מחזיקי הביטקוין נושמים לרווחה: הוקפאה התוכנית לפיצולו

לאחר חצי שנה של מאבקים בקהילת הביטקוין, הודיעו מובילי תוכנית SegWit2X, שנועדה לייעל את השימוש במטבע, כי הם משעים תוכניתם ■ בינתיים, השמרנות הטכנולוגית של הביטקוין גורמת למטבעות דיגיטליים מתחרים לצבור נתחי שוק משמעותיים

ביטקוין/ קרדיט: שאטרסטוק
ביטקוין/ קרדיט: שאטרסטוק

חברי קהילת הביטקוין הצליחו להימנע מ"מלחמת אזרחים" קשה, שהייתה מובילה לפיצול המטבע הדיגיטלי הפופולרי - פיצול שהיה מסכן את העלייה המטאורית שלו עד כה השנה. עם התפוגגות החששות מסכנת הפיצול, התברר שמחיר הביטקוין שוב ממריא - אתמול הוא כבר נסחר לפי שווי של 7,879 דולר ליחידה - וגם בתום ירידה קלה במהלך היום, הוא עדיין רושם עלייה של יותר מ-600% מתחילת השנה. היום בשעות הצהריים ירד מחיר הביטקוין לכ-7,200 דולר.

אחרי דיווחים בשבועות האחרונים על כך שהביטקוין צפוי לפיצול נוסף, חזרה בה אתמול קבוצת חברות שהציעה גרסה חדשה לתוכנה של הביטקוין. התוכנה הזו, שכונתה SegWit2X, יכלה להכפיל פחות או יותר את יכולת עיבוד הנתונים של רשת הביטקוין - כלומר, את מספר העברות המטבע שהרשת יכולה לטפל בהן - ובכך להפוך אותו לסחיר יותר.

למהלך, שעשוי היה להגדיל את האטרקטיביות של ביטקוין כמערכת תשלומים, התנגדה בחריפות קבוצת מפתחי תוכנה מובילים של הרשת. ההתנגדות הזו, שהתחילה בנימוקים טכניים, עברה עד מהרה לוויכוח על השאלה מי ישלוט בביטקוין.

"שמירה על קהילת ביטקוין מאוחדת"

סוגיית השליטה בביטקוין היא נושא רגיש במיוחד, לאור העובדה שהמטבע הווירטואלי נוצר כרשת מבוזרת אוטונומית, שאינה נשלטת על ידי אף גורם - חברה או ממשלה. נוסף על כך, רבים מהמתנגדים לתוכנה החדשה רואים בביטקוין נכס ששומר על ערך, כמו זהב וירטואלי, ואינם מודאגים מהשימוש בו כפלטפורמה לתשלומים.

שני המחנות - בעד ונגד הפיצול - נאבקו זה בזה בחריפות בחצי השנה האחרונה, והמאבק רק החריף בשבועות האחרונים. אתמול הרימה ידיים הקבוצה שתמכה בהגדלת יכולת העיבוד של הרשת. בהודעתם כתבו מפתחי SegWit2X שהם אמנם "מאמינים עדיין מאוד" בצורך להגדיל את נפח עיבוד הנתונים ברשת, אבל הוסיפו כי "יש משהו שאנחנו מאמינים, שהוא עוד יותר חשוב - שמירה על קהילת ביטקוין מאוחדת".

השימוש בביטקוין התרחב במהירות בשנים האחרונות, אבל יכולת עיבוד ההעברות שלו לא התרחבה. המצב הזה גרר "פקקי תנועה" ברשת, ועמלות גבוהות יותר שנגבו בגין כל העברה. אף שהתעשייה הכירה בבעיה כבר לפני שנים, נותרה מחלוקת איך לפתור אותה.

ההתמקדות בנפח ההעברות הסיטה מהמסלול את הפיתוח הטכנולוגי של הביטקוין, ואפשרה לפרויקטים אחרים של מטבעות דיגיטליים, כמו את'ריום, להתפתח ולנגוס נתחי שוק משמעותיים. ביטקוין הוא אמנם עדיין המטבע הדיגיטלי הגדול ביותר מבין יותר מ-1,000 מטבעות דיגיטליים, ומחזיק בשווי שוק של כ-125 מיליארד דולר, לפי נתוני אתר Coinmarketcap. ואולם, נתח זה מהווה כיום 61% משוק המטבעות הדיגיטליים הכולל, שהיקפו 210 מיליארד דולר - ירידה מנתח של כ-88% בתחילת השנה הנוכחית.

החששות מפיצול התפוגגו - ביטקוין
 החששות מפיצול התפוגגו - ביטקוין