הפיכה באפריקה? צבא זימבבואה השתלט על בירת המדינה

שר האוצר נעצר ■ הצבא בהבטחה בטלוויזיה: "מוגאבה ומשפחתו שלמים ובריאים", כמו כן הכריזו כי הם "פועלים נגד פושעים שמקיפים את הנשיא מוגאבה"

Philimon Bulawayo הנשיא מוגאבה ואשתו גרייס: רויטרס
Philimon Bulawayo הנשיא מוגאבה ואשתו גרייס: רויטרס

צבא זימבבואה השתלט הבוקר (ד') על הבירה הררה, והודיע שהוא פועל נגד "פושעים" שמקיפים את הנשיא הקשיש רוברט מוגאבה, תוך הבטחה בטלוויזיה הממלכתית שמוגאבה בן ה-93 ומשפחתו "שלמים ובריאים".

חיילים ומשוריינים חסמו את הדרכים לבנייני הממשלה המרכזיים, לפרלמנט ולבתי המשפט במרכז הררה.

"אנחנו פועלים רק נגד פושעים שמקיפים את מוגאבה, שביצעו פשעים שגורמים סבל חברתי וכלכלי במדינה, כדי להעמיד אותם למשפט", אמר המיור-גנרל אס.בי. מויו, ראש מטה הלוגיסטיקה בצבא, בטלוויזיה. "ברגע שנבצע את משימתנו, אנחנו צופים שהמצב יחזור לשגרה".

מוגאבה ורעייתו גרייס, שמתמרנת כדי לרשת אותו כנשיאת המדינה, לא נראו ולא נשמעו היום.

האופוזיציה במדינה, התנועה לשינוי דמוקרטי, קראה לחזרה שקטה לדמוקרטיה חוקתית, והוסיפה שהיא מקווה שהתערבות הצבא תוביל ל"כינון מדינת לאום יציבה, דמוקרטית ומתקדמת".

מנהיג איגוד ותיקי מלחמת העצמאות רב-ההשפעה של זימבבואה קרא לדרום אפריקה, למדינות היבשת ולמערב לחדש את הקשרים עם ארצו, ששקיעתה הכלכלית בשני העשורים האחרונים העיקה על התפתחות כל אפריקה הדרומית.

"זהו תיקון של מצב שהתדרדר מן המצוק", אמר הפוליטיקאי כריס מוצנגווה לרויטרס. "זהו סופו של פרק מכאיב ועצוב מאוד בהיסטוריה של מדינה צעירה, שבו דיקטטור שהזדקן פותח את חצרו בפני כנופיית גנבים שמקיפה את אשתו".

שר האוצר אינטיוס צ'ומבו, חבר בכיר בסיעת " G40" של מפלגת השלטון ZANU-PF שבראשה עומדת גרייס, רעייתו של מוגאבה, נעצר על ידי הצבא, מסר מקור ממשלתי.

מוגאבה, שרואה בעצמו את "הזקן הגדול" של הפוליטיקה האפריקאית, מנהיג את זימבבואה ב-37 השנים האחרונות. בניגוד למעמדו הרם יחסית באפריקה, במערב הוא נתפס כרודן שהטיפול האיום שלו בכלכלה, והנכונות לנקוט אלימות כדי להישאר בשלטון, הרסו את אחת המדינות המבטיחות ביותר ביבשת.

אתמול הוצבו החיילים ברחבי הבירה הררה, ותפסו את חברת השידור הממלכתית, אחרי שמפלגתו של מוגאבה האשימה את מפקד הצבא בבגידה, ועוררה בכך שמועות על הפיכה צבאית.

ארה"ב ובריטניה יעצו לאזרחיהן השוהים בהררה להסתגר בבתים או במלונות, בגלל "אי ודאות פוליטית".

המדינה באפריקה הדרומית הייתה במצב מתוח מיום ב', כאשר הגנרל קונסטנטינו צ'יונגה, מפקד כוחות ההגנה של זימבבואה, הודיע שהוא מוכן "להתערב" כדי לסיים את רדיפת תומכיו של סגן הנשיא שסולק מתפקידו, אמרסון מננגגואה.

רק לפני כמה חודשים, מננגגואה, לשעבר ראש שירותי הביטחון שכינויו הוא "הקרוקודיל", נחשב ליורש המועדף של פטרונו מוגאבה, אבל הוא פוטר לפני שבוע כדי לסלול את הדרך בפני גרייס, רעייתו בת ה-52 של מוגאבה, לרשת אותו כנשיאת המדינה.

הודעתו חסרת התקדים של צ'יוונגה סימלה הסלמה גדולה במאבק על ירושת מוגאבה, המנהיג היחיד שתושבי המדינה הכירו מאז שזימבבואה (לשעבר רודזיה) קיבלה עצמאות מבריטניה ב-1980.

מוגאבה ניהל אתמול ישיבה שבועית של הממשלה בהררה, מסרו מקורות רשמיים, ומפלגת השלטון פרסמה לאחר מכן הבהרה שלפיה "הפוליטיקה גוברת על הרובה" והאשימה את צ'יוונגה ב"התנהגות בוגדנית, במטרה להסית להתקוממות".

יום לפני כן הבהיר צ'יוונגה שהצבא אינו מוכן להשלים עם פיטוריו של מננגגואה, שגם הוא ותיק מלחמת העצמאות האנטי-קולוניאלית של המדינה, ועם עלייתה של למעמד יורשת הנשיא של גרייס, שהייתה פעם קלדנית בשירות הממשלתי.

לא מוגאבה ולא גרייס לא הגיבו בפומבי לדבריו של מפקד הצבא, והמדיה הממלכתית לא פרסמה את דבריו.

מנהיג חטיבת הצעירים במלגת השלטון, שתומכת בגרייס בגלוי, האשים את מפקד הצבא בחתירה תחת החוקה. "הגנה על המהפכה ועל המנהיג והנשיא שלנו היא אידיאל שלמענו אנחנו חיים, ובמידת הצורך זהו עקרון שאנחנו מוכנים למות למענו", אמר קודזאי צ'יפנגה במטה המפלגה בהררה.

עלייתה של גרייס מוגאבה העמידה אותה בעימות עם ותיקי מלחמת העצמאות, שנהנו ממעמד מיוחד בזימבבואה עד לפני שנתיים, שהם התייצבו בראש מבקרי המדיניות הכלכלית של מוגאבה.

בשנה האחרונה, מחסור חריף במט"ח (בעיקר דולרים) הוביל לתורים ארוכים מחוץ לבנקים, ולקריסה כלכלית ופיננסית, שרבים חששו שתהיה חריפה כמו ב-2007-2008, השנים שבהן האינפלציה נבלמה ברמה של 500 מיליארד אחוז.

מוצרים מיובאים אוזלים במהירות, וכלכלנים אומרים שלפי כמה מדדים, האינפלציה הנוכחית היא 50% בחודש.

לפי כמה וכמה מסמכים שרויטרס השיג בשנה שעברה, סגן הנשיא המודח מננגגואה תכנן להבריא את הכלכלה על ידי החזרת אלפי חקלאים לבנים שגורשו מאדמותיהם לפני כעשרים שנה, ושיפור היחסים עם הבנק העולמי ועם קרן המטבע.