בלעדי: נחשפים תמלילי החקירות בפרשת נתיבי ישראל

לפני כשבועיים הודיעה המדינה ל-30 מחשודי פרשת השחיתות בנת"י ול-13 חברות ספקיות שלה על החלטתה להעמידם לדין פלילי, בכפוף לשימוע, בחשד לשחיתות ■ כעת נחשפים התמלילים

לפעמים נדמה כי מדינת ישראל של שנת 2017 נשטפה בגל גדול של שחיתות. חקירת פרשת בזק הסתיימה שלשום (ב') בהמלצות להעמדה לדין; חקירת פרשת הצוללות הולכת ומתקדמת והתמונה המצטיירת ממנה היא מדאיגה וקשה; ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי להיחקר בימים הקרובים בתיקים 1000 ו-2000; חקירת פרשת "ישראל ביתנו" כבר נדונה בבית המשפט המחוזי בת"א - וזהו רק קצה הקרחון.

לפני כשבועיים, הגיעה חקירת שחיתות חשובה נוספת לקו פרשת מים: המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה ל-30 מחשודי פרשת השחיתות לכאורה בחברה הממשלתית נתיבי ישראל (נת"י - מע"צ לשעבר) ול-13 חברות ספקיות שלה על החלטתה להעמיד אותם לדין פלילי, בכפוף לשימוע, בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות, המסים, הלבנת ההון ועוד - כל אחד לפי חלקו. זאת, לאחר שגובשה תשתית ראייתית להתנהלות פלילית ולשחיתות עמוקה שהייתה נהוגה בנת"י במשך למעלה מעשור, במעורבות של מנהלים ועובדים ברבדים שונים בחברה, וכן במעורבותם של מתכננים, קבלנים ונותני שירות אחרים לחברה. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם ומקווים לשכנע את הפרקליטות בשימוע כי אין סיבה להעמידם לדין.

בין היתר, הוחלט להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, את ח"כ לשעבר מיכאל גורלובסקי החשוד כי נתן שוחד יחד עם גיסו, אלכס אקרמן, לגורמים בנת"י, ובהם איגור וגנפלד, לשעבר עובד בכיר בחברה, איתן איידלמן ובוריס אברהמוב. וגנפלד חשוד כי במסגרת תפקידו נהג לקבל שוחד בהיקפים גדולים מ-12 חברות פרטיות שנתנו שירותי תכנון לנת"י. בתמורה לתשלומי השוחד, נטען, סייע וגנפלד לחברות אלו לקבל חוזים ותשלומים מנת"י. לפי הנטען, בתמורה לתשלומי השוחד פעלו עובדי נת"י כדי להקצות עבודות ופרויקטים אל חברות התכנון שבבעלותו ובשליטתו של גורולבסקי, בהן "ד.נ הנדסה".

עוד בחשודים: יצחק (איציק) ונונו וליאור לנקרי, בעלי השליטה בחברות "למד שקד" ו"מתן ל.א. הנדסה יעוץ וניהול פרויקטים", חשודים כי נתנו טובות הנאה לעובד החברה, שמעון בן-דוד, עבור פעולתו במסגרת תפקידו, לקידום האינטרסים של חברותיהם בנת"י. כמו כן, חשוד בשוחד ועבירות חמורות נוספות, מנכ"ל נת"י לשעבר, אלכס ויז'ניצ'ר, ואילו שי ברס, שכיהן גם הוא בעבר כמנכ"ל החברה, חשוד במרמה והפרת אמונים.

היום (ד') חושף "גלובס" לראשונה את התמלילים מחלק מחקירות החשודים המרכזיים בפרשת השחיתות בנת"י, בהם ח"כ לשעבר גורלובסקי, גיסו אקרמן ועובד בכיר לשעבר בנת"י, וגנפלד.

השחיתות בנת"י

■ כמה: 30 חשודים ו-13 חברות זומנו לשימוע

■ החשד: עבירות שחיתות חמורות, ביניהן מתן שוחד, מרמה והפרת אמונים

■ בין החשודים: אלכס ויז'ניצר, לשעבר מנכ"ל החברה; שי ברס, לשעבר מנכ"ל החברה; וח"כ לשעבר, מיכאל גורולבסקי

■ מה בפרשה: תשתית ראייתית לכאורית לשחיתות עמוקה בנת"י במשך למעלה מעשור, במעורבות של מנהלים ועובדים ברבדים שונים וכן במעורבותם של מתכננים, קבלנים ונותני שירות אחרים לחברה. לפי החשד, בכירים בחברה קיבלו שוחד מספקים בתמורה לקבלת פרויקטים של נת"י

חקירתו של איגור וגנפלד, בכיר לשעבר בנת"י: "לא דיווחתי על קשר אישי עם ספק של נת"י כי לא היה נוהל של ניגוד עניניים"

איגור וגנפלד, לשעבר בכיר בחברת נתיבי ישראל (נת"י), הוא אחד החשודים המרכזיים בפרשת נת"י. הפרקליטות והמשטרה סבורות כי וגנפלד, לשעבר סגן מנהל אגף תכנון בחברה, שיחק תפקיד מכריע בפרשת השחיתות.

