הקרב על הלוקיישן: כולם רוצים לקפוץ לעגלה של אמזון

ענקית הקמעונאות מחפשת לוקיישן להקים בו מטה נוסף בארה"ב, והתחרות יצרית ■ העיר רוקדיייל מתגאה שיש בה רק 5,628 תושבים, והשבט האינדיאני טולאליפ מציע להקים את המשרדים בחיק הטבע

ג'ף בזוס / צילום: רויטרס
ג'ף בזוס / צילום: רויטרס

אמזון מחפשת בית שני, והיא מקבלת הצעות מערים גדולות כמו בוסטון ודאלאס. החברה קיבלה הצעה גם מרוקדייל, טקסס, שאוכלוסייתה עומדת על 5,628 תושבים. העיירה, שבה קיים מספר קטן של רמזורים, ושמתגאה בתחרות רודיאו שנתית, הציגה לאמזון אזור תעשייה ישן שנמצא בקרבת העיירה ושמוקף חווה לגידול בעלי חיים.

"יש מרחבים פתוחים", אומרת קארה קלור, מרוקדייל. "הם לא יצטרכו להצטופף בשטח קטן".

כשאמזון, הפועלת מסיאטל, הודיעה בספטמבר כי ברצונה לבנות מטה נוסף באמריקה הצפונית - שזכה לכינוי Amazon HQ2 - היא הציגה רשימת העדפות: נמל תעופה בינלאומי במרחק של 45 דקות, אזור עירוני של יותר מ-1 מיליון תושבים, אופציות תחבורה ציבורית ואוניברסיטאות שבהן לומדים הנדסת תוכנה.

החברה מתכננת להעניק לעיר הזוכה השקעה של 5 מיליארד דולר שעשויה ליצור 50 אלף מקומות עבודה חדשים. בין 238 הערים, הטריטוריות והמחוזות שהגישו הצעות עד הדדליין של ה-19 באוקטובר, יש מועמדים רבים שעונים על הדרישות.

רוקדייל נמנית עם המועמדים שאינם עונים על הדרישות, אך מנסים בכל זאת. גם אנקורג', אלסקה, מרגישה שיש לה משהו להציע. "קרוב לוודאי שאנחנו המקום הגדול ביותר שהגיש מועמדות אם תבחנו את שטחה של אלסקה", אומרת מגאן סטייפלטון, בעלת עסק קטן מאנקורג' שהגישה באופן אישי את ההצעה במשרדיה הראשיים של אמזון ביום הדדליין.

אפילו סך אוכלוסייתה של אלסקה - 740 אלף תושבים - אינו עומד בדרישות אמזון, אך המציעים מקווים שיופיו של הטבע באלסקה וסגנון החיים יפעלו לטובתם. לדברי המציעים, באנקורג' יש סביבה ידידותית לעסקים, והיא במרחק של 9.5 שעות טיסה או פחות מ-95% מהיעדים בעולם התעשייתי. "אנחנו חשים שאלסקה צריכה לקבל מושב ליד השולחן", אומרת סטייפלטון. "ייתכן ששולחן זה לא יכלול בסופו של דבר את HQ2, אבל לפחות אנשים מקבלים תזכורת שאנחנו כאן".

אמזון, שרוצה לבנות את 2HQ כדי לצמוח, סירבה להגיב על הצעות ספציפיות. הולי סאליבן, שמובילה את מאמצי החיפוש של אמזון, אומרת שהיא רוחשת הערכה ליצירתיות של רבות מההצעות. "ערים ברחבי אמריקה הצפונית הוכיחו את יכולתן לחשוב בגדול".

עבור קבוצה של חמש עיירות בעמק לוור מרימאק במסצ'וסטס, "לחשוב בגדול" פירושו לשלוח לאמזון טבעת גדולה עם יהלום מזויף שלה היתה מצורפת ההצעה: "בואי נתחתן".

סקרבורו, מיין, אמרה כי לא ברור אילו מבין דרישותיה של אמזון הן בבחינת חובה, ואילו הן בבחינת העדפות בלבד. עיר הנופש החופית שאוכלוסייתה עומדת על 19 אלף תושבים, מציעה אתר ששימש למרוצי סוסים. "כן, יש כמה מכשולים אדירים, וייתכן שלא ניתן לגבור על כולם", אומר ראש העיירה, תומאס הול. "משהו בגודל כזה - אתה בונה את זה והם יבואו".

בהצעתה, משבחת סקרבורו את קרבתה הפיזית לפורטלנד, מיין, "הידועה בשפים עטורי הפרסים שלה ובבירה מקומית".

גם שבטי טולאליפ במדינת וושינגטון הגישו מועמדות, בתקווה לפרוט על מיתר תשוקתה של אמזון להיות ידידותית לסביבה. כ-2,500 מבני השבטים מתגוררים בשמורה ששטחה כ-89,031 דונם במרחק של 45 דקות נסיעה צפונית למשרדיה הראשיים הקיימים של אמזון בסיאטל.

השבטים מציעים אתר במה שהם מתארים כעיר השבטית הרשמית הראשונה בארה"ב, שלדבריהם תסייע למנוע "עייפות משרדית" מכיוון שמשרדיה הראשיים השניים של אמזון יהיו ממוקמים בין עצי אורן, קטלב, אשוח וארז, והעובדים ישתמשו בכלי רכב אוטונומיים לצורך תחבורה.

מייקל גרין, אחד מדוברי השבטים, הוסיף: "אחד הדברים הגדולים אצלנו - וזה היתרון בלהיות ממשלה ריבונית - זמן ההמתנה להיתר בניה הוא קצר".

כמה אזורים אורבניים קטנים יותר כמו היקורי, קרוליינה הצפונית, מהמרים על קרבתם לאזורים אורבניים גדולים יותר. היקורי, השוכנת במחוז קטאוובה לרגלי הרי האפלאצ'ים, היא אזור אורבני מהבחינה הסטטיסטית, שמורכב מארבעה מחוזות ושמספר תושביו מגיע ל-350 אלף. כדי לפצות על כך, הציעו פקידי המחוז אתר קרוב יותר לעיר הגדולה שרלוט, שנמצאת במרחק של 48 קילומטר.

אנשי האזור, הידוע בתעשיית הרהיטים והכבלים האופטיים שלו, מציעים שטח ריק לחלוטין שבו נמצא גם אגם, ומציינים כי אפל כבר בנתה מרכז נתונים בקרבת מקום. "אם אתה לא קונה כרטיסי לוטו", אומר סקוט מילר, נשיא תאגיד הפיתוח הכלכלי של מחוז קטאוובה, "אז אין לך שום סיכוי לזכות".

רוקדייל, טקסס, גיבשה הצעה בשיתוף עם מחוז מילאם, וציינה כי האוכלוסייה ברדיוס של שעת נהיגה מביאה את מספר התושבים לכ-2.5 מיליון. רוקדייל מקווה לעמוד בקריטריון ההשכלה הגבוהה מכיוון שהיא נמצאת במרחק שעת נהיגה מהאוניברסיטאות באוסטין וקולג' סטיישן.

רוקדייל מדגישה את השטח הריק הנרחב שלרשותה, ומציעה לאמזון 133,546 דונם - כמעט שני שלישים מגודלה של סיאטל. "זוהי הזדמנות נדירה - השילוב המושלם של עסקים גדולים ותפארתו של הטבע", נאמר בסרטון הווידיאו שהופק עבור האתר. "ההזדמנות להציג את היקף פעולתכם העולמי בין נופי האגמים והגבעות המשתפלות של מרכז טקסס".

קלור מרוקדייל אומרת כי תחילה היססה להגיש את ההצעה, מכיוון שהיא לא ענתה על כל הקריטריונים שציינה אמזון. אך מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס ידוע ביצירתיות - והוא גם מחזיק בבעלות על קרקע בטקסס, לדברי קלור. "אז למה לא לנסות?".

מנהיגי בויז, איידהו, אומרים שהם יודעים שבויז אינה עומדת בכל הקריטריונים של אמזון, אך הם שלחו בכל זאת שני מכתבים שכל אחד מהם בן עמוד אחד בלבד. אחד מהם הוא מאת המושל, שביקש שאמזון "תשמור אותנו בעגלת הקניות שלה למועד מאוחר יותר", לדברי קלרק קראוזה, מנהל השותפות הכלכלית עמק בויז. "ידענו שרמת הסובלנות שלהם לעיון בחומר שלנו תהיה נמוכה".

באזור אין מיליון אנשים, וגם לא נמל תעופה בינלאומי. לפיכך ניצלו מנהיגי הקהילה את המכרז כהזדמנות לשבח את מאגר האנשים המוכשרים החזק של האזור, ואת המומחיות בשרשרת האספקה לתעשיית המזון. "זה יהיה מטורף לא לנצל את ההזדמנות הזאת כדי למשוך את תשומת לבה של אמזון".

קראוזה אומר כי מנהיגי הקהילה רצו לשלוח לסיאטל את "תפוח האדמה הגדול של איידהו" שמשקלו 6 טון - פסל שמתנוסס על פלטפורמת סמיטריילר - בניסיון לזכות בחסדיה של הקמעונאית המקוונת.

מה אמזון מבקשת ומה היא מוכנה לתת
 מה אמזון מבקשת ומה היא מוכנה לתת