ממשל תאגידי ושוויון חברתי: איך מייצרים תשואה חברתית?

השקעות אחראיות מהוות כבר כ-26% מהנכסים המנוהלים בעולם ■ מלבד היתרונות של שקיפות וצדק, מובילה האסטרטגיה הזו לשיפור בביצועי החברה ובתשואת המניה

הבורסה בת"א / צילום: בלומברג
הבורסה בת"א / צילום: בלומברג

בשנים האחרונות חל בעולם ההשקעות שינוי תפיסתי משמעותי בכל הנוגע לניהול השקעות ובחינת חברות בהיבט האיכותי. תו התקן החדש בעולם ההשקעות האיכותיות הוא ניתוח ESG (סביבה, חברה, ממשל תאגידי), או בשמו המגויר "השקעות אחראיות". מדובר בבחינה של כ-38 קריטריונים מתחומי הממשל התאגידי (Governance), איכות הסביבה (Environmental) והחברה (Social). בין הפרמטרים הנבחנים הבולטים נבדקת פעילות החברה ביחס להתנהלות עסקית תקינה, מדיניות ממשל תאגידי, איכות המוצר והגנת הצרכן, שמירה על זכויות אדם, ניהול משאבי אנוש והשפעת החברה על איכות הסביבה.

הנתון הבא עשוי להפתיע אתכם, אך כבר היום, כ-26% מהנכסים המנוהלים ברחבי העולם מנוהלים בגישת ההשקעות האחראיות. אירופה מובילה בראש, עם כמחצית מהנכסים המנוהלים, וארה"ב אחראית לכ-25% נוספים.

קצב הצמיחה גם הוא מרשים. אם בשנת 2014 שיעור ההשקעות האחראיות בעולם עמד עד על כ-18%, היום אנו סביב ה-26% מסך ההשקעות העולמיות. נראה שלאטה מחלחלת ההבנה (גם אצלנו בארץ), שכאשר מנתחים חברות חייבים לתת משקל גם להיבטים אחרים פרט לנתונים הכספיים. הגדילו לעשות כ-82% מהחברות במדד 500 S&P שמדווחות, נכון ל-2016, לפי אמות המידה המקובלות בתחום ההשקעות האחראיות. זאת לעומת רק 20% שעשו זאת בשנת 2011.

לא רק ממשל תאגידי תקין

כשחושבים על זה ההיגיון ברור: ככל שחברה מתנהלת בצורה תקינה ושקופה, וככל שהדירקטוריון עצמאי ובלתי תלוי - כך פוחתים הסיכויים שהחברה תסתבך בשערוריות ובניגודי עניינים למיניהם.

אנחנו לא יודעים אילו סיכונים יתממשו ומתי, אבל אין ספק שכל משקיע היה שמח לדעת לשקלל את כלל הסיכונים, במטרה להעריך את ההסתברות למימושם, ואיך הם משפיעים על יחסי הסיכון-סיכוי הגלומים בהשקעה.

ככל שחברה עסקית פועלת לטובת הגנת הצרכן ודואגת לתקינות מוצריה ולאיכותם - סביר שתקבל קהל לקוחות נאמן וחוזר, תיאלץ להשקיע פחות בשיווק ותבזבז פחות משאבים על תלונות ותביעות.

חברה לא מזהמת, שדואגת לשמירה על איכות הסביבה, סביר שתימנע מכותרות שליליות, ולא תהיה חשופה לקנסות ולסנקציות מהמחוקק (דוגמת בזן ומיכל האמוניה במפרץ חיפה).

שוויון מגדרי, שילוב בעלי מוגבלויות, תרומה לקהילה ושמירה על זכויות העובדים - כל אלה יוצרים סביבת עבודה תקינה וחיובית, שצפויה לסייע לחברה הן מבחוץ (סיקור תקשורת חיובי, משיכת לקוחות חדשים) והן מבית (עובדים מרוצים הם בעלי תפוקה גבוהה יותר, ואינם מקימים התארגנויות אגרסיביות מול המעסיק). לכל אחד מההיבטים הללו ישנה השפעה עקיפה, ולעיתים גם ישירה ומשמעותית, על מחיר המניה.

התחושה טובה, וגם התוצאות בדוח

לא מדובר כאן רק בשיפור התחושה הפנימית או בהרגשה טובה. משנות השבעים נערכו בעולם אלפי מחקרים, אשרו בדקו את הקשר בין השקעות אחראיות לביצועי מניות, ומצאו קשר חיובי, ישיר והדוק בין השניים. לאחרונה פורסמו תוצאות מחקר אמפירי משמעותי מבית דויטשה בנק הגרמני, בשיתוף עם אוניברסיטת המבורג, שבחן מעל 2,200 תצפיות. תוצאות המחקר היו לא פחות ממדהימות, והראו שב-90% מהמקרים, ציון ESG גבוה היווה אינדיקציה מקדימה לתוצאות פיננסיות חיוביות, ובהתאמה גם לביצועי יתר של המניה.

גם אצלנו, מדד ת"א-מעלה, אשר מסנן חברות על פי קריטריונים של השקעה ברוח עקרונות ה-ESG, הציג בעשור האחרון ביצועים עודפים משמעותיים על פני המדדים המובילים - הן בהיבט התשואה והן בסטיית התקן.

עם זאת, כאשר אנו מסתכלים על שוק ההון המקומי, תחום ההשקעות האחראיות עוד בחיתוליו, וכרגע מדד ת"א-מעלה הוא המדד היחיד המאפשר להיחשף במרוכז לחברות המתנהלות בצורה אחראית. הנתונים של השאלונים אינם מפורסמים, אולם הציונים שחברות מקבלות בצירים השונים של ESG עשויים להוות אינדיקציה חשובה גם למי שבוחר לא להשקיע באמצעות המדד, אלא לבחור מניות עצמאית.

בניגוד לישראל, בעולם הגדול מדובר בטרנד ההולך וצובר תאוצה מרשימה, ובתחום שמושך אליו מיליארדי דולרים רבים בשנים האחרונות. כל גופי ניהול הכספים מהשורה הראשונה בעולם כבר שם, מג'יי.פי מורגן ועד קרנות ההשקעה פימקו ופידליטי.

כבסיס להערכת פוטנציאל הצמיחה של התחום בארץ אפשר להסתכל על המדינות שבהן חלה לאחרונה צמיחה משמעותית. יפן, למשל, אשר ניהלה בסך הכול 7 מיליארד דולר בהשקעות אחראיות בשנת 2014, הרשימה בזינוק חד, וב-2016 מנהלת כבר כמעט 500 מיליארד דולר (צמיחה של 800% בשנתיים). השכנה אוסטרליה קפצה גם היא - מ-150 מיליארד ב-2014 ליותר מחצי טריליון דולר ב-2016.

ואי אפשר לסיים בלי לדבר על הזווית הערכית. כל מי שצופה בחדשות וקורא עיתונים נחשף בכל יום לעוולות רבות, מקרי ניצול ופגיעה מתמשכת באוכלוסיות חלשות מצדן של חברות מונופוליסטיות דורסניות. העולם התעשייתי, שמספק לנו את כל אותם גאדג'טים ומכשירים שאנו כה אוהבים בחיי היומיום, אחראי במידה רבה גם לפגיעה מתמשכת באיכות הסביבה שלנו.

ההתחממות הגלובלית היא כנראה, בסופו של דבר, לא רק מזימה סינית, כפי שטוען הנשיא טראמפ, וההכרה בזכויות אדם ובשוויון הזדמנויות כבר מזמן הפכה לתפיסה הרווחת במרבית חלקי העולם.

השקעה לפי עקרונות ה-ESG מעניקה למשקיע מן השורה את הכוח להשקיע ולחזק חברות אשר עושות טוב לעולם, ולהדיר את רגליו מאלה שמסתכלות רק על שורת הרווח, יהיו המחיר החברתי, הסביבתי וההשפעה ארוכת-הטווח אשר יהיו.

בעוד שניתוח פיננסי לבדו עשוי להעיד בעיקר על ביצועי העבר, ניתוח ESG מעמיק נותן לנו את האפשרות לזהות חברות אשר מנוהלות טוב יותר מאחרות, ומסייע לנו להעריך קדימה לאילו חברות יש סיכוי טוב יותר לשרוד בשוק ולהתפתח, ומאילו חברות עדיף להימנע, ולהגדיל משמעותית את הסיכויים לתשואה עודפת.

אפשרויות חשיפה לחברות אחראיות

השקעה פרטנית בחברות דורשת אנליזת ESG מעמיקה ויסודית, וכלי ניתוח שאינם בנמצא אצל המשקיע הממוצע. אך יש אפשרויות השקעה מפוזרות רבות, שעושות את עבודת הסינון.

דוגמה אחת היא התעודה S&P 500 Fossil fuel, אשר מהווה מעין גרסה ירוקה של מדד S&P. הפער הבולט בהחזקות המדד הוא סקטור האנרגיה "הבעייתי" המבוסס על דלקים מאובנים אשר מהווה בתעודה רק 2.5% לעומת 8% במדד המלא. מיום השקתה בדצמבר 2015 הניבה התעודה הירוקה תשואה של 22.9% (לעומת 21.5% של מדד S&P).

אפשרות השקעה נוספת היא WIL (Women in leadership) - תעודה המשקיעה בחברות המובלות על-ידי נשים. החברות מדורגות ומשקלן בתעודה נקבע לפי רמת מעורבותן של נשים בהנהלה. התעודה הניבה ב-12 החודשים האחרונים כ-13.7%.

Lyxor World Water היא תעודת סל המחזיקה במשקל שווה ב-20 החברות הגדולות בעולם העוסקות בהתפלה, באספקת מים לרשויות מקומיות בשינוע מי ביוב ועוד. התעודה הניבה בשלוש השנים האחרונות תשואה מרשימה של כ-48%.

אם תרצו להשקיע בתחום ההשקעות האחראיות בישראל תוכלו לעשות זאת באמצעות מדד ת"א-מעלה המרכז כ-35 חברות העומדות בקריטריונים של שמירה על איכות הסביבה, שקיפות ושמירה על זכויות העובדים. ת"א-מעלה הציג תשואה עודפת על פני כל המדדים המובילים בשוק המקומי בשלוש השנים האחרונות.

■ הכותב עובד בחברת אי.בי.אי אמבן - ניהול תיקי השקעות בע"מ מקבוצת אי.בי.אי בית השקעות. לאמבן ניהול תיקי השקעות בע"מ ו/או חברות קשורות לה עשויה להיות החזקה ישירה/עקיפה בתעודות הסל המוזכרות בכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ או שיווק המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

שיעור החברות המדווחות
 שיעור החברות המדווחות

שיעור הנכסים המנוהלים תחת השקעות אחראיות מסך הנכסים הגלובלי
 שיעור הנכסים המנוהלים תחת השקעות אחראיות מסך הנכסים הגלובלי

התפתחות המדדים בעשר שנים
 התפתחות המדדים בעשר שנים