לפי החשד, במסגרת תפקידו נהג וגנפלד לקבל שוחד בהיקפים גדולים מ-12 חברות פרטיות שנתנו שירותי תכנון לנת"י. לדברי הפרקליטות, בעלי החברות נהגו להעביר ל-וגנפלד כספי שוחד, שסכומם נגזר משווי החוזים שקיבלו מנת"י. זאת, באמצעות העברת הכספים לספקיות של נת"י, החברות "א.א הנדסה" ו"תכנון מדרונות". משם, נטען, עברו כספי השוחד אל חשבונות בנק בחו"ל, בהם חשבונות המצויים בשליטתו של אחיו של וגנפלד. לפי הנטען, בתמורה לתשלומי השוחד וכחלק ממרמה כלפי נת"י, קיבלו חברות תכנון אלו עבודות ופרויקטים רבים מנת"י.

כשוגנפלד נעצר לראשונה - כנראה בניסיון להסביר כיצד זרמו אליו מאות רבות של אלפי שקלים, שהמשטרה והפרקליטות סבורות כי התקבלו כשוחד - הוא אמר לחוקריו כי קיבל כספים רבים מאחיו, אלכס, שמתגורר בדיסלדורף בגרמניה וגם באוקראינה. החוקר הטיח בוגנפלד כי מחומר החקירה עולה כי ספקיה של נת"י שילמו כסף שהגיע לאחיו, וביקש ממנו הסבר לכך. "לא יודע איך הוא קשור אליהם", ענה וגנפלד. בהמשך הוא אמר כי: "אני ידעתי שאחי בקשר עם ספקי נת"י, אני יודע רק על (חברת) 'א.א. הנדסה' של אלכס קורן שהוא רצה לעבוד איתו. אני לא יודע כמה שולם לו".

בהמשך החקירה הודה וגנפלד כי במהלך עבודתו בנת"י, הוא קיים קשרי חברות עם בעל חברה, שלפי החשד נתנה לו שוחד ואף נפגש עמו מדי פעם במהלך עבודתו בנת"י. "האם דיווחת למישהו בנת"י ישראל שיש לך קשרי חברות עם ספק של נתיבי ישראל שמקבל עבודות?" שאל החוקר. וגנפלד השיב: "לא דיווחתי בנוהל מיוחד כי לא היה נוהל של ניגוד עניינים. זה (הנוהל) לא מזמן (התחיל), טופס (של ניגוד עניינים) - לפני שנתיים/שלוש - חתמתי עליו ולא קראתי אותו".

החוקר הקשה: "וכשאחיך קיבל כספים מחברת 'א.א. הנדסה' וכבר חתמת על טופס ניגוד עניינים, דיווחת למישהו בנת"יל?" וגנפלד ענה: "לא; החוקר המשיך: "כשקיבלת כספים מאחיך, האם דיווחת למס הכנסה?". וגנפלד השיב: "שמתי בבנק, לא ידעתי שאני צריך לדווח במס הכנסה. זה כסף שלו שאצלי בחשבון".

בחקירה שנערכה ל-וגנפלד ב-13 באוגוסט, עימת אותו החוקר אופיר איכנולד עם קובץ אקסל שמצאה המשטרה ושהיא סבורה שהיווה את סיכום כל כספי השוחד שקיבל וגנפלד מהספקים. וגנפלד שלל את התזה הזאת נגדו וטען ש"זה לא נכון".

החוקר הטיח בוגנפלד כי סכום של יותר מ-1.6 מיליון שקל הועבר מהספק, חברת "א.א. הנדסה" לאחיו והפנה שאלה ל-וגנפלד: "לא ראית לנכון לדווח על זה?"

וגנפלד: "לא הייתי מעודכן בפרטים"

החוקר: "כמה כסף אח שלך העביר לך?"

וגנפלד: "הוא הלווה לי 400 אלף שקל שהחזרתי, ועוד 140 אלף אירו שהוא הביא אותם יחד עם אשתו במזומן והצהיר על זה בשדה התעופה. הוא העביר את הכסף אליי אחרי שהוא פרט אצל חברים, ואני שמתי בחשבון שלי ושלהם".

