקצ'יינים, כל אחד מהם עם חוקים משלו ועם מטבע משלו. ואפשרות שלישית: חוקי הביטקוין לא ישתנו כלל. זה יקרה אם לא יימצא שיעור משמעותי של כורים שיעברו לתוכנה החדשה, וכך רשת הביטקוין תמשיך לפעול על פי החוקים הקיימים.

בעיות טכנולוגיות מורכבות מאוד

כפרוטוקול של קוד פתוח, ביטקוין נשען על קבוצה של מפתחי תוכנה, הפועלים בהתנדבות או במימון של סטארט-אפים, שמתקנים באגים בתוכנה, מציעים עדכונים ומסייעים בתפעול התוכנה. במאי האחרון, נציגי קהילת המפתחים הזאת הביעו התנגדות נחרצת להצעה של Segwit2x - ומאז נראה כי הם אינם מעורבים בפיתוח של גרסת התוכנה החדשה.

לעומתם, כורי הביטקוין - כיום ברובם חברות גדולות, המפעילות מחשבים מיוחדים המיועדים לפיצוח האלגוריתמים, הנדרש כדי לאשר טרנזקציות (העברות מטבע) של ביטקוין - הם קבוצה שקשה יותר להבין את עמדתה בנוגע להצעה החדשה. נראה כי תמיכתם של רוב הכורים בהצעת ה-Segwit2x כשזו הועלתה בראשונה, דועכת והולכת. חשוב לציין שהכורים ממלאים תפקיד מרכזי בהחלטה על שינוי תוכנת הביטקוין ובהשפעות שיהיו לה על שוק זה החודש.

נראה כי הקבוצה שמעניקה את מרבית התמיכה לשינוי בביטקוין כוללת סטארט-אפים שמשתמשים בפרוטוקול הביטקוין כדי לספק שירותים שונים. סטארט-אפים מכירים מקרוב את טכנולוגיית הביטקוין, מכיוון שהם משלמים עמלות על הטרנזקציות ברשת ומפתחים תוכנות על גבי הפרוטוקול שלה. הסטארט-אפים האלה עדיין אופטימיים באשר לשינויים ש-Segwit2x מציע, ומאמינים שאלה יפתרו את בעיית יכולת הגידול (הסולמיות - scalability) של רשת הביטקוין, ובכך ייתנו מענה לגידול בכמות הטרנזקציות שמתבצעות בה.

ה"מזלג" של Segwit2x, שצפוי להתרחש בעוד כשבוע, עורר ויכוחים לוהטים, וגם לא מעט בלבול, בקרב חברי קהילת הביטקוין. בעוד שכל הצדדים מעוניינים, בסופו של דבר, בכך שיותר ויותר אנשים ישתמשו בביטקוין, אחת הנקודות השנויות במחלוקת נוגעת לטווח הזמן הנדרש כדי לפתור את בעיות היסוד העומדות בפני המטבע הדיגיטלי. מדובר בבעיות טכנולוגיות מורכבות, שגם מומחים בתחום מתקשים להתמודד עמן.

יזם הבלוקצ'יין אנדריאס אנטונופולוס, אחד המרצים המובילים כיום בעולם בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים, אמר באחרונה: "כתבתי ספר שעונה על השאלה 'מה זה ביטקוין'. אורכו 300 עמודים, ותוקפו פג ברגע שבו הוא הודפס. צריך לתקן ולעדכן אותו מדי שלושה חודשים, רק כדי לעמוד בקצב השינויים". אין ספק, אם כן, שהבעיות של הביטקוין לא יסתיימו החודש, יהיו אשר יהיו התוצאות של ה"מזלג" הקרוב.

הביטקוין-שוק המטבעות הדיגיטליים
 הביטקוין-שוק המטבעות הדיגיטליים