דוחות כאל ולאומי קארד: צמיחה בפעילות מול קיפאון ברווח

עלייה של כ-2% בלבד בשימוש בכרטיסי האשראי בבנק לאומי ■ בכאל מתמתנת הצמיחה באשראי לאור העלייה בהפרשות להפסדים

בצירוף מקרים, פרסמו היום (א') שתי חברות כרטיסי האשראי, כאל ו-לאומי קארד, את דוחותיהן, לאחר שבין השתיים נפתח לאחרונה קרב, במהלכו כאל חטפה מלאומי קארד את תפעול מועדון האשראי החוץ בנקאי עם שופרסל. החברות פרסמו דוחות המעידים על צמיחה בפעילות, אך הציגו קיפאון ברווח (ולאומי קארד אף ירידה), שנבע מסיבות שונות בכל חברה.

כאל הרוויחה ברבעון השלישי 57 מיליון שקל לעומת 56 מיליון שקל ברבעון המקביל (בנטרול הפרשות חד פעמיות בתקופה המקבילה). הגידול הצנוע ברווח נרשם על אף שהחברה הצליחה להגדיל בשיעור נאה את מחזורי השימוש בכרטיסיה ברבעון השלישי, בקרוב ל-11% ל-20.9 מיליארד שקל, ואת שורת ההכנסות ב-7.5% ל-388 מיליון שקל. הסיבה לכך שהצמיחה לא חלחלה עד לשורת הרווח היא שכאל רשמה עלייה משמעותית בהפרשות להפסדי אשראי, שעמדו על 37 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת ההפרשות ברבעון המקביל. "אנו ערים כי בשנה האחרונה חלה עלייה בהוצאות להפסדי אשראי, המשתקפת בכל השוק ונובעת מהגידול בתיק האשראי ומירידה בשיעורי הגבייה", מסר מנכ"ל החברה, דורון ספיר.

כתוצאה ממגמה זו, נראה כי בכאל "מחשבים מסלול מחדש" בנוגע למאפייני ההלוואות שברצונם להעניק. כתוצאה מכך תיק ההלוואות של החברה צמח ברבעון השלישי בכ-2% בלבד ל-3.97 מיליארד שקל. הריבית הממוצעת בתיק של כאל מוסיפה להיות הגבוהה בענף - 10.9%, ועם זאת מדובר בירידה קלה לעומת ספטמבר אשתקד אז היא עמדה על 11%.

לאומי קארד מיישם תוכנית אסטרטגית

בלאומי קארד, בניהולו של רון פאינרו, המצב שונה. החברה רשמה ברבעון השלישי ירידה של 7.3% ברווח הנקי ל-49 מיליון שקל, עקב גידול בתשלומים לבנק לאומי, בעקבות שינוי בהסכם מולו. התשלומים צמחו ברבעון בקרוב ל-20% ל-31 מיליון שקל. בנוסף, החברה סופגת גידול של כ-5 מיליון שקל מדי רבעון בתשלומים לויזה בעקבות שינוי במנגנון העמלות. לאומי קארד רשמה גם עלייה בהפרשות להפסדי אשראי, אך מתונה יותר מכאל, וזאת בשל פרופיל הסיכון הנמוך יותר בתיק החברה (שמתבטא גם ברווחיות נמוכה יותר מכאל). ההפרשות להפסדי אשראי הגיעו ל-18 מיליון שקל לעומת 12 מיליון שקל ברבעון המקביל.

עוד נציין, כי אמנם מחזורי השימוש של לאומי קארד נמצאים בצמיחה, אך זו מתונה יותר לעומת כאל. סך המחזורים צמחו ברבעון ב-4.1%, לעומת שיעור צמיחה יותר מכפול בכאל. הדבר בולט בעיקר בכרטיסים הבנקאיים של לאומי קארד (שרובם המוחלט שייך לבנק לאומי). היקף המחזורים הבנקאיים גדל רק ב-2.2%, כאשר מספר הכרטיסים הפעילים הבנקאיים ירד ב-0.5% מתחילת השנה. נציין כי ברבעון השלישי נבלמה הירידה במספר הכרטיסים הבנקאיים הפעילים.

לאומי קארד גם הודיעה היום כי בנתה תוכנית אסטרטגית לשנים הקרובות. בפני החברה עומדים לא מעט אתגרים - לא רק שצמיחתה לעומת כאל למשל מתונה יותר, אלא שבשנה הבאה יחלו לעבור לקוחות המועדון המשותף עם שופרסל אל כאל. בסביבת לאומי קארד מאמינים כי בשורת הרווחיות לא תירשם פגיעה, והם יצליחו לפצות על אובדן המועדון הגדול המונה כחצי מיליון כרטיסים.

תוצאות כאל ולאומי קארד
 תוצאות כאל ולאומי קארד