החוקר: "כמה כסף יש לך עכשיו, שלטענתך הוא של אח שלך?"

וגנפלד: "600 אלף שקל"

לפי העולה מהחקירה, למשטרה יש ראיות נוספות נגד וגנפלד. כך, למשל, הציג החוקר ל-וגנפלד חוזה לפרויקט הקמת כביש גישה ליישוב מודיעין עלית עם "א.א. הנדסה" של קורן, שממנו עולה ש-וגנפלד המליץ על שכירת שירותי החברה. "אני לא יודע למה המלצתי רק עליו ללא שני מועמדים נוספים, קשה לי להגיד", אמר וגנפלד לחוקרו; החוקר הקשה: "אתה רוצה שאני אגיד לך למה המלצת רק עליו? בגלל שהוא משלם לך שוחד"; וגנפלד הכחיש נמרצות: "הוא לא שילם לי שוחד"; החוקר לא ויתר ותהה: "אז הוא אסף את כל כספי השוחד משאר הספקים והעביר לאח שלך?"; וגנפלד הכחיש שוב: "לא נכון".

עם הגשת הזימון לשימוע לוגנפלד מסר בא-כוחו, עו"ד אילן כץ, כי: "כבר על פניו מדובר בניסיון להעצים באופן מלאכותי את תפקידו של וגנפלד בחברת נת"י, בעוד שסמכויותיו בפועל היו מצומצמות ומוגבלות, ולכן לא היה באפשרותו להשפיע על קבלת עבודות כנטען. מאחר שמדובר בחומר חקירה בהיקף רב, אין בשלב זה אפשרות להתייחס לחשדות ספציפיים, והתייחסות זו תוכל להינתן רק לאחר לימוד החומר".

עו"ד קובי מרגולוב, המייצג את אלכס וגנפלד, אחיו של איגור וגנפלד, מסר: "מרשנו, תושב חו"ל, ממתין בקוצר רוח מזה כשנה לביצוע חיקור דין על-ידי יחידת להב 433 במקום מושבו בגרמניה, ומבקש לאפשר לו לשטוח את טענותיו במלואן, דבר שנמנע ממנו עד כה".

חקירתו של ח"כ לשעבר מיכאל גורלובסקי: "אוכיח את חפותי בבית המשפט"

ח"כ לשעבר מיכאל גורלובסקי הגיע לחדר החקירות של היחידה הכלכלית בלהב 433 (יאל"כ) של המשטרה, כשהוא נחוש לשמור על זכות השתיקה ולא לומר דבר. רוב הזמן הוא אכן לא דיבר, אבל לא תמיד הצליח בכך. לפי ההלכה המשפטית, שתיקתו של חשוד בחקירה עשויה לחזק את ראיות התביעה נגדו. גורולבסקי, חשוב לומר, מכחיש את החשדות נגדו וטוען כי הוא חף מפשע.

לאחר ששוחח עם עורך-דינו, אשר אקסלרד, התיישב גורולבסקי ב-18 בינואר 2017 בשעה 10 מול החוקר, אופיר זילברשטיין. החוקר הטיח בגורולבסקי את החשדות החמורים נגדו, לפיהם הח"כ נתן שוחד יחד עם גיסו, לגורמים בנת"י, בהם איגור וגנפלד, כדי שחברות התכנון שבבעלותו יזכו בעבודות ובפרויקטים של נת"י. "יש לך מה לומר על החשדות נגדך?" שאל החוקר; וגורלובסקי השיב: "לא"; החוקר המשיך: "האם אתה מבין את החשדות נגדך?; וגורולבסקי ענה: "השמעת לי אותן. אני לא מסכים איתם". החוקר תהה אם לגורולבסקי יש דבר מה נוסף לומר בשלב זה, אבל גורולבסקי הבהיר: "לא, אני שומר על זכות השתיקה ואני אוכיח את חפותי בביהמ"ש".

החוקר לא ויתר והציג לח"כ לשעבר מסמכים שנמצאו בתוך דיסק און-קי שנמצא במשרדו וביקש מגורלובסקי לחתום עליהם. אולם, גורלובסקי סירב לחתום. גם כאשר גורלובסקי התבקש להסביר מדוע חשבוניות של וגנפלד מחברת הקבלנות "האחים דולגין" נתפסו במשרדו - הוא מילא פיו מים. אולם, בהמשך גורלובסקי בכל זאת ניסה לספק הסבר למסמכים שקושרים אותו לכאורה עם מתן השוחד ל-וגנפלד.

