התנגשות בקונגרס: לקצץ בסיוע לפלסטינים - ובסיוע לישראל

ועדת החוץ של בית הנבחרים אישרה הצעת חוק מרוככת לקיצוץ בסיוע לפלסטינים אם הרשות לא תפסיק לשלם מענקים למשפחות אסירים בבתי כלא בישראל ■ "ניו-יורק טיימס": הפלסטינים הודיעו כי ימשיכו לשלם למשפחות

מחמוד עבאס, אבו מאזן,   בנימין נתניהו  / צלם: רויטרס
מחמוד עבאס, אבו מאזן, בנימין נתניהו / צלם: רויטרס

ועדת החוץ של בית הנבחרים אישרה שלשום (ד') הצעת חוק, שלפיה יקוצץ משמעותית הסיוע האמריקאי לרשות הפלסטינית, המסתכם בכ-300 מיליון דולר בשנה, אם הרשות תמשיך לשלם מענקים חודשיים למשפחות של פלסטינים הכלואים בבתי כלא ישראליים בגין פעילות טרוריסטית.

לכאורה, זה הישג מבחינת ישראל. למעשה, הנוסח שאימצה ועדת החוץ הוא גרסה מרוככת של נוסח קודם, שלפיו ארה"ב , תפסיק כליל את הסיוע - לא רק תקצץ אותו - אם הרשות תוסיף לשלם את המענקים. ריכוך הנוסח נעשה כדי לזכות בתמיכת הדמוקרטים בוועדה, שלא היו מוכנים לתת יד להצעת חוק "קיצונית" כזו, כהגדרתם.

"המשיכה הטוטלית של כל הסיוע לרשות הפלסטינית היא גישה מוטעית לפתרון בעיית המשילות הפלסטינית, גישה שתחתור תחת פתרון אפשרי לסכסוך הישראלי-פלסטיני", אמר הציר הדמוקרטי גארי קונלי. "(הגרסה הנוקשה) תגביל הסיוע לתכניות בגדה המערבית ובעזה שאינן מניבות תועלת ישירה לרשות, ותפגע בסיוע למוסדות רפואה במזרח ירושלים ובמתקניים ליהור מי שפכים".

מחוקקים אמריקאים אומרים, כי תשלומי הרשות למשפחות האסירים האלה מהווים תמיכה בפועל בטרור. הרשות הפלסטינית טוענת, כי מדובר בתשלומי סעד למשפחות נזקקות. חלק מהתשלומים נוסקים לרמה של 3,500 דולר בחודש. לדברי "ניו-יורק טיימס", הודיעו גורמים פלסטיניים רשמיים, כי הרשות תמשיך להזרים תשלומים למשפחות האסירים.

החוק המוצע ידוע בשם חוק טיילור פורס. פורס היה סטודנט אמריקאי, וקודם לכן קצין תותחנים בצבא ארה"ב, שנרצח בפיגוע דקירה ביפו במארס אשתקד.

הנוסח המקורי, הנוקשה יותר, של הצעת החוק הוא פרי יזמתם של הסנטור הרפובליקאי לינדסי גרהאם ושל ציר בית הנבחרים דאג למברטון, אף הוא רפובליקאי. בעקבות התנגדות נמרצת של דמוקרטים, יזם גרהאם פשרה: אם יימשכו המענקים למשפחות האסירים, תקצץ ארה"ב בכספי סיוע שמיועדים ישירות לרשות הפלסטינית. הכסף המקוצץ יופקד בחשבון צד שלישי במשך שנתיים. הבעיה בפשרה הזו שכבר עתה לא מזרימה ארה"ב סיוע תקציבי "ישיר" לרשות עצמה; רוב הסיוע מוקדש לתשלום חובות של הרשות הפלסטינית לישראל.

יתר על כן, כבר עתה קיים חוק שמחייב את הממשל להוריד דולר אחד מהסיוע לרשות כנגד כל דולר שהרשות משלמת למשפחות אסירי הטרור (באמצעות "קרן המארטירים").

