מחיר החופש: ערב הסעודית מציעה דילים לעשירים העצורים

עפ"י הדיווחים חלק מאנשי העסקים, הנסיכים ובעלי המשרה שנעצרו במסגרת מהלך מקיף נגד השחיתות כבר הסכימו למסור חלק מהונם תמורת שחרורם

הנסיך הסעודי  מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

 

הרשויות בערב הסעודית פועלת להגיע להסכמים עם כמה מהעצורים במסגרת מהלך מקיף למלחמה בשחיתות, ומבקשת מהם למסור נכסים ומזומנים בתמורה לשחרורם, כך לפי מקורות המקורבים לנושא.  

אחד המקורות מסר לרויטרס כי ההסכמים כוללים הפרדת מזומן מנכסים, כגון רכוש ומניות, ובדיקה של חשבונות בנק במטרה להעריך שווי מזומנים.

במהלך גל המעצרים החודש נעצרו עשרות נסיכים, נושאי משרה בכירים ואנשי עסקים, לרבות שרי קבינט ומיליארדרים, במה שנראה כניסיון לחזק את מעמדו של הנסיך יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.  

בין העצורים גם המיליארדר אל-וליד בן טלאל, אחד מאנשי העסקים הבולטים ביותר בממלכה.

לפי הדיווחים נמשכו מחשבונו של אחד מאנשי העסקים עשרות מיליוני ריאל סעודיים, לאחר שחתם על העסקה. במקרה אחר הסכים אחד מנושאי המשרה הבכירים לשעבר למסור את הבעלות על מניות בשווי של 4 מיליארד ריאל (1.06 מיליארד דולר).

מוקדם יותר השבוע עברה הממשלה הסעודית מהקפאת חשבונות להוראות בדבר "הפקעת נכסים נקיים משעבודים", או תפיסת נכסים, כך לפי מקור אחר. 

מהממשלה לא נמסר תגובה בנוגע לדילים שהושגו. 

לדברי אנליסטים העסקאות הללו יכולות לסייע לסיים את האי-ודאות בנוגע לגל המעצרים, אולם הם גם יכולים להשפיע על תפיסת הסיכון של ערב הסעודית בקרב משקיעים.  

ריאד מקצצת בהוצאות זה זמן מה, ומעלה מסים ועמלות, כדי לרסן גירעון בתקציב המדינה שנגרם ממחירי הנפט הנמוכים. הגירעון, שהגיע ב-2015 ל-98 מיליארד דולר, הולך ומצטמצם, אולם במחיר גבוה לכלכלה; נתונים מסוף ספטמבר מראים כי ערב הסעודית נקלעה למיתון במהלך הרבעון השני השנה. 

במהלך השנים האחרונות הפעילה ערב הסעודית לחץ על יחידים בעלי אמצעים להשקיע יותר בממלכה, ולהביא הביתה חלק מההון שלהם הנמצא מעבר לים. 

ארה"ב משקיפה מקרוב על המצב בערב הסעודית, כך אמר אתמול (ו') שר האוצר האמריקאי סטיבן מנושין. לשאלה בדבר מסירת הון תמורת שחרור העצורים אמר מנושין: "אני חושב שהנסיך יורש העצר (מוחמד בן סלמאן) עושה עבודה נהדרת בביצוע תמורות במדינה". 

השלטונות בערב הסעודית מסרו -208 איש נחקרו במסגרת המהלך, והם מעריכים כי לפחות 100 מיליארד דולר נגנבו באמצעות הונאה, כך אמר גורם בכיר בשבוע שעבר, כשהחקירה התרחבה מעבר לגבולות הממלכה, אל איחוד האמירויות הערביות.

בין העצורים גם מוחמד אל אמודי, שהונו מוערך בידי פורבס ב-10.4 מיליארד דולר, וברשותו חברות בנייה, חקלאות ואנרגיה בשבדיה, בערב הסעודית ובאתיופיה. עצור נוסף הוא איל הפיננסים והבריאות סאלח כמאל שהונו מוערך ב-2.3 מיליארד דולר.