81.3 מיליון ד': נמכרה התמונה שוואן גוך צייר במרכז הפסיכיאטרי

היצירה נמכרה אתמול בבית המכירות כריסטי'ס לקונה סיני בסכום גבוה מהצפי, שעמד על 50 מיליון דולר

התמונה איכר בשדה
התמונה איכר בשדה

בית המכירות הפומביות כריסטי'ס רשם אתמול (ב') פתיחה מוצלחת במיוחד של עונת הסתיו באירוע מכירת יצירות אמנות אימפרסיוניסטיות ומודרניות שהניב סך של 479.3 מיליון דולר. הפריט המוביל היה תמונה של איכר בשדה, פרי מכחולו של ואן גוך, שנמכרה תמורת 81.3 מיליון דולר לקונה סיני שהשתתף באמצעות הטלפון.

את התמונה "איכר בשדה, סאן רמי", צייר ואן גוך במהלך השנה שבה שהה במרכז הפסיכיאטרי שבמנזר סן-פול דה מסול שבסן רמי דה פרובנס.

מכירת התמונה של ואן גוך הפכה לקרב בין שני קונים שהציגו את הצעותיהם באמצעות הטלפון. האחד התקשר מסין, והשני יוצג בידי יו"ר כריסטי'ס, מארק פורטר.

ההצעה הפותחת עמדה על 42 מיליון דולר, אך הקונה שייצג פורטר הציע מיד 55 מיליון דולר, והצעה זו הוזנקה במהירות ל-60 מיליון דולר - אסטרטגיית העלאת המחיר בסכומים גבוהים, המשמשת להבהלת יריבים שמעדיפים להעלות את המחיר בסכומים קטנים יותר. אך כפי שקרה במכירתם של פריטים אחרים באירוע, הקונה הסיני העלה את הצעות המחיר שלו בקצב שהשתווה לזה של פורטר, ובסופו של דבר זכה ביצירה תמורת סכום גבוה בהרבה מהמחיר שבו הוערך שתימכר, בסך 50 מיליון דולר.

לאורך כל הלילה הציגו קונים מסין, אינדונזיה, טייוואן ויפן את הצעות המחיר הגבוהות ביותר, וזכו ביצירות של פיקסו, פייר-אוגוסט רנואר, אנרי מאטיס ופרנסיס פיקביה. הם גם הציגו הצעות מחיר נמוכות עבור תריסר פריטים אחרים. דור זה של קונים אסיאניים חדשים הוא שהגביר את העניין ביצירות אימפרסיוניסטיות מודרניות לפני כמה עונות, אך כעת משנים קונים אלה את מחיר יצירותיהם של כמה מהאמנים היקרים ביותר בעולם.

התמונה של ואן גוך מ-1889 נכללה בעיזבונם של אילי הנפט פרי וננסי לי באס - מה שהעניק ליצירה הילת יוחסין יוקרתית שתרמה להעלאת המחיר.

סך תקבולי המכירה עלו על צפי 360 מיליון הדולר של בית המכירות הפומביות, ובאירוע נקבעו שיאים גם לאמנים אחרים, כגון אדואר וייאר, שיצירתו Misia and Vallotton in Villeneuve, המתארת סצנה בתוך בית, נמכרה תמורת 17.8 מיליון דולר - הרבה מעל הטווח הגבוה בסך 10 מיליון באומדן הטרום-מכירה. באירוע נמכרו 60 מ-68 הפריטים שהוצעו למכירה.