ממשל טראמפ הכריז כבר בספטמבר, כי הוא תומך בגרסה הנוקשה של החוק. אך האתר "ג'ואיש אינסיידר" דיווח השבוע, כי ג'ייסון גרינבלאט, שליח דונלד טראמפ לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, ביקש מצירים בבית הנבחרים לתת פטור מקיצוצים בסיוע למתקני טיהור מים ולמוסדות רפואיים בגדה.

מליאות הסנט ובית הנבחרים צריכות לאשר את הצעת החוק של כל בית ולאחר מכן תגבש ועדה משותפת של שני הבתים נוסח פשרה מוסכם של שתי הצעות החוק. שתי המליאות יצביעו שוב על נוסח הפשרה וזה יועבר לחתימת הנשיא. מליאת בית הנבחרים צפויה להצביע על הצעת החוק עד סוף 2017, אך לא ברור מה לוח הזמנים של הסנט בסוגיה זו.

הצעת חוק: לאסור על ארה"ב לממן מעצרם של ילדים פלסטיניים

ובינתיים, בצד האחר של המתרס, הניחה השבוע צירה דמוקרטית בבית הנבחרים על שולחן הבית הצעת חוק שלפיה ייאסר על ארה"ב לממן מעצרם של ילדים פלסטיניים. תשעה מחוקקים הצטרפו ליזמה. הצירה, בטי מקולם, אמרה, על פי דיווח בסוכנות הידיעות היהודית (JTA), כי הצעת החוק נועדה לשפוך אור על מעצר צבאי של ילדים פלסטיניים בידי ישראל ולדאוג לכך שארה"ב לא תתמוך בהפרות של זכויות האדם. "לקונגרס אסור להתעלם מההתעמרות הנמשכת בילדים פלסטיניים החיים תחת הכיבוש הישראלי", כתבה המחוקקת באתר האינטרנט שלה.

כמה ארגונים דתיים וליברליים סמכו יד על יזמת החקיקה, לרבות "קולות יהודיים למען השלום", ו"כנסיות למען שלום במזה"ת". "קולות יהודיים" וכמה ארגונים אחרים תומכים בתנועת BDS. המלכ"ר Military Court Watch, שמנטר את הטיפול בכ-450 קטינים שהוחזקו במעצר צבאי ע"י ישראל בין 2013 ל-2016, טוען ש-60% מהקטינים שנעצרו דיווחו שהתנסו באלימות פיזית בידי גורמי מעצר. 43% קבלו על אלימות מילולית, לדברי הארגון. 5% הורשו לראות את הוריהם ו-10% הורשו להיפגש עם עו"ד. הנתונים צוטטו ב-JTA.

בתגובה אמר דובר צה"ל, כי הצבא התנסה בשנים האחרונות במספר הולך וגדל של מקרים שבהם קטינים היו מעורבים בעבירות פליליות לרבות עבירות ביטחוניות. על פי דובר צה"ל, גיל הקטינים נלקח בחשבון בעת הטיפול בהם.

על פי הצעת החוק של מקולם, יחויב הסטייט דיפרטמנט לדווח לקונגרס מדי שישה חודשים, שהסיוע הצבאי לישראל אינו משמש למעצרם או חקירתם של קטינים פלסטינים.

וקבוצה של 20 צירים בבית הנבחרים חתמו אתמול על הצהרה שקורא לגישה חדשה לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. "ההיסטוריה הוכיחה שוויתורים טריטוריאליים לפלסטינים לא היבאו לשלום ורק הגבירו את הטרור", נאמר בהודעה. "... המכשול העיקרי לפתרון הסכסוך הוא הסרבנות להכיר בזכות העם היהודי להגדרה עצמית... רק הכרה פלסטינית בקשר ההיסטורי של העם היהודי לישראל והכרה בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, יביאו לץ הסכסוך". ההצהרה מדגישה, כי "יש לעודד את ישראל לנקוט כל האמצעים הדיפלומטיים, הכלכליים והצבאיים לפתרון הסכסוך".

ההצהרה נחתמה באירוע על גבעת הקפיטול בהשתתפות מחוקקים אמריקאים וגם שני ח"כים מישראל, עודד פויר וד"ר אברהם נגוסה. הם חברים בשדולות "אחיות לניצחון ישראל" שהוקמו ביוזמת מכון המחקר פורום המזרח התיכון.