גורם ממשלתי: הסכמה למתווה לרפורמה בחשמל בתוך שבועיים

על סמך ההתקדמות בהידברות, הוגשה בקשה לארכה במתן התגובות לצו על-תנאי שהוציא בג"ץ לגבי זכות השביתה של עובדי חברת החשמל

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

ההסתדרות הכללית והמזכירות הארצית של ועד עובדי חברת החשמל הגישו ביום חמישי האחרון בקשת ארכה להגשת התגובות לבג"ץ על זכות השביתה של עובדי חברת החשמל ל-30 בנובמבר. כזכור, העובדים היו אמורים להגיש את תגובותיהם לצווים על-תנאי שהוציא בג"ץ ביולי השנה ולנמק בין היתר מדוע מגיעה להם זכות שביתה היום. ואולם, לאור ההתקדמות בהידברות בין הצדדים ותקווה מסוימת שניתן להגיע להסכמות בנוגע למתווה הרפורמה במשק החשמל, מועד זה נדחה כאמור בשבועיים.

לדברי מקור ממשלתי המשתתף בדיונים, למרות המחלוקות שנותרו, הצדדים יכולים להגיע להבנות על המתווה במהלך השבועיים הקרובים: "ההליך הזה לא יכול להימשך לנצח. אנחנו רואים שכל צד מוכן להגיע לפשרות". לדבריו, המתווה המתגבש לא יגרום לעליית תעריף החשמל לצרכנים, ובטווח הארוך יביא לחסכונות של החברה.

גם לדברי מנכ"ל משרד האנרגיה החדש, אודי אדירי, שמינויו אושר רק היום (א') על ידי הממשלה, תהליך גיבוש הרפורמה אמור להסתיים "תוך שבועות ספורים והמדינה לא תצטרך לשלם כסף עבור הרפורמה". הדברים נאמרו בדיון מיוחד של ועדת הכלכלה בנושא הרפורמה במשק החשמל שנערך בשבוע שעבר.

הדיון הבא לצורך מו"מ בין המדינה להסתדרות, בראשות היו"ר אבי ניסנקורן, וועד עובדי חברת החשמל אמור להתקיים ביום רביעי הקרוב. הנושאים העיקריים שנותרו פתוחים ויובאו לדיון הקרוב הם מספר התחנות שיופרטו, גובה הפיצויים והתוספות הפנסיוניות לעובדי חברת החשמל, הוצאת מקטע האספקה לתחרות מלאה והעברת סמכות ההכרעה על פיטורי העובדים מהוועד להנהלת החברה.

לדברי המקור הממשלתי, בנוסף לארבע תחנות כוח שהפרטתן כבר הוסכמה על ידי הצדדים (אלון תבור, רמת חובב, רדינג ואשכול), המדינה תלחץ להפריט תחנת כוח נוספת של חברת החשמל - צפית. לדבריו, "בסוף, הרעיון הוא להוציא את כל מקטע הייצור מחברת החשמל. אפשר גם לדבר על מרבית האתרים הפועלים על גז".

אז איך מתכננת המדינה לממן את עלויות תוספות הפנסיה והפיצויים ברפורמה המתגבשת? על פי הערכות המדינה, במהלך 7 שנות הרפורמה יפרשו 2,000-3,000 עובדים. לצד זה, צפויים להיקלט עובדים חדשים, בשכר נמוך יותר מעובדי חברת החשמל. עלויות השכר יצטמקו והן אמורות לכסות את גובה הפיצויים והתוספות הפנסיוניות.

על פי הגורמים בוועד, העובדים שיפרשו בשבע השנים הקרובות לפנסיית חובה יקבלו תוספת לפנסיה של 1,250 שקל בחודש. העובדים שיפרשו לפני גיל 65 יקבלו בנוסף לתוספת הפנסיה גם 120% פיצויי פיטורים על שכר היסוד. העובדים שיישארו מעבר ל-7 שנים, בעת הגעתם לגיל הפרישה יזכו לתוספת פנסיונית נאה של 2,000 שקל.

בתמורה להוצאת מרבית הייצור מידיה, תקים חברת החשמל שתי תחנות כוח המופעלות במחזור המשולב (מחז"מ) עם כושר ייצור של 1500 מגוואט בחדרה במקום התחנות 1-4 באורות רבין. עלות הקמת המחז"מים אמורה להיות ממומנת מהכסף שייכנס לקופת החברה מהפרטת תחנות 4-5 תחנות כוח.

נושא נוסף שעדיין נשאר פתוח הוא מיקור חוץ של מקטע האספקה. העובדים מתנגדים להוצאת עבודות שנעשו עד כה בחברה לגורמי חוץ, משמע פיטורי עובדים נוספים. מדובר בעבודות הקשורות למכירת החשמל ללקוחות הקצה, כגון קריאת מונים ועוד.