"אני אספר לכם איך הגיעו אליי המסמכים שהצגתם לי עכשיו", אמר גורלובסקי לחוקריו. "באחת מהישיבות המקצועיות אצלנו במשרד, באור יהודה, השותפה שלי, דולרס כצמן (שנחקרה אף היא בפרשה - ח' מ'), השתתפה בישיבה עם וגנפלד, ואני לא הייתי נוכח. כנראה הגיע צורך בהעברת חומר מקצועי שקשור לישיבה. וגנפלד מסר לידי כצמן דיסק און-קי שלו להעברת החומר".

גורלובסקי המשיך: "אני רוצה להדגיש שאני לא יודע אם היה צורך להעביר חומר מהדיסק און-קי שלו אלינו, או הפוך - להעביר חומר מאצלנו לדיסק און-קי שלו. כצמן הסבירה לי אחר-כך שבטעות היא העבירה תיקייה עם 'מסמכים מעניינים'. עיינתי במסמכים ושמרתי עליהם בדיסק און-קי אצלי... אני רוצה להצהיר שמעולם לא הראיתי את המסמכים ולא רמזתי על כך שאני מכיר את המסמכים האלה לאף אחד מהאנשים שמופיעים במסמכים". בנקודה זו שאל החוקר את הח"כ לשעבר מדוע שמר על המסמכים האלה, וגורלובסקי השיב: "קשה לי לענות על השאלה הזאת - כמו ששמרתי על עוד אלפי מסמכים".

הריטואל הזה, שבו גורולבסקי שומר רוב הזמן על זכות השתיקה ולא מספק הסברים לחוקרים נמשך לאורך רוב חקירותיו. החקירה האחרונה שלו נערכה לפני כחודשיים, ב-12 בספטמבר. באותה חקירה הטיחה החוקרת, הדר ויצהנדלר, בגורולבסקי כי "אני אומרת לך שחברת 'יורוברידג'' העבירה כספי שוחד לאיגור וגנפלד דרך חברת 'א.א. הנדסה'. תגובתך? גורולבסקי השיב: "אני שומר על זכות השתיקה".

החוקרת המשיכה: "אני אומרת לך שאתה אמרת שאלכס אקרמן (גיסו, ולפי החשד שותפו לשוחד - ח' 'מ) להעביר את הכסף לאיגור וגנפלד דרך 'חברת א.א. הנדסה'. תגובתך?"- וגורולבסקי השיב: "כמיטב המסורת, אני שומר על זכות השתיקה".

חקירותיהם של אלכס אקרמן, ליאור לנקרי ויצחק ונונו: "אני לא מבין למה אני מואשם בזה"

אלכס אקרמן, גיסו של גורלובסקי, חשוד כי היה שותף למתן השוחד שנתן לכאורה גורלובסקי לגורמים בנת"י, כדי שהחברות שבבעלותו, בהן "יורוברידג", יקבלו עבודות מנת"י.

אקרמן נאלץ להתייצב לחקירה באזהרה ביאל"כ, בין היתר, ב-16 באוגוסט, ובדומה לגורלובסקי הוא שמר רוב הזמן על זכות השתיקה. אקרמן שתק גם כאשר החוקרת הטיחה בו כי "חברת יורוברידג ניסתה להיכנס במרמה למאגר מתכנני תקשורת ותשתית של נת"י באמצעותו של דב סילברג שהוצג שכיר של החברה".

ליאור לנקרי, ויצחק (איציק) ונונו, בעלי השליטה בחברות "למד שקד" ו"מתן ל.א. הנדסה יעוץ וניהול פרויקטים", חשודים כי נתנו טובות הנאה לעובד נת"י, שמעון בן-דוד, עבור פעולתו במסגרת תפקידו, לקידום האינטרסים של חברותיהם בנת"י. השניים חשודים כי השתמשו בספקים רשומים של נת"י, כדי לקבל עבודות שלא יכלו לקבל בשל מגבלות חלוקת החוזים בנת"י ובזמן שלא היו רשומים כדין במאגר הספקים של נת"י. השניים חשודים גם כי הסתירו את קשריהם מנת"י.

לנקרי נחקר ביאל"כ, בין היתר, ב-31 באוגוסט השנה. בפתח חקירתו ולאחר שהחוקרת הטיחה בו את החשדות החמורים נגדוף, אמר לנקרי ש"אני לא מבין למה אני מואשם בזה". בהמשך תיאר לנקרי את הקשיים הרבים שהוא חווה בחייו בשל החקירה הפלילית המתנהלת נגדו. "החקירה גרמה לעסק שלי להתמוטט כלכלית, המצב הנפשי שלי קשה, וגם החיים המשפחתיים שלי נפגעו", אמר לנקרי לחוקרו.