אופקו צונחת בעקבות הדוחות; ירדה 55% מתחילת השנה

הכנסות החברה ירדו ב-12% והסתכמו ב-263 מיליון דולר ■ אופקו: הירידה נובעת בלחצי מחיר; עד סוף השנה ההכנסות יחזרו לרמות שהיו ב-2016

תרופות / צילום: רויטרס
תרופות / צילום: רויטרס

חברת אופקו  פרסמה היום (ה') את הדוחות שלה לרבעון השלישי של 2017, בהם היא מדווחת על ירידה בהכנסות ועלייה בהפסדים. הכנסותיה ברבעון שחלף הסתכמו ב-263 מיליון דולר, ירידה של 12% לעומת אשתקד, ובשורה התחתונה ההפסד היה בהיקף של 46 מיליון דולר. הירידה נובעת בעיקר ממגזר השירותים (בעיקר מעבדות BioReference, אותן רכשה החברה ב-1.5 מיליארד דולר במניות ב-2015), ואילו במגזר המוצרים חלה עלייה זניחה ברבעון. החברה מסרה בשיחת הוועידה כי הירידה במגזר השירותים נובעת מלחצי מחיר ושההכנסות ממגזר זה צפויות לחזור לרמות של 2016 עד סוף השנה.

מתחילת השנה איבדה אופקו 55% מערכה. מלבד ההפסד למשקיעים, ירידה זו פוגעת ביכולת החברה לבצע עסקאות במניות, שיטת רכישת המוצרים החדשים המועדפת עליה. לחברה מזומנים בהיקף של 100 מיליון דולר, לעומת 168 מיליון דולר בסוף 2016.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה חלה ירידה של 8% בהכנסות החברה ל-873 מיליון דולר, שבבסיסה ירידה קלה בהכנסות משירותים וירידה משמעותית בהכנסות מהעברת קניין רוחני (הסכמי מסחור) אל מול עלייה קלה בהכנסות ממוצרים. ההפסד לתקופה זו גדל ל-95.5 מיליון דולר, לעומת 11.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

השקה מאכזבת למוצר הדגל

ההכנסות הכוללות ממוצרים עומדות על 22 מיליון דולר. סכום כולל לא גבוה אשר מעיד על השקה לא מזהירה של מוצר הדגל Rayaldee, ויטמין D ייחודי עבור חולי כליות. אופקו מסרה כי העבירה ללקוחות מוצרי ריאלדי בשווי של 6.7 מיליון דולר מתחילת השנה, אך טרם הכירה בהכנסות מן המוצר, והיא מקווה כי תחל לראות הכנסות כאלה ברבעון הבא. לדבריה, חלה עלייה של 66% בכמות המרשמים שהונפקו למוצר לעומת הרבעון הקודם. באוקטובר הכפילה אופקו את צוות המכירות של המוצר, באופן שהיא מקווה שיזניק אותו ברבעונים הבאים. החברה מעריכה כי עלויות שיווק המוצר יגיעו ל-8-10 מיליון דולר כשיופעל צוות המכירות המורחב.

מוצר מוביל שני של החברה הוא 4kScore, בדיקה לניבוי רמת האגרסיביות של גידולים סרטניים בערמונית. לדברי אופקו השימוש בבדיקה צמח ב-16% ברבעון לעומת התקופה המקבילה. החברה מסרה כי תקים צוות מכירות ייעודי למוצר מעבר לצוות המכירות שהגיע עם BioReference וכן כי תחל בקרוב בפרסום בטלוויזיה.

המוצר הבא בצנרת הוא בדיקת Claros, המבוצעת לא במעבדה אלא בקליניקה של הרופא. אופקו הגישה בקשה לשיווק המוצר לשימוש בבדיקות PSA, בדיקות סקר לאיתור סרטן הערמונית, וכן החברה מתכננת בשנה הבאה להגיש בקשה לאישור בדיקה לטסטוסטרון. בדיקה בקליניקה של הרופא היא הדור הבא של בדיקות מעבדה, אולם לא תמיד בדיקות אלה מביאות יתרונות שחברות ביטוח יהיו מוכנות לשלם עבורם.