זה ה"אני מאמין" של נשיאת העליון החדשה לגבי מעמד האישה

השופטת אסתר חיות: "טרם הגענו אל המנוחה ואל הנחלה, ועוד רבה המלאכה בסוגיית השוויון המגדרי, על-מנת לצמצם ככל הניתן את הפערים המפלים בין גברים לנשים"

השופטת אסתר חיות / צילום: אלון רון
השופטת אסתר חיות / צילום: אלון רון

"טרם הגענו אל המנוחה ואל הנחלה, ועוד רבה המלאכה בסוגיית השוויון המגדרי, על-מנת לצמצם ככל הניתן את הפערים המפלים בין גברים לנשים" - במילים אלה בחרה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, לשטוח באופן יוצא דופן את משנתה בנושא השוויון המגדרי.

חיות הוסיפה: "אני בטוחה שתסכימו איתי, ואני משוכנעת כי כל אחת ואחד מכם בתחומו רואה עצמו כמי שמחויב להגשמת מטרה זו".

ההתבטאות חושפת מעט ממשנתה של מי שעתידה להוביל את המוסד השיפוטי העליון במדינה במשך 7 השנים הבאות. הנשיאה חיות בחרה לספר על כלת פרס נובל הפקיסטנית - הצעירה ביותר שזכתה בפרס אי-פעם - מלאלה יוספזאי (Yousafzai) - שסיפרה כי כאשר נולדה, חלק מקרובי משפחתה שבאו לביתם אמרו לאמה: "לא נורא, בפעם הבאה יהיה לך בן".

חיות ציינה עוד בנאומה, אחד מני רבים שליוו את חילופי המשמרות בכס נשיאות בית המשפט העליון, כי "למרבה הצער, אמירה זו משקפת מציאות עגומה השוררת עדיין במקומות רבים בעולם, ולפיה נשים מצויות גם כיום בעמדת נחיתות". כך ש"הן נאלצות להיאבק על-מנת להתקדם, לרכוש השכלה, להשתכר שכר שווה לגברים תמורת אותה עבודה, וכן על-מנת לאייש תפקידים ומשרות בכירות.

"אני מביטה באולם הזה המלא מפה לפה נשות משפט לרוב - שופטות ועורכות דין, ולרובנו נראה הדבר מובן מאליו שאישה יכולה לקבל הסמכה כעורכת דין ולעבוד במקצוע. אך לא תמיד היו אלה פני הדברים. אם בוחנים את הדברים באספקלריה היסטורית, ניתן להיווכח כי עד לפני זמן לא רב יחסית, הישגי נשים ותרומתן בעולם המשפט לא היו מובנים מאליהם".

וחיות פירטה: "האם ידעתם למשל שעד שנת 1930, לא התאפשר כלל לנשים בארץ ישראל לגשת לבחינות הסמכה של עורכות דין?! קשה להאמין, אך זו אמת לאמיתה".

ה"אני מאמין" ששטחה חיות בכניסתה לתפקיד הנשיאה אינו ארוך - אך משמעותי וחשוב: "כידוע, ערך השוויון בכלל והשוויון המגדרי בפרט הוא ערך יסוד בכל משטר דמוקרטי, ובתי המשפט בישראל ובראשם בית המשפט העליון ממלאים תפקיד חשוב בהגנה על ערך זה. הם תורמים לאורך השנים תרומה ממשית לביסוסו ולהטמעתו, ופועלים למניעת מופעים שונים של אפליה פוגענית ובכללם אפליית נשים. מערכת המשפט בישראל לא רק נאה דורשת היא גם נאה מקיימת. מערכת המשפט שלנו מתברכת ברוב נשי, לא רק במשרות השיפוט אלא בכל מגוון התפקידים במערכת - ועל כך גאוותנו".