הצלחה לחברה-בת של כת"ב בניסוי בנוגד קרישה חדש

שוק נוגדי הקרישה מגלגל מיליארדי דולרים רבים

עופר גונן / צילום: ערן לביא
עופר גונן / צילום: ערן לביא

כלל ביוטכנולוגיה  דיווחה היום (ג') על תוצאות מוצלחות של ניסוי שלב I במוצר המוביל של חברת eXithera, המחוזקת על-ידי כת"ב ב-54%. המוצר הוא תרופה נוגדת קרישה, ובניסוי שנערך ב-60 מטופלים, לא נמצאו תופעות לוואי, ונרשמה הארכה של משך תהליך הקרישה (על-פי מדד בשם aPIT), באופן פרופורציונלי לעליית המינון.

מניית כת"ב אינה מגיבה להודעה, והחברה נסחרת לפי שווי של 510 מיליון שקל.

תרופות מונעות קרישה מהוות טיפול מונע להתקפי לב ולשבץ וכן לטיפול בחסימות כלי דם שכבר קיימות. מדובר בשווקים גדולים מאוד, כשמספר תרופות בתחום הזה נמכרות במיליארד דולר ביותר בשנה. לתרופות הקיימות ישנן תופעות לוואי של דימומים שעלולים להיות קטלניים.

התרופה של אקסיטרה פועלת במנגנון אחר מהתרופות הקיימות (היא מתערבת בפקטור קרישה 11, ולא 10 כמו רוב התרופות הקיימות), וגישה זו אמורה לעכב את הקרישה, אך לא למנוע אותה לגמרי. כמו כן, בניסוי הראתה החברה כי בעת הפסקת מתן התרופה, גם השפעותיה מספיקות במהירות, כלומר אם מתגלה דימום שעלול להיות מסוכן, ניתן להפסיקו במהירות, שלא כמו בתרופות נוגדות קרישה הנמכרות היום. את היתרונות הללו יהיה צורך לאשש בניסויים נוספים.

אקסיטרה היא רק אחת מבין החברות המפתחות תרופות על בסיס מנגנון זה, כשהאחרות הן חברות הענק BMS ובאייר. בשל גודל השוק והצורך להראות ירידה בתופעות הלוואי לאורך זמן, הניסויים יהיו גדולים (בין 50-100 מיליון דולר לניסוי שלב II), ולכן סביר כי החברה תפעל לחתום מוקדם ככל האפשר על עסקת שיתוף פעולה עם חברה מובילה.

אקסיטרה היא אחת החברות האמריקאיות שנכללו בפורטפוליו של חברת אקסס מדיקל של לן בלווטניק, בתקופה בה רכש בלווטניק את כלל תעשיות. בעקבות הרכישה מוזגו אחזקות אקסס מדיקל לתוך כת"ב, כולל האחזקה באקסיטרה, לוק פארמה ו-וודנטרה.