מו"לים בחו"ל אימצו מדדי אמון למהימנות ידיעות באינטרנט

גופים בהם "וושינגטון פוסט" ו"אקונומיסט" כבר הודיעו כי יאמצו את המדדים החדשים, וגם גוגל, פייסבוק וטוויטר הביעו נכונות להשתמש בהם

חברות טכנולוגיה גדולות ומו"לים של אתרי חדשות מקוונים הסכימו לאמץ את תקני השקיפות שגיבש קונסורציום בתעשייה בשם "פרויקט האמון", כדי לאפשר לקוראים לבצע הערכה מדויקת יותר של איכות ומהימנות התכנים העיתונאיים שהם קוראים באינטרנט.

שמונת "מדדי האמון" חדשים יאפשרו למו"לים לספק מידע בסיסי על התוכן העיתונאי שלהם, כולל זהות הכותב, מדוע נכתב התוכן, מה מקורו וכיצד הוא דווח; והאם מדובר בחדשות, במאמר דעה או בתוכן שיווקי.

הקוראים הם שיבצעו הערכה של מידע זה וישפטו בעצמם את מידת דיוקו, אך ראש "פרויקט האמון", סאלי להרמן, אמרה כי שורת האינדיקטורים היא התקינה הראשונה שמאפשרת למו"לים להציג את מדיניות העריכה שלהם ואת מדיניותם כלפי הצרכנים.

חברות כגון "אקונומיסט", "וושינגטון פוסט", The globe and Mail, Independent Journal Review, Mic הסכימו ליישם את המדדים, וחברות אחרות ששייכות לקונסורציום בן 75 החברות צפויות ללכת בעקבותיהן בששת החודשים הקרובים.

בתקופה שבה המידע הכוזב ותוכן באיכות נמוכה מתפרסמים ומופצים בקלות בפלטפורמות דיגיטליות ורשתות חברתיות, נועדו האינדיקטורים להעניק לקוראים הקשר נוסף על החדשות שהם קוראים. "הציבור שספקנותו הולכת וגוברת רוצה לדעת מהי המומחיות, היוזמה והאתיקה מאחורי כתבה. המדדים מעניקים לאנשים כלים שמאפשרים להם להעריך אם החדשות מגיעות ממקור אמין", אמרה להרמן.

המדדים יוצגו לקוראים באופן ויזואלי בדפי המו"לים, אך גם פלטפורמות טכנולוגיות ידגישו אותם באתרים של המו"לים. חברות שונות, בהן גוגל, פייסבוק וטוויטר, אומרות שהן תומכות במדדים ומתכננות להשתמש בהם בהבלטה בהצגה של תכנים למשתמשים בפלטפורמות שלהן.

גוגל, למשל, אמרה שהיא מקווה להשתמש באינדיקטורים בדפי המו"לים כדי לשפר את דיוק התגים בגוגל ניוז. ייתכן שהיא תשתמש באינדיקטורים גם כדי להוסיף מידע על מו"לים ומחברים בתוצאות החיפוש של גוגל, ואף תעניק להם משקל בתעדוף תכנים.

"אנו מאמינים שהם יכולים לסייע לאלגוריתמים שלנו להבין טוב יותר עיתונות מהימנה, ולסייע לנו להבליט אותה בפני הצרכנים", אמר ריצ'רד ג'ינגרס, סגן נשיא למוצרי חדשות בגוגל, המשתתפת במימון הפרויקט.

פייסבוק נוקטת גישה שונה. במקום לשאוב מידע על האינדיקטורים מדפי המו"לים, היא מספקת למו"לים יכולת להעלות את המידע במערכות של פייסבוק. מידע זה יוצג למשתמשים כהקשר נוסף של הכתבות שהם רואים בפיד. "אנו מאמינים שלסייע לאנשים להשיג גישה למידע חשוב זה, יאפשר להם לבצע הערכה אם הכתבות מגיעות ממו"ל שהם נותנים בו אמון, ואם הכתבה עצמה אמינה", כתב אנדרו אנקר, מנהל מוצר בפייסבוק, בפוסט שבו הכריזה פייסבוק על המהלך. אנקר אמר כי מהלך זה הוא חלק ממאמץ רחב יותר להיאבק בפייק ניוז ובמידע כוזב בפייסבוק, שבגינם נמתחה על החברה ביקורת ב-12 החודשים האחרונים.

אחת מדוברות פייסבוק אמרה כי לאינדיקטורים לא תהיה כל השפעה על דירוג הכתבות בפיד החדשות של פייסבוק, ושכתבות העונות על כל האינדיקטורים לא יזכו להפצה רחבה יותר.

פרויקט האמון מתאר עצמו כקונסורציום בינלאומי של ארגוני חדשות, שמטרתו לבנות עיתונות "מהימנה ומעוררת אמון יותר". הארגון פועל ממרכז מרקולה לאתיקה יישומית באוניברסיטת סנטה קלרה. האינדיקטורים גובשו בעבודת צוות בידי עורכים בכירים בקונסורציום, תוך שימוש בראיונות עומק עם צרכנים.

מדדי האמון מומלצים

■ זהות כותב הידיעה

■ הסיבה לפרסום הידיעה

■ מקור הידיעה ואיך דווחה

■ האם מדובר בידיעה חדשותית, במאמר דעה או תוכן שיווקי