נשיא המדינה ליהודי ארה"ב: כבדו התהליך הדמוקרטי בישראל

בנאום לפני כנס הפדרציות היהודיות בלוס אנג'לס, התייחס הנשיא ריבלין לסוגיית הכותל המערבי שמקוממת יהודים קונסרבטיבים ורפורמים: "אם נרצה או לא, במדינה היהודית הדמוקרטית היחידה בעולם דת ומדינה היא אולי הנושא הפוליטי הנפיץ ביותר"

הנשיא ראובן ריבלין והנשיא דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
הנשיא ראובן ריבלין והנשיא דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בנאום לפני האסיפה הכללית של הפדרציות היהודיות בארה"ב, שמתקיימת בלוס אנג'לס, קרא לפנות בוקר (ג') נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ליהודי ארה"ב לכבד את התהליך הדמוקרטי בישראל, גם אם ההכרעות שמתקבלות, למשל בסוגיית הכותל המערבי, אינן מקובלות עליהם.

"...מתווה הכותל... הפך לסמל מחלוקת וחוסר הסכמה", אמר הנשיא. "שאל אותי חבר קרוב, מנהיג קהילה בארה"ב: 'איך (הישראלים) יכלו לעולל לנו זאת? היחסים בין ישראל ליהדות התפוצות היו חד-צדדיים לאורך השנים, אנחנו עסקנו בעיקר בנתינה, וישראל עסקה בעיקר בלקיחה. זה צריך להשתנות'".

הנשיא המשיך: "כאשר שמע זאת חבר ישראלי הוא השיב ואני מצטט: 'אנחנו תעודת הביטוח של העם היהודי. אין מחיר לקורבן שלנו, בדם, למען עתיד העם היהודי'. אני מקשיב לשני הקולות המנוגדים הללו ומבין את שניהם. האתגר בבניית היחסים בינינו צריך להתחיל בהיכרות טובה יותר בין אנשים. לפעמים כדי להתקרב זה לזה, עלינו להכיר בשוני".

"גיבוש מתווה הכותל היה תהליך רגיש שהובילה ממשלת ישראל בניסיון לגשר על הפער", הוסיף ריבלין. "אני מקווה מאוד שנגיע לעת שבה נוכל לחזור יחד לשולחן, ולהגיע להבנות בנושא. זו אחריות משותפת ואינטרס משותף. עם זאת, כולנו צריכים לכבד את התהליך הדמוקרטי בישראל, את תהליך קבלת ההחלטות. אם נרצה או לא, במדינה היהודית והדמוקרטית היחידה בעולם, דת ומדינה הוא נושא פוליטי, אולי הנושא הפוליטי הנפיץ ביותר. חמש ממשלות כבר נפלו בישראל על שאלות כמו: האם מטוסי קרב שאינם בפעילות מבצעית יכולים לנחות בישראל בשבת? או: מיהו יהודי? כך מתנהלת דמוקרטיה אמיתית".

אך הנשיא הדגיש את האחדות בין יהודי ישראל ליהודים שמחוצה לה: "יהדות התפוצות ובפרט יהדות אמריקה הצפונית היא שותפה מלאה לא רק בהקמת מדינת ישראל, אלא גם בבניין מדינת ישראל. אתם בעלי מניות אמיתיים בפלא הזה שנקרא ישראל. אתם עומדים לצדנו ברגעי השבר והשמחה, אתם חולמים איתנו, מאתגרים אותנו ושומרים על עוצמתנו. אני נמצא כאן היום כדי לומר לכם שזה לא מובן מאליו. אנחנו מודים לכם על המשפחתיות הזאת, על התמיכה והאהבה שאינן תלויות בדבר, על המסר העקבי שלכם- שכל ישראל ערבים זה לזה. יש לנו הרבה מה ללמוד מכם בעניין הזה, זו האמת" .

יהודי התפוצות הם "השבט החמישי", בצד ארבעת השבטים שמרכיבים עתה את החברה הישראלית: חילונים, דתיים לאומיים, חרדים וערבים, ציין ריבלין. אלה שבטים שהולכים ומתקרבים זה לזה בגודלם. אנו זקוקים לעזרתכם, "השבט החמישי", כדי להתמודד עם האתגרים שניצבים לפני המדינה. "טיפוח תקווה ישראלית לכל צעיר וצעירה בישראל הוא המפתח לטיפוח תקווה יהודית", הוא אמר.

נשיא המדינה התבטא בעוצמה נגד קריאות לטראנספר שנשמעות לפעמים בשוליים הקיצוניים של הימין בישראל, בלי לאזכר קריאות אלה במפורש. "לעם היהודי, למדינת ישראל, לא הייתה ולא תהיה מלחמה עם האסלאם", הוא אמר. "חייהם של פלסטינים וישראלים, ערבים ויהודים, כרוכים אלה באלה. אנחנו חיים אלה לצד אלה, ואלה עם אלה. אנחנו חולקים אותה האדמה, אותם מקומות קדושים, אותם המים ואותם השמיים. לא יהיה שלום עד שלא נבין שלא (רק) נגזר עלינו לחיות יחד, אלא נועדנו לחיות יחד, ערבים ויהודים".

"בנסיבות הקיימות, עלינו להתמקד במה שאפשר להשיג היום, לא במה שאי אפשר", הוא הוסיף. "ירושלים היא מיקרוקוסמוס שמשקף את היכולת שלנו, יהודים וערבים, לחיות יחד. אנחנו יכולים וצריכים לפתח את מזרח ירושלים ולהעניק תקווה לכל בני העיר. לשמור על אחדות ירושלים, במעשה בדיבור".

נאומו של הנשיא היה שזור אופטימיות. "מצבה של מדינת ישראל מעולם לא היה טוב יותר", הוא אמר. " (זו) דמוקרטיה תוססת ויציבה עם עם צמיחה כלכלית חיובית, יצוא שהולך וגדל ושיעור אבטלה כמעט אפסי. ישראל היום היא מעצמת היי-טק עולמית, מוקד עליה לרגל לאלה שמבקשים למצוא פתרונות טכנולוגיים, מרכז מצוינות עולמי בתחומי הסייבר, המים והחקלאות, מדינה של שמונה מיליון אזרחים שמדורגת שלישית בעולם המספר הפטנטים".

אבל, הוסיף ריבלין, "האתגר הגדול הוא כיצד הופכים את אומת הסטארט-אפ הזו נגישה לכל? כיצד הופכים את 'החלום הישראלי' למציאות נגישה לכל צעיר וצעירה, גם לצעיר חרדי מבני-ברק וצעירה ערביה מהעיר הבדואית הגדולה רהט".

"כאשר אנו מסתכלים על כיתות א' היום, שבהן מחצית התלמידים הם ערבים וחרדים, אנו חייבים לשאול את עצמנו, מה הערכים או האתוס שמשותפים לרוב הישראלים היום, במציאות שבה 50% מתלמידי כיתות א' לא בהכרח שרים את ההמנון הלאומי?" - אמר הנשיא. "איך נוכל להבטיח את המשך שגשוגה של מדינת ישראל, של אומת הסטארט-אפ, כאשר הערבים והחרדים עדיין אינם חלק אפקטיבי מהמשק הישראלי? המציאות הישראלית החדשה הזו, הסדר הישראלי החדש, הם אתגר כלכלי אדיר למדינת ישראל, אבל לא פחות מכך הם אתגר חברתי וערכי. איך מייצרים שפה משותפת ותחושת שייכות בכל מגזר? איך מייצרים תחושה של ישראליות משותפת? של תקווה ישראלית משותפת? "

ובמסר של חיבוק לזרמים השונים שמיוצגים בכנס הפדרציות היהודיות אמר ריבלין: "ישראל היא מדינה שמכבדת את הזהות הייחודית של כל קבוצה בחברה הישראלית ובעם היהודי, מדינה שרואה בשוויון ובהוגנות נר לרגליה, מדינה שדורשת אחריות משותפת מכל חלקיה, מדינה שלא מוותרת על הזהות היהודית שלה. אנו שומרים על חזון האחווה היהודית בצד חזון של ישראליות משותפת לכל האזרחים, יהודים ושאינם יהודים".

הנשיא הודה לממשלים האמריקאים לאורך הדורות, לרבות ממשל הנשיא הנוכחי, דונלד טראמפ, על התמיכה בישראל ועל המחויבות לשמירה על יתרונה האיכותי. "תודה רבה אמריקה!" - קרא ריבלין. "כפי שאמרתי לנשיא טראמפ בביקור בישראל, העולם זקוק לארה"ב חזקה, ישראל זקוקה לארה"ב חזקה, ובה בעת, ארה"ב זקוקה לישראל חזקה". הנשיא יצא נגד ההסכם הגרעיני עם איראן וטען שהוא מסכן את ישראל וארה"ב ומערער את היציבות באזור כולו. "לא די באכיפת כל סעיפיו; צריך לשפרו כדי להיערך ליום שאחרי פקיעתו", הוא אמר.

בתחילת נאומו ציין הנשיא כי משפחת האזרח הישראלי אברה מנגיסטו, שמוחזק בשבי החמאס, נוכחת בכנס בלוס אנג'לס. "ברצוני לומר שמדינת ישראל לא תשקוט עד חזרת חיילנו שנפלו, אורון שאול והדר גולדין, ואזרחינו אברה מנגיסטו וג'ומעה אבו גנימה שמוחזקים בידי החמאס", הוא הכריז.