חוששים מריגול: מצלמות אבטחה סיניות מותקנות ברחבי ארה"ב

היצרנית, הייקוויז'ן, מכרה מכשירים שניטרו רחובות, בסיס של צבא ואף שגרירות אמריקאית

מצלמות אבטחה בטיימס סקוור במנהטן. סורקות את הרחובות לצורך גילוי פשיעה צילום: רויטרס / צילום: רויטרס
מצלמות אבטחה בטיימס סקוור במנהטן. סורקות את הרחובות לצורך גילוי פשיעה צילום: רויטרס / צילום: רויטרס

משטרת ממפיס משתמשת במצלמות אבטחה כדי לסרוק את הרחובות לצורך גילוי פשיעה. צבא ארה"ב משתמש במצלמות האלה כדי לנטר בסיס במיזורי. דגמים צרכניים מותקנים בבתים פרטיים ובעסקים ברחבי ארה"ב. בנקודת זמן מסוימת ניטרו המצלמות את הנעשה בשגרירות ארה"ב בקאבול.

כל המכשירים יוצרו בידי חברה אחת, הנגז'ו הייקוויז'ן דיג'יטל טכנולוג'י (Hangzhou Hikvision Digital Technology), ש-42% ממנה נמצאים בבעלות ממשלת סין.

הייקוויז'ן טופחה בידי בייג'ין כדי לפקח על 1.4 מיליארד אזרחי המדינה, במסגרת הרחבה אדירה של מנגנון הפיקוח הפנימי. הודות לתהליך זה, הפכה חברה עלומת שם ליצרנית הגדולה בעולם של מצלמות אבטחה. החברה מכרה ציוד לנמלי תעופה בצרפת, לנמלים באירלנד, ולאתרים בברזיל ובאיראן. עלייתה המהירה של הייקוויז'ן, קשריה לממשלת סין, וכשל אבטחת סייבר שחשף המשרד לביטחון המולדת של ארה"ב - החריפו בקרב פקידים בארה"ב ובאיטליה את החששות בנוגע לביטחון השימוש במכשירים של הייקוויז'ן.

"העובדה שזה נמצא במתקן צבאי אמריקאי, ושזה היה בשגרירות אמריקאית מאוד רגישה - היא מדהימה", אמרה קרוליין ברתולומיאו, יו"רית U.S.-china Economic and Security Review Commission, שהוקמה בידי הקונגרס כדי לפקח על השלכות הסחר עם סין על ביטחונה הלאומי של ארה"ב. "אנחנו לא צריכים להניח שיש כוונות טובות בשימוש בטכנולוגיית איסוף מידע שממומנת באופן ישיר או בלתי ישיר בידי ממשלת סין".

כמה חברות שמוכרות ציוד אבטחה בארה"ב מסרבות לספק את המצלמות של הייקוויז'ן, או שהן מטילות מגבלות על רכישתן, מחשש שהמצלמות האלה עלולות לשמש את בייג'ין לריגול על אמריקאים. General Services Administration, המפקחת על רכש בהיקף של 66 מיליארד דולר עבור ממשלת ארה"ב, הסירה את הייקוויז'ן מרשימת הספקים בעלי האישור האוטומטי. במאי פרסם המשרד לביטחון המולדת אזהרת ביטחון סייבר שבה נאמר כי כמה ממצלמות הייקוויז'ן סובלות מפרצת אבטחה שמאפשרת להאקרים לנצל אותן בקלות. המשרד העניק את דירוג האבטחה הגרוע ביותר למצלמות שבהן קיימת פרצת אבטחה זו.

החששות בנוגע להייקוויז'ן מזכירים את המחלוקת סביב ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי, שציוד הטלקום שלה נאסר למעשה לשימוש בארה"ב לאחר שדוח של הקונגרס מ-2012 העלה חששות כי ציוד הרשתות של החברה עלול לשמש לריגול על אמריקאים. החברה, שהוקמה בידי מהנדס לשעבר בצבא סין, הכחישה באופן חוזר ונשנה את אמיתותם של החששות האלה.

הייקוויז'ן טוענת כי הציוד שלה בטוח ומוגן, כי היא מצייתת לחוק בכל המדינות שבהן היא עושה עסקים, וכי היא עבדה עם המשרד לביטחון המולדת של ארה"ב כדי לתקן את הליקויים שזיהה המשרד. החברה טוענת כי אינה "יכולה בשום אופן להשיג גישה ולשלוט בתוכני מצלמות הווידיאו". כמו כן טוענת החברה כי חלק הארי של מוצריה נמכר באמצעות צדדים שלישיים, ופירושו של דבר הוא שלעתים קרובות היא אינה יודעת כלל לאן מגיעים המוצרים האלה.

"הייקוויז'ן היא חברה מסחרית", אמר מנכ"ל החברה, הו ינגז'ונג, אחד מכמה מנהלים בכירים בהייקוויז'ן. "זה בלתי אפשרי עבורנו להוסיף דלת אחורית למצלמות שלנו, מכיוון שדבר כזה יפגע בעסקים שלנו".

ליקויים במצלמות אבטחה הפכו למקור גובר של חשש במקביל להתרחבות השימוש במכשירים מחוברים לאינטרנט. מצלמות עלולות להיות החוליה החלשה ברשת טכנולוגיית המידע של ארגון, ולפתוח באופן פוטנציאלי "דלתות אחוריות" - דרכים שבאמצעותם ניתן להשיג גישה באמצעות עקיפת מנגנוני ביטחון - להאקרים, כולל האקרים שפועלים מטעם ממשלות.

אשתקד השתלטו האקרים על מאות אלפי מצלמות אבטחה, כולל מצלמות מתוצרתן של יריבותיה הסיניות של הייקוויז'ן, כדי להשיק מתקפת מניעת שירות אדירה שלדברי מומחי אבטחה מנעה את הגישה במשך שעות לאתרים שמפעילות אמזון.קום, פייפל וטוויטר.

הייקוויז'ן החלה את דרכה כמעבדה ממשלתית שהוקמה לפני חמישים שנה כדי לפתח טכנולוגיות צבאיות ותעשייתיות. חוזים ממשרדי ממשלה סינים תרמו לעלייתה של החברה.

המכירות העולמיות של מצלמות אבטחה זינקו ב-55% בחמש השנים שהסתיימו בסוף 2016, לדברי חברת הייעוץ IHS-Markit. באמצעות מכירת המצלמות במחירים נמוכים יותר משל יריבותיה המערביות, הפכה הייקוויז'ן למוכרת המובילה של מצלמות אבטחה באירופה, ומספר שתיים בארה"ב, לדברי IHS-Markit ואנליסטים בתעשייה.

השנה פתחה הייקוויז'ן מרכזי מחקר ופיתוח בעמק הסיליקון ובמונטריאול. היא מתכננת להעסיק 350 עובדים בצפון אמריקה עד סוף השנה, ולהגדיל את מספרם ל-800 עד 2022, על פי דבריה. מניית החברה רשמה עלייה חדה לאחר הנפקתה הראשונית לציבור בבורסת שנזן ב-2010, ומתחילת השנה היא קפצה ביותר מ-100% והתפיחה את שווי השוק של החברה ל-56 מיליארד דולר - שווי קרוב לזה של